تاریخ انتشار:1404/9/5
مدیرعامل شرکت دانشبنیان توسعه نرمافزار تنب به «سرآمد» میگوید:
کمک رباتهای خودرانِ «تنب» به تسریع هوشمندسازی بنادر
اقتصادسرآمد- نمایشگاه ملی «توانمندیهای دانشبنیان اقتصاد دریامحور» با حضور حدود ۱۰۰شرکت دانشبنیان که محصولاتشان به مرحله تجاریسازی رسیده، محلی برای معرفی و نمایش ظرفیتها و توانمندیهای دانشبنیانهای دریایی در کشور بود. هوشمندسازی بنادر، توسعه شناورهای برقی، فناوریهای پایش محیطزیست دریایی، زیستفناوری آبزیان و سیستمهای امنیت سایبری فراساحلی، تنها بخشی از دستاوردهایی بود که در این نمایشگاه در معرض دید حضار قرار گرفت.
به گزارش اقتصادسرآمد، در میان ازدحام بازدیدکنندگان نمایشگاه اقتصاد دریامحور، به سمت غرفهای رفتم که در ابتدا اسمش توجهام را جلب کرد؛ جایی که فناوریهای نرمافزاری و رباتیک ایرانی با خلاقیت و جسارت جوانانی از دل دانشگاه صنعتی امیرکبیر متولد شده است. شرکت «توسعه نرمافزار تنب» امروز نهتنها در حوزه نرمافزارهای مهندسی دریایی یک بازیگر معتبر به حساب میآید، بلکه با ورود جدی به عرصه رباتهای خودران، خود را در صف پیشتازان تحول صنعتی کشور قرار داده است.
شرکت توسعه نرمافزار تنب با تکیه بر بیش از یکدهه تجربه در زمینه توسعه نرمافزارهای تخصصی مهندسی و ارائه راهکارهای پیشرفته بهینهسازی صنعتی، موفق شده تا جایگاهی برجسته در صنایع مکانیک، هوافضا، دریایی و سایر حوزههای مهندسی بهدست آورد. با تمرکز بر نوآوری، محصولات ما فرایندهای صنعتی را بهینه کرده و با افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها، بهبود عملکرد سازمانها را تضمین میکند. گفتوگوی پیشرو مسیر شکلگیری این شرکت دانشبنیان و چشمانداز آن از زبان وحید محراب، مدیرعامل شرکت تنب است.
از یک تیم دانشجویی تا یک شرکت دانشبنیان
وحید محراب، مدیرعامل شرکت دانشبنیان توسعه نرمافزار تنب، درباره آغاز مسیر شرکت توسعه نرمافزار تنب چنین توضیح میدهد: «شرکت توسعه نرمافزار تنب به صورت رسمی در سال ۱۴۰۱ ثبت شد، اما داستان ما خیلی زودتر و از سال ۱۳۹۲ آغاز شده بود؛ زمانی که در قالب یک تیم دانشجویی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر روی توسعه نرمافزار پارامتریک تنب کار میکردیم. کاربرد اولیه نرمافزار، طراحی پروانههای کشتی بود، اما به مرور زمان گسترش یافت و توانستیم آن را در حوزههای مختلف مهندسی توسعه دهیم.»او میافزاید: «امروز نسخههای تکاملیافته همان نرمافزار، توسط شرکتهای کشتیرانی خصوصی برای سفرهای اقیانوسی استفاده میشود. این برای ما نشانهای روشن بود که مسیر درستی را طی کردهایم.»
ورود به دنیای رباتهای خودران؛ نقطه عطف تنب
«محراب» یکی از مهمترین تصمیمهای این شرکت را تغییر مسیر بخشی از فعالیتها به سمت رباتیک میداند:«از سال ۱۴۰۱ تمرکز جدی خود را روی توسعه رباتهای خودران گذاشتیم. نقطه عطف این مسیر، اجرای پایلوت رباتهای تنب در ایرانخودرو بود. این نخستینبار بود که چنین رباتهایی در این مقیاس در فضای صنعتی ایران نصب و راهاندازی میشد. قرار است بهزودی تعداد بیشتری از این رباتها در سالنهای مختلف این شرکت مستقر شوند.»
همکاریهای صنعتی؛ از انبارهای تماماتوماتیک تا خودروسازیها
به گفته مدیرعامل تنب، توسعه بازار نیز همزمان با پیشرفت فناوریها پیگیری شده است: «در حوزه انبارداری و انبارهای فولاتوماتیک، با شرکت دژپاد وارد همکاری شدیم تا محصولات ما با سامانههای انبارساز آنها هماهنگ شود و بتوانیم یک راهکار کامل و یکپارچه برای انبارهای تماماتوماتیک ارائه دهیم.»
