تاریخ انتشار:1404/11/26
معاون رئیس جمهور:
مدیریت آلودگی هوا جزو اولویتهای دولت چهاردهم است
اقتصادسرآمد- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با وجود همه مشکلات، دولت چهاردهم، آلودگی هوا را از مهمترین اولویتها قرار داده و تاکنون اقدامات مختلفی برای کاهش آن انجام داده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، شینا انصاری ظهر امروز در نخستین کنفرانس بینالمللی آلودگی هوا در سالن شهید امامی سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: امروز آلودگی هوا بهویژه در شهرهای بزرگ و با اولویت پایتخت به عنوان یکی از مهمترین چالشهای محیط زیستی در کشور است که با وجود همه اقدامات انجام شده در ادوار گذشته اما کماکان این مشکل وجود دارد.
وی افزود: بر اساس نظرسنجیهای انجام شده در شهرهای بزرگ کشور به خصوص در استان تهران موضوع آلودگی هوا به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم مطرح بوده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: صورت مسئله آلودگی هوا راهکارهای معینی دارد منتها نیازمند این است که در زمان منطقی و معقول جلو برود.
انصاری ادامه داد: متأسفانه اکنون این موضوع با راهکارهای موقتی پیش میرود و ما در فصول سرد سال که با پدیده وارونگی دما و تشدید آلایندههای هوا مواجه هستیم، صرفاً به راهکارهای تسکیندهنده و ضربالاجلی در شرایط اضطرار مانند زوج و فرد کردن تردد خودروها و تعطیلی مدارس و ادارات بسنده میکنیم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر مهمترین سند بالادستی ما در حوزه آلودگی هوا قانون هوای پاک است که در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است که بر اساس ماده ۲ آن سازمان حفاظت محیط زیست ناظر بر اجرای قانون است؛ لذا مسئولیت اجرای تکالیف قانونی بر عهده دستگاه اجرایی مشخص شده است.
معاون رئیس جمهور بیان کرد: بالغ بر ۲۰ دستگاه اجرایی به نوعی در اجرای قانون هوای پاک دخیل هستند.
انصاری گفت: با وجود همه این مسائل و مشکلات، دولت چهاردهم، آلودگی هوا را از مهمترین اولویتها قرار داده و تاکنون اقدامات مختلفی برای کاهش آن انجام داده است که از جمله این اقدامات میتوان به افزایش قابل توجه اسقاط خودروهای فرسوده، ورود اتوبوسها و تاکسیهای برقی، اجرای طرح جایگزینی ۲۰ هزار موتورسیکلت فرسوده کار، اختصاص سوخت مازوت کم گوگرد و افزایش تولید انرژیهای تجدیدپذیر اشاره کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با پیگیریهای سازمان محیط زیست اصلاح آییننامه اسقاط ذیل ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو در دستور کار قرار گرفت تا با تسریع موضوع اسقاط خودروهای فرسوده، به حل دو چالش عمده کشور یعنی ناترازی انرژی در این بخش و کاهش انتشار آلایندههای هوا کمک کند.
وی عنوان کرد: در کنار موضوع اسقاط ناوگان خودروهای فرسوده، طرح برقیسازی هم از موضوعات مهمی بوده که میتواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد، در همین راستا ورود اتوبوسها و تاکسیهای برقی و طرح جایگزینی ۲۰ هزار موتورسیکلت فرسوده کار در شهر تهران با موتورسیکلت برقی شروع شده است که اجرای آن با اعطای تسهیلات از طریق گواهیهای صرفهجویی سوخت در حال پیگیری است.
انصاری اضافه کرد: موضوع بعدی مربوط به سوخت نیروگاهها بود، اگرچه در تهران و مشهد منابع متحرک به عنوان منابع اصلی آلودگی هوا شناخته میشوند؛ اما در شهرهایی مثل اراک سهم منابع ساکن به میزان قابلتوجهی است، در سال ۱۴۰۳ بر اساس مصوبه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، سوخت مازوت کم گوگرد به نیروگاه شازند اختصاص داده شد که همین اختصاص سوخت موجب شد که ما شاهد این باشیم که تعداد روزهای ناسالم با آلاینده دیاکسید گوگرد از ۲۷ روز در سال ۱۴۰۲ به ۵ روز در سال ۱۴۰۳ کاهش پیدا کرد.
معاون رئیس جمهور گفت: همین موضوع سبب شد که در سال جاری از وزارت نفت پیگیری شود که ۴۲۰ میلیون لیتر سوخت مازوت کم گوگرد در اختیار چهار نیروگاه واقع در بافت مسکونی قرار بگیرد.
وی توسعه انرژیهای تجدیدپذیر را از دیگر اقدامات دولت برای مدیریت آلودگی هوا برشمرد و افزود: در حال حاضر سهم انرژیهای تجدیدپذیر کشور از ۱۲۰۰ مگاوات در اوایل سال ۱۴۰۳ به بالغ بر ۴ هزار مگاوات رسیده است که سهم انرژیهای خورشیدی بسیار بالا است.
وی افزود: بر اساس نظرسنجیهای انجام شده در شهرهای بزرگ کشور به خصوص در استان تهران موضوع آلودگی هوا به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم مطرح بوده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: صورت مسئله آلودگی هوا راهکارهای معینی دارد منتها نیازمند این است که در زمان منطقی و معقول جلو برود.
