تاریخ انتشار:1404/12/11
خسارت حملات آمریکا به صادرکنندگان منطقه؛
خریداران نفت آسیایی جایگزینهای خاورمیانه را ارزیابی میکنند
اقتصادسرآمد- دولتها و پالایشگاههای آسیایی در پی حملات آمریکا و اسرائیل به ایران که باعث اختلال در کشتیرانی در تنگه حیاتی هرمز شده است، به سرعت در حال ارزیابی ذخایر نفت و همچنین مسیرهای کشتیرانی و منابع جایگزین هستند و انتظار میرود قیمت نفت با از سرگیری معاملات در روز دوشنبه افزایش یابد.
به گزارش اقتصادسرآمد، آسیا بیشترین تاثیر را از هرگونه اختلال در عرضه نفت خاورمیانه خواهد دید زیرا دو سوم نفت خام خود را از خلیج فارس خریداری میکند و نیمی از عرضه چین، بزرگترین واردکننده جهانی نفت و ۹۰ درصد عرضه ژاپن از این منطقه میآید.
تنگه هرمز، آبراه باریکی میان ایران و عمان است که خلیج فارس را به دریای عرب متصل میکند و در یک روز معمولی، نفتکشهای حامل ۲۰ درصد از مصرف جهانی نفت، محمولههایی از تولیدکنندگانی مانند عربستان سعودی، عراق، ایران، امارات متحده عربی، کویت و قطر را از این مسیر منتقل میکنند.
شرکتهای کشتیرانی ژاپنی اعلام کردند که عملیاتشان را در اطراف تنگه هرمز متوقف میکنند، اگرچه مینورو کیهارا، دبیر ارشد کابینه، گفت که توکیو هیچ گزارشی مبنی بر تاثیر فوری بر عرضه برای ژاپن دریافت نکرده است.
با این حال، دو مقام پالایشگاهی که نخواستند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند: پالایشگاههای دولتی هند جستجوی منابع جایگزین را آغاز کردهاند. هند، دومین واردکننده بزرگ نفت در جهان، واردات از خاورمیانه را برای جایگزینی نفت خام روسیه افزایش داده است.
یکی از مقامات گفت: تیم ما در حال حاضر با سایر تامینکنندگان در ارتباط است. او افزود: پالایشگاههای دولتی هند ذخایری به اندازه ۲۰ روز نفت خام و گاز مایع دارند که در صورت بهبود اوضاع در روزهای آینده کافی است.
جون گو، تحلیلگر ارشد شرکت «اسپارتا کامودیتیز» گفت: قیمت نفت احتمالا بالاتر خواهد رفت و تاثیر آن با افزایش پیشبینی شده تولید از سوی گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس تعدیل خواهد شد و در عین حال خاطرنشان کرد که زیرساختهای نفتی هنوز تحت تاثیر قرار نگرفتهاند.
این تحلیلگر گفت: این صنعت در حال حاضر به دلیل بیمه، نه محاصره کامل، با کاهش فعالیت حمل و نقل از طریق تنگه هرمز دست و پنجه نرم میکند. چندین مالک نفتکش، شرکتهای بزرگ نفتی و شرکتهای تجاری، حمل و نقل نفت خام، سوخت و گاز طبیعی مایع از طریق تنگه را به حالت تعلیق درآوردهاند.
کره جنوبی و تایوان
وزارت صنعت کره جنوبی روز یکشنبه پس از یک جلسه اضطراری در بیانیهای اعلام کرد که در صورت طولانی شدن هرگونه اختلال در عرضه، دولت کره جنوبی از ذخایر خود نفت به صنایع داخلی عرضه خواهد کرد.
یک مقام از یک پالایشگاه کره ای گفت: ذخایر نفت کره جنوبی که به طور مشترک با شرکت ملی نفت کره نگهداری میشود، میتواند هفت ماه دوام بیاورد. او افزود: «ما در حال بررسی این هستیم که آیا کشتیهایی هنوز اجازه عبور از تنگه را دارند یا خیر. اما اگر تنگه هرمز بسته شود، ما به دنبال تامین فوری در آسیا خواهیم بود. باید ببینیم کدام کشورها در آن زمان چنین عرضه فوری را آزاد میکنند.»