او در ادامه از مذاکرات گسترده با سایر خودروسازان خبر میدهد:«در حال استقرار سیستم رباتیک اختصاصی تنب در چند شرکت خودروسازی هستیم و این نشان میدهد پذیرش فناوریهای ساخت داخل در صنایع بزرگ کشور بهطور جدی در حال افزایش است.»
نمایشگاه و افقهای تازه؛ از کارخانه هوشمند تا بندر هوشمند
«محراب» درباره هدف شرکت از حضور در نمایشگاه اینطور توضیح میدهد:«ما برای ارائه محصول و برای نمایش پتانسیل آمدهایم؛ اینکه صنعت ببیند این رباتها و سامانهها چقدر قابلیت دارند و در چه حوزههایی قابل استفادهاند.»
او با اشاره به تمرکز ویژه نمایشگاه بر «بندر هوشمند» اضافه میکند: «رباتهای ما از نظر فناوری، پایه لازم برای بهکارگیری در بنادر هوشمند را دارند. تاکنون رباتهایی با ظرفیت حمل تا ۲تن طراحی کردهایم، اما توان و برنامه آن را داریم که ظرفیت حمل را به ۳۰تن هم افزایش دهیم تا در عملیات جابهجایی کانتینر نیز قابل استفاده باشند.»
آیندهنگری یک تیم جوان اما قدرتمند
شرکت تنب نمونهای از یک مسیر موفق در زیستبوم فناوری کشور است: شروعی دانشگاهی، توسعهای مبتنی بر نیاز واقعی صنعت و ورودی بلندپروازانه به بازارهای جدید مانند رباتیک صنعتی و بنادر هوشمند. اگر مسیر این شرکت با همین شتاب ادامه پیدا کند، شاید در آینده نزدیک نام «تنب» نهفقط در کارخانهها و انبارها، بلکه در اسکلههای بنادر هوشمند کشور نیز بهعنوان یکی از بازیگران اصلی شنیده شود.
شرکت توسعه نرمافزار تنب با تکیه بر بیش از یکدهه تجربه در زمینه توسعه نرمافزارهای تخصصی مهندسی و ارائه راهکارهای پیشرفته بهینهسازی صنعتی، موفق شده تا جایگاهی برجسته در صنایع مکانیک، هوافضا، دریایی و سایر حوزههای مهندسی بهدست آورد. با تمرکز بر نوآوری، محصولات ما فرایندهای صنعتی را بهینه کرده و با افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها، بهبود عملکرد سازمانها را تضمین میکند. گفتوگوی پیشرو مسیر شکلگیری این شرکت دانشبنیان و چشمانداز آن از زبان وحید محراب، مدیرعامل شرکت تنب است.
از یک تیم دانشجویی تا یک شرکت دانشبنیان
وحید محراب، مدیرعامل شرکت دانشبنیان توسعه نرمافزار تنب، درباره آغاز مسیر شرکت توسعه نرمافزار تنب چنین توضیح میدهد: «شرکت توسعه نرمافزار تنب به صورت رسمی در سال ۱۴۰۱ ثبت شد، اما داستان ما خیلی زودتر و از سال ۱۳۹۲ آغاز شده بود؛ زمانی که در قالب یک تیم دانشجویی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر روی توسعه نرمافزار پارامتریک تنب کار میکردیم. کاربرد اولیه نرمافزار، طراحی پروانههای کشتی بود، اما به مرور زمان گسترش یافت و توانستیم آن را در حوزههای مختلف مهندسی توسعه دهیم.»او میافزاید: «امروز نسخههای تکاملیافته همان نرمافزار، توسط شرکتهای کشتیرانی خصوصی برای سفرهای اقیانوسی استفاده میشود. این برای ما نشانهای روشن بود که مسیر درستی را طی کردهایم.»
ورود به دنیای رباتهای خودران؛ نقطه عطف تنب
«محراب» یکی از مهمترین تصمیمهای این شرکت را تغییر مسیر بخشی از فعالیتها به سمت رباتیک میداند:«از سال ۱۴۰۱ تمرکز جدی خود را روی توسعه رباتهای خودران گذاشتیم. نقطه عطف این مسیر، اجرای پایلوت رباتهای تنب در ایرانخودرو بود. این نخستینبار بود که چنین رباتهایی در این مقیاس در فضای صنعتی ایران نصب و راهاندازی میشد. قرار است بهزودی تعداد بیشتری از این رباتها در سالنهای مختلف این شرکت مستقر شوند.»
