تاریخ انتشار:1404/12/15
روسیه:
آژانس اتمی به حمله غیرقانونی به تأسیسات هستهای ایران واکنش نشان دهد
اقتصادسرآمد- سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو انتظار دارد آژانس بینالمللی انرژی اتمی به حمله غیرقانونی اسرائیل و آمریکا به تأسیسات هستهای ایران واکنش نشان دهد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، ماریا زاخارووا در نشستی خبری افزود: ما انتظار داریم که رهبری آژانس بینالمللی انرژی اتمی قدرت پاسخگویی واضح و عینی به بیقانونیهای فعلی که توسط ایالات متحده و اسرائیل انجام میشود را پیدا کند.وی تصریح کرد: تأسیسات هستهای ایران بار دیگر مورد حمله قرار گرفتهاند که نه تنها به رژیم جهانی عدم اشاعه سلاحهای هستهای آسیب میرساند، بلکه خطرات رادیولوژیکی جدی نیز ایجاد میکند. همان خطراتی که روی کاغذ نیستند، بلکه در عمل وجود دارند.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تأکید کرد: آژانس اتمی ارزیابی بیطرفانه و از نظر فنی صحیحی از خطرات رادیولوژیکی بالقوه ارائه دهد.
وی خاطرنشان کرد: کارزار نظامی آغاز شده علیه ایران عواقب وخیمی برای شهروندان و زیرساختهای غیرنظامی و همچنین اقتصاد منطقهای و جهانی دارد.
به گزارش ایرنا، پیش از این سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی بعدازظهر یکشنبه ۱۰ اسفند در اقدامی جنایتکارانه به مجتمع غنیسازی شهید احمدیروشن نطنز حمله کردند.
این سازمان با تأکید بر اینکه این اقدام آمریکا و رژیم صهیونیستی مغایر با قوانین و تعهدات بینالمللی از جمله معاهده انپیتی و سایر مقررات مرتبط با ایمنی و امنیت هستهای است، اعلام کرد که با توجه به تمهیدات پیشبینیشده، برنامهریزیهای قبلی و دادههای ثبتشده توسط سامانههای پایش، هیچگونه نشت مواد پرتوزا در این مجتمع به ثبت نرسیده است.
محکومیت ماجراجویی خطرناک جدید ائتلاف آمریکا و اسرائیل علیه ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این نشست خبری، ترور ناجوانمردانه آیتالله علی خامنهای رهبر معنوی ایران و سایر مقامات عالیرتبه این کشور را محکوم کرد.
زاخارووا افزود: فدراسیون روسیه به شدیدترین لحن ممکن، ماجراجویی خطرناک جدید ائتلاف آمریکا و اسرائیل علیه ایران و ترور ناجوانمردانه رهبر ایران و دیگر مقامات ارشد نظامی-سیاسی این کشور را محکوم کرده است.
وی ادامه داد: موضع اصولی ما در بیانیههای مربوطه وزارت امور خارجه، سخنرانیها در نشستهای شورای امنیت سازمان ملل متحد و نشستهای ویژه شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی بیان شده است. این موضع بهطور مستمر در تماسهای منظم مقامات روسیه (از جمله عالیترین سطح – رئیسجمهور) با شرکای خارجی اعلام میشود.
آمریکا و اسرائیل در حملات به ایران قوانین بینالمللی و بشردوستانه را به شدت نقض میکنند
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به پرسش دیگری تأکید کرد: واشنگتن و تلآویو با اقدامات غیرمسئولانه و بیپروای خود در حملات به ایران، خشم را بر میانگیزانند، هنجارها و اصول قوانین بینالمللی و بشردوستانه را به شدت نقض میکنند و منطقه خاورمیانه را عمیقتر در هرج و مرج فرو میبرند.
وی تأکید کرد: جامعه بینالمللی موظف است ارزیابی عینی و بیطرفانهای از این اقدامات ارائه دهد.
این دیپلمات روس تصریح کرد: این حملات سفرهای هوایی را مختل کرده، زنجیرههای تأمین را مختل کرده و منابع انرژی را بیثبات کرده است، که قیمت آنها به معنای واقعی کلمه سر به فلک کشیده است.
زاخارووا اظهار داشت: به دنبال حملات غیرقانونی آمریکا و اسرائیل به ایران، هزاران خارجی، غیرنظامی، گردشگر و البته کودکان نیز در شرایط سختی از زندگی قرار گرفتند. این شامل روسهایی نیز میشود که به دلیل این ماجراجویی نتوانستند به موقع به خانه برگردند. این حملات، اهدافی را در کشورهای عربی دوست خلیج فارس هدف قرار میدهد و تلفات غیرنظامیان و جراحات جدی وجود دارد.