پالایشگاههای اچدی هیوندای اویلبنک و جیاس کالتکس کره جنوبی اعلام کردند وضعیت را زیر نظر دارند. هیوندای اویلبنک اعلام کرد که هنوز بارگیری نفت در خاورمیانه را متوقف نکرده است.
بر اساس گزارش رویترز، چین در ماههای اخیر ذخایر نفت خام خود را افزایش داده و وارداتش در دسامبر به رکورد جدیدی رسیده است. وزارت اقتصاد تایوان اعلام کرد که در این کشور، تامینکنندگان نفت و گاز طبیعی مایع طبق برنامه در حال واردات محمولهها هستند و افزود که سهم واردات نفت و گاز از خاورمیانه بر مبنای سالانه در حال کاهش است.
با وجود حملات تجاوزکارانه آمریکا به ایران اوپک پلاس با افزایش ملایم تولید نفت موافقت کرد
پنج منبع اوپک پلاس اعلام کردند که اعضای اوپک پلاس در جلسه روز یکشنبه خود، با افزایش اندک تولید نفت در آوریل موافقت کردند.
اوپک پلاس سابقه افزایش تولید نفت برای جبران اختلالات عرضه را دارد، اما تحلیلگران میگویند که این گروه در حال حاضر ظرفیت اضافی کمی برای افزایش عرضه دارد و فقط عربستان سعودی و امارات متحده عربی ظرفیت مازاد تولید دارند که آنها هم تا زمانی که کشتیرانی در خلیج فارس به حالت عادی برنگردد، برای صادرات نفت با مشکل مواجه خواهند بود.
پنج منبع آگاه روز یکشنبه به رویترز گفتند که اوپک پلاس پس از بحث در مورد گزینههای افزایش تولید ۱۳۷ هزار بشکه در روز تا ۵۴۸ هزار بشکه در روز، در اصل با افزایش تولید به میزان ۲۰۶ هزار بشکه در روز در آوریل موافقت کرده است.
قیمت نفت جمعه گذشته، به ۷۳ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین سطح از ژوئیه گذشته بود زیرا بیم درگیری گستردهتر در خاورمیانه و اختلال در عرضه از طریق تنگه هرمز میرود که مهمترین مسیر نفتی جهان است و بیش از ۲۰ درصد از ترانزیت نفت جهانی از این مسیر عبور میکند.
هلیما کرافت، تحلیلگر باسابقه اوپک در شرکت «آر بی سی» به رویترز گفت: رهبران خاورمیانه به واشنگتن هشدار دادهاند که جنگ علیه ایران میتواند به افزایش قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه منجر شود.
تحلیلگران بانک بارکلیز نیز گفتند که قیمتها میتوانند به ۱۰۰ دلار افزایش یابند. کرافت گفت: تاثیر هرگونه افزایش زیاد تولید اوپک بر بازار به دلیل فقدان ظرفیتهای تولید واقعی در خارج از عربستان سعودی محدود خواهد بود.
در جلسه روز یکشنبه تنها هشت عضو اوپک پلاس شامل عربستان سعودی، روسیه، امارات متحده عربی، قزاقستان، کویت، عراق، الجزایر و عمان شرکت داشتند. اوپک پلاس متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانی مانند روسیه است، اما بیشتر تغییرات تولید در سالهای گذشته توسط این هشت عضو انجام شده است.
بر اساس گزارش رویترز، این هشت عضو سهمیه تولید خود را از آوریل تا دسامبر ۲۰۲۵، حدود ۲.۹ میلیون بشکه در روز افزایش دادند که تقریبا معادل سه درصد از تقاضای جهانی است، اما به دلیل ضعف فصلی تقاضا، توافق کردند افزایش تولید را به مدت سه ماه، از ژانویه تا مارس ۲۰۲۶ متوقف کنند.
تنگه هرمز، آبراه باریکی میان ایران و عمان است که خلیج فارس را به دریای عرب متصل میکند و در یک روز معمولی، نفتکشهای حامل ۲۰ درصد از مصرف جهانی نفت، محمولههایی از تولیدکنندگانی مانند عربستان سعودی، عراق، ایران، امارات متحده عربی، کویت و قطر را از این مسیر منتقل میکنند.