همکاریهای صنعتی؛ از انبارهای تماماتوماتیک تا خودروسازیها
به گفته مدیرعامل تنب، توسعه بازار نیز همزمان با پیشرفت فناوریها پیگیری شده است: «در حوزه انبارداری و انبارهای فولاتوماتیک، با شرکت دژپاد وارد همکاری شدیم تا محصولات ما با سامانههای انبارساز آنها هماهنگ شود و بتوانیم یک راهکار کامل و یکپارچه برای انبارهای تماماتوماتیک ارائه دهیم.»
او در ادامه از مذاکرات گسترده با سایر خودروسازان خبر میدهد:«در حال استقرار سیستم رباتیک اختصاصی تنب در چند شرکت خودروسازی هستیم و این نشان میدهد پذیرش فناوریهای ساخت داخل در صنایع بزرگ کشور بهطور جدی در حال افزایش است.»
نمایشگاه و افقهای تازه؛ از کارخانه هوشمند تا بندر هوشمند
«محراب» درباره هدف شرکت از حضور در نمایشگاه اینطور توضیح میدهد:«ما برای ارائه محصول و برای نمایش پتانسیل آمدهایم؛ اینکه صنعت ببیند این رباتها و سامانهها چقدر قابلیت دارند و در چه حوزههایی قابل استفادهاند.»
او با اشاره به تمرکز ویژه نمایشگاه بر «بندر هوشمند» اضافه میکند: «رباتهای ما از نظر فناوری، پایه لازم برای بهکارگیری در بنادر هوشمند را دارند. تاکنون رباتهایی با ظرفیت حمل تا ۲تن طراحی کردهایم، اما توان و برنامه آن را داریم که ظرفیت حمل را به ۳۰تن هم افزایش دهیم تا در عملیات جابهجایی کانتینر نیز قابل استفاده باشند.»
آیندهنگری یک تیم جوان اما قدرتمند
شرکت تنب نمونهای از یک مسیر موفق در زیستبوم فناوری کشور است: شروعی دانشگاهی، توسعهای مبتنی بر نیاز واقعی صنعت و ورودی بلندپروازانه به بازارهای جدید مانند رباتیک صنعتی و بنادر هوشمند. اگر مسیر این شرکت با همین شتاب ادامه پیدا کند، شاید در آینده نزدیک نام «تنب» نهفقط در کارخانهها و انبارها، بلکه در اسکلههای بنادر هوشمند کشور نیز بهعنوان یکی از بازیگران اصلی شنیده شود.
برچسب ها : شرکت دانشبنیان اقتصادسرآمد هوشمندسازی بنادر
اخبار روز
-
ایران شریک قابل اعتماد و متعهد در صنعت دریانوردی جهان است
-
الزامات رعایت اصول حسننیت در کشتیرانی و تجارت دریایی
-
فرصتهای از دسترفته ورزشهای ساحلی
-
کمک رباتهای خودرانِ «تنب» به تسریع هوشمندسازی بنادر
-
نبرد رسوبات با منابع آبی در سدهای خالی
-
ضرورت جلوگیری از برگزاری نمایشگاههای کاسبکارانه
-
فرصت طلایی ایران در مجمع IMO
-
۱۵۰ پروژه اولویتدار و چندین مگاپروژه بینبخشی برای تحقق «اقتصاد برای همه» کلید خورد
-
رشد 56 درصدی پهلودهی کشتیها در بندر کاسپین
-
اهتمام اروند و بصره بر توسعه همکاریهای دانشگاهی و دانشبنیان
-
دانه درشتها و فرار مالیاتی آفتی است که باید حتماً ریشهکن کرد
-
میزان صرفهجویی از محل حمل ریلی به ۱.۵ میلیارد دلار در سال رسید
-
برخورداری ۸۶ درصدی روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالت در دولت چهاردهم
-
استفاده از سرمایهگذارهای خرد برای توسعه زیرساختهای صنعت هوانوردی
-
اصلاح دریافتی کارکنان در زمان بازنشستگی در لایحه اصلاح ماده ۱۰۶ قانون مدیریت خدمات کشوری
-
نشست نماینده مجلس با صیادان غرب هرمزگان
-
تأکید بر صیانت از منابع آبزی در دیدار رئیس دادگستری چابهار با مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان
-
حضور هیات ایرانی به ریاست مدیرعامل سازمان بنادرو دریانودی
-
لزوم تداوم نشستهای دریاپایه با مشارکت ارگانها و شوراهای عالی
-
تطبیق مفهوم اقامتگاه در قوانین ایران با معیارهای حقوق دریایی بینالملل