انصاری ادامه داد: متأسفانه اکنون این موضوع با راهکارهای موقتی پیش میرود و ما در فصول سرد سال که با پدیده وارونگی دما و تشدید آلایندههای هوا مواجه هستیم، صرفاً به راهکارهای تسکیندهنده و ضربالاجلی در شرایط اضطرار مانند زوج و فرد کردن تردد خودروها و تعطیلی مدارس و ادارات بسنده میکنیم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر مهمترین سند بالادستی ما در حوزه آلودگی هوا قانون هوای پاک است که در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است که بر اساس ماده ۲ آن سازمان حفاظت محیط زیست ناظر بر اجرای قانون است؛ لذا مسئولیت اجرای تکالیف قانونی بر عهده دستگاه اجرایی مشخص شده است.
معاون رئیس جمهور بیان کرد: بالغ بر ۲۰ دستگاه اجرایی به نوعی در اجرای قانون هوای پاک دخیل هستند.
انصاری گفت: با وجود همه این مسائل و مشکلات، دولت چهاردهم، آلودگی هوا را از مهمترین اولویتها قرار داده و تاکنون اقدامات مختلفی برای کاهش آن انجام داده است که از جمله این اقدامات میتوان به افزایش قابل توجه اسقاط خودروهای فرسوده، ورود اتوبوسها و تاکسیهای برقی، اجرای طرح جایگزینی ۲۰ هزار موتورسیکلت فرسوده کار، اختصاص سوخت مازوت کم گوگرد و افزایش تولید انرژیهای تجدیدپذیر اشاره کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با پیگیریهای سازمان محیط زیست اصلاح آییننامه اسقاط ذیل ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو در دستور کار قرار گرفت تا با تسریع موضوع اسقاط خودروهای فرسوده، به حل دو چالش عمده کشور یعنی ناترازی انرژی در این بخش و کاهش انتشار آلایندههای هوا کمک کند.
وی عنوان کرد: در کنار موضوع اسقاط ناوگان خودروهای فرسوده، طرح برقیسازی هم از موضوعات مهمی بوده که میتواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد، در همین راستا ورود اتوبوسها و تاکسیهای برقی و طرح جایگزینی ۲۰ هزار موتورسیکلت فرسوده کار در شهر تهران با موتورسیکلت برقی شروع شده است که اجرای آن با اعطای تسهیلات از طریق گواهیهای صرفهجویی سوخت در حال پیگیری است.
انصاری اضافه کرد: موضوع بعدی مربوط به سوخت نیروگاهها بود، اگرچه در تهران و مشهد منابع متحرک به عنوان منابع اصلی آلودگی هوا شناخته میشوند؛ اما در شهرهایی مثل اراک سهم منابع ساکن به میزان قابلتوجهی است، در سال ۱۴۰۳ بر اساس مصوبه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، سوخت مازوت کم گوگرد به نیروگاه شازند اختصاص داده شد که همین اختصاص سوخت موجب شد که ما شاهد این باشیم که تعداد روزهای ناسالم با آلاینده دیاکسید گوگرد از ۲۷ روز در سال ۱۴۰۲ به ۵ روز در سال ۱۴۰۳ کاهش پیدا کرد.
معاون رئیس جمهور گفت: همین موضوع سبب شد که در سال جاری از وزارت نفت پیگیری شود که ۴۲۰ میلیون لیتر سوخت مازوت کم گوگرد در اختیار چهار نیروگاه واقع در بافت مسکونی قرار بگیرد.
وی توسعه انرژیهای تجدیدپذیر را از دیگر اقدامات دولت برای مدیریت آلودگی هوا برشمرد و افزود: در حال حاضر سهم انرژیهای تجدیدپذیر کشور از ۱۲۰۰ مگاوات در اوایل سال ۱۴۰۳ به بالغ بر ۴ هزار مگاوات رسیده است که سهم انرژیهای خورشیدی بسیار بالا است.
برچسب ها : آلودگی هوا اقتصادسرامد خودروهای فرسوده
اخبار روز
-
تمدید خودکار قراردادهای اجاره با سقف ۲۵ درصد به تصویب سران قوا رسید
-
نقش مهم جامعه محلی در ارتقای جایگاه ژئوپارک جزیره قشم
-
کمبود سرمایه گذاران در ایجاد زیرساختهای توریسم دریایی
-
اعلام مهمترین مأموریتهای معاونت برنامهریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر
-
انتصاب مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان رئیس کمیته حمل و نقل دریایی مدیریت بحران
-
توسعه بازار سرمایه اولویت محوری وزارت اقتصاد است
-
هدفگذاری تولید ۹۵۰ هزار تن آبزی پرورشی در افق برنامه هفتم پیشرفت
-
انجام ۲۶۶ هزار سفر دریایی در مرکز هرمزگان طی جنگ رمضان
-
تداوم خدمت در بنادر شهید باهنر، جاسک، سیریک و تیاب همزمان با مساعدتر شدن شرایط
-
نقشآفرینی راهبردی بندر چابهار در حفظ جریان تجارت دریایی کشور
-
بازدید مدیران ارشد اقتصادی و برنامهریزی مازندران از بندر نوشهر
-
لقمان پارسی نیا سرپرست معاونت برنامهریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی شد
-
پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز جهانی هیدروگرافی
-
آمادهباش شبکه ریلی برای خدمترسانی به عزاداران
-
عمان به دنبال ایجاد هاب صنعت بانکرینگ سبز
-
«جزایر خلیج فارس» موتور بازسازی اقتصاد ایران در پساجنگ
-
تغییرات در خصوص اصلاح بخشی از ریز ساختارهای معاملاتی در بازار سهام عادی و مرحله معاملات پایانی TAL
-
برای بردن فقط بازیکنان نمیدوند؛ ما هم سهمی داریم
-
برق ۶۲ اداره تهران قطع شد
-
مانور سراسری مدیریت هوشمند تلفات انرژی برق «پروژه ملی مهتاب»