شرکتهای کشتیرانی ژاپنی اعلام کردند که عملیاتشان را در اطراف تنگه هرمز متوقف میکنند، اگرچه مینورو کیهارا، دبیر ارشد کابینه، گفت که توکیو هیچ گزارشی مبنی بر تاثیر فوری بر عرضه برای ژاپن دریافت نکرده است.
با این حال، دو مقام پالایشگاهی که نخواستند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند: پالایشگاههای دولتی هند جستجوی منابع جایگزین را آغاز کردهاند. هند، دومین واردکننده بزرگ نفت در جهان، واردات از خاورمیانه را برای جایگزینی نفت خام روسیه افزایش داده است.
یکی از مقامات گفت: تیم ما در حال حاضر با سایر تامینکنندگان در ارتباط است. او افزود: پالایشگاههای دولتی هند ذخایری به اندازه ۲۰ روز نفت خام و گاز مایع دارند که در صورت بهبود اوضاع در روزهای آینده کافی است.
جون گو، تحلیلگر ارشد شرکت «اسپارتا کامودیتیز» گفت: قیمت نفت احتمالا بالاتر خواهد رفت و تاثیر آن با افزایش پیشبینی شده تولید از سوی گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس تعدیل خواهد شد و در عین حال خاطرنشان کرد که زیرساختهای نفتی هنوز تحت تاثیر قرار نگرفتهاند.
این تحلیلگر گفت: این صنعت در حال حاضر به دلیل بیمه، نه محاصره کامل، با کاهش فعالیت حمل و نقل از طریق تنگه هرمز دست و پنجه نرم میکند. چندین مالک نفتکش، شرکتهای بزرگ نفتی و شرکتهای تجاری، حمل و نقل نفت خام، سوخت و گاز طبیعی مایع از طریق تنگه را به حالت تعلیق درآوردهاند.
کره جنوبی و تایوان
وزارت صنعت کره جنوبی روز یکشنبه پس از یک جلسه اضطراری در بیانیهای اعلام کرد که در صورت طولانی شدن هرگونه اختلال در عرضه، دولت کره جنوبی از ذخایر خود نفت به صنایع داخلی عرضه خواهد کرد.
یک مقام از یک پالایشگاه کره ای گفت: ذخایر نفت کره جنوبی که به طور مشترک با شرکت ملی نفت کره نگهداری میشود، میتواند هفت ماه دوام بیاورد. او افزود: «ما در حال بررسی این هستیم که آیا کشتیهایی هنوز اجازه عبور از تنگه را دارند یا خیر. اما اگر تنگه هرمز بسته شود، ما به دنبال تامین فوری در آسیا خواهیم بود. باید ببینیم کدام کشورها در آن زمان چنین عرضه فوری را آزاد میکنند.»
پالایشگاههای اچدی هیوندای اویلبنک و جیاس کالتکس کره جنوبی اعلام کردند وضعیت را زیر نظر دارند. هیوندای اویلبنک اعلام کرد که هنوز بارگیری نفت در خاورمیانه را متوقف نکرده است.
بر اساس گزارش رویترز، چین در ماههای اخیر ذخایر نفت خام خود را افزایش داده و وارداتش در دسامبر به رکورد جدیدی رسیده است. وزارت اقتصاد تایوان اعلام کرد که در این کشور، تامینکنندگان نفت و گاز طبیعی مایع طبق برنامه در حال واردات محمولهها هستند و افزود که سهم واردات نفت و گاز از خاورمیانه بر مبنای سالانه در حال کاهش است.
با وجود حملات تجاوزکارانه آمریکا به ایران اوپک پلاس با افزایش ملایم تولید نفت موافقت کرد
پنج منبع اوپک پلاس اعلام کردند که اعضای اوپک پلاس در جلسه روز یکشنبه خود، با افزایش اندک تولید نفت در آوریل موافقت کردند.
اوپک پلاس سابقه افزایش تولید نفت برای جبران اختلالات عرضه را دارد، اما تحلیلگران میگویند که این گروه در حال حاضر ظرفیت اضافی کمی برای افزایش عرضه دارد و فقط عربستان سعودی و امارات متحده عربی ظرفیت مازاد تولید دارند که آنها هم تا زمانی که کشتیرانی در خلیج فارس به حالت عادی برنگردد، برای صادرات نفت با مشکل مواجه خواهند بود.
پنج منبع آگاه روز یکشنبه به رویترز گفتند که اوپک پلاس پس از بحث در مورد گزینههای افزایش تولید ۱۳۷ هزار بشکه در روز تا ۵۴۸ هزار بشکه در روز، در اصل با افزایش تولید به میزان ۲۰۶ هزار بشکه در روز در آوریل موافقت کرده است.
قیمت نفت جمعه گذشته، به ۷۳ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین سطح از ژوئیه گذشته بود زیرا بیم درگیری گستردهتر در خاورمیانه و اختلال در عرضه از طریق تنگه هرمز میرود که مهمترین مسیر نفتی جهان است و بیش از ۲۰ درصد از ترانزیت نفت جهانی از این مسیر عبور میکند.
هلیما کرافت، تحلیلگر باسابقه اوپک در شرکت «آر بی سی» به رویترز گفت: رهبران خاورمیانه به واشنگتن هشدار دادهاند که جنگ علیه ایران میتواند به افزایش قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه منجر شود.
تحلیلگران بانک بارکلیز نیز گفتند که قیمتها میتوانند به ۱۰۰ دلار افزایش یابند. کرافت گفت: تاثیر هرگونه افزایش زیاد تولید اوپک بر بازار به دلیل فقدان ظرفیتهای تولید واقعی در خارج از عربستان سعودی محدود خواهد بود.
در جلسه روز یکشنبه تنها هشت عضو اوپک پلاس شامل عربستان سعودی، روسیه، امارات متحده عربی، قزاقستان، کویت، عراق، الجزایر و عمان شرکت داشتند. اوپک پلاس متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانی مانند روسیه است، اما بیشتر تغییرات تولید در سالهای گذشته توسط این هشت عضو انجام شده است.
بر اساس گزارش رویترز، این هشت عضو سهمیه تولید خود را از آوریل تا دسامبر ۲۰۲۵، حدود ۲.۹ میلیون بشکه در روز افزایش دادند که تقریبا معادل سه درصد از تقاضای جهانی است، اما به دلیل ضعف فصلی تقاضا، توافق کردند افزایش تولید را به مدت سه ماه، از ژانویه تا مارس ۲۰۲۶ متوقف کنند.
برچسب ها : حملات تجاوزکار اقتصادسرامد تولید نفت
اخبار روز
-
تمدید خودکار قراردادهای اجاره با سقف ۲۵ درصد به تصویب سران قوا رسید
-
نقش مهم جامعه محلی در ارتقای جایگاه ژئوپارک جزیره قشم
-
کمبود سرمایه گذاران در ایجاد زیرساختهای توریسم دریایی
-
اعلام مهمترین مأموریتهای معاونت برنامهریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر
-
انتصاب مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان رئیس کمیته حمل و نقل دریایی مدیریت بحران
-
توسعه بازار سرمایه اولویت محوری وزارت اقتصاد است
-
هدفگذاری تولید ۹۵۰ هزار تن آبزی پرورشی در افق برنامه هفتم پیشرفت
-
انجام ۲۶۶ هزار سفر دریایی در مرکز هرمزگان طی جنگ رمضان
-
تداوم خدمت در بنادر شهید باهنر، جاسک، سیریک و تیاب همزمان با مساعدتر شدن شرایط
-
نقشآفرینی راهبردی بندر چابهار در حفظ جریان تجارت دریایی کشور
-
بازدید مدیران ارشد اقتصادی و برنامهریزی مازندران از بندر نوشهر
-
لقمان پارسی نیا سرپرست معاونت برنامهریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی شد
-
پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز جهانی هیدروگرافی
-
آمادهباش شبکه ریلی برای خدمترسانی به عزاداران
-
عمان به دنبال ایجاد هاب صنعت بانکرینگ سبز
-
«جزایر خلیج فارس» موتور بازسازی اقتصاد ایران در پساجنگ
-
تغییرات در خصوص اصلاح بخشی از ریز ساختارهای معاملاتی در بازار سهام عادی و مرحله معاملات پایانی TAL
-
برای بردن فقط بازیکنان نمیدوند؛ ما هم سهمی داریم
-
برق ۶۲ اداره تهران قطع شد
-
مانور سراسری مدیریت هوشمند تلفات انرژی برق «پروژه ملی مهتاب»