واکنش به آمادگی زلنسکی برای کمک به کشورهای حوزه خلیج فارس
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه این نشست خبری، سخنان ولادیمیر زلنسکی رئیسجمهوری اوکراین درباره آمادگی کییف برای کمک به کشورهای خلیج فارس برای مقابله با پهپادهای ایران را دروغی شیطانی خواند و گفت: زلنسکی قصد دارد از چه غیرنظامیانی محافظت کند؟ او فقط آنها را میکشد؛ هدف اصلی او انجام حملات تروریستی با پهپاد است.
این دیپلمات روس تصریح کرد: حتی با وجود اعترافات ایالات متحده مبنی بر اینکه مذاکرات با ایران پوششی بوده است، زلنسکی بار دیگر در حال دستکاری موضوع آتشبس با روسیه است.
وی خاطرنشان کرد: انگار زلنسکی امیدی دارد که کسی حرفش را باور کند. در واقع، کییف که دائماً از حامیان مالی خود برای تجهیزات دفاع هوایی اضافی التماس میکند، در موقعیتی نیست که به کسی کمک کند. همه اینها مزخرف است، همه تلاش شخصی زلنسکی برای جلب توجه در مورد درگیری در خاورمیانه است تا نشان دهد چقدر با آنها «خوب» است.
بنا بر این گزارش، رئیسجمهور اوکراین پیشتر آمادگی خود را برای «کمک به کشورهای خاورمیانه در مقابله با پهپادهای ایرانی» اعلام کرد.
زلنسکی ادعا کرد که رهبران پادشاهیهای خلیج فارس میتوانند از روابط عالی خود با روسیه برای متقاعد کردن مسکو به اجرای آتشبس یک ماهه استفاده کنند.
وی همچنین نقل قول کرد: به محض برقراری آتشبس، ما اپراتورهای پهپادهای نظامی خود را برای محافظت از غیرنظامیان به خاورمیانه خواهیم فرستاد.
خروج ۲۹۲ شهروند روس از ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این نشست خبری اعلام کرد که در پی شدت گرفتن تنشها در منطقه، ۲۹۲ شهروند روس از طریق مرزهای زمینی جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان از ایران خارج شدهاند.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تأکید کرد: آژانس اتمی ارزیابی بیطرفانه و از نظر فنی صحیحی از خطرات رادیولوژیکی بالقوه ارائه دهد.
وی خاطرنشان کرد: کارزار نظامی آغاز شده علیه ایران عواقب وخیمی برای شهروندان و زیرساختهای غیرنظامی و همچنین اقتصاد منطقهای و جهانی دارد.
به گزارش ایرنا، پیش از این سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی بعدازظهر یکشنبه ۱۰ اسفند در اقدامی جنایتکارانه به مجتمع غنیسازی شهید احمدیروشن نطنز حمله کردند.
این سازمان با تأکید بر اینکه این اقدام آمریکا و رژیم صهیونیستی مغایر با قوانین و تعهدات بینالمللی از جمله معاهده انپیتی و سایر مقررات مرتبط با ایمنی و امنیت هستهای است، اعلام کرد که با توجه به تمهیدات پیشبینیشده، برنامهریزیهای قبلی و دادههای ثبتشده توسط سامانههای پایش، هیچگونه نشت مواد پرتوزا در این مجتمع به ثبت نرسیده است.
محکومیت ماجراجویی خطرناک جدید ائتلاف آمریکا و اسرائیل علیه ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این نشست خبری، ترور ناجوانمردانه آیتالله علی خامنهای رهبر معنوی ایران و سایر مقامات عالیرتبه این کشور را محکوم کرد.
زاخارووا افزود: فدراسیون روسیه به شدیدترین لحن ممکن، ماجراجویی خطرناک جدید ائتلاف آمریکا و اسرائیل علیه ایران و ترور ناجوانمردانه رهبر ایران و دیگر مقامات ارشد نظامی-سیاسی این کشور را محکوم کرده است.
وی ادامه داد: موضع اصولی ما در بیانیههای مربوطه وزارت امور خارجه، سخنرانیها در نشستهای شورای امنیت سازمان ملل متحد و نشستهای ویژه شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی بیان شده است. این موضع بهطور مستمر در تماسهای منظم مقامات روسیه (از جمله عالیترین سطح – رئیسجمهور) با شرکای خارجی اعلام میشود.
آمریکا و اسرائیل در حملات به ایران قوانین بینالمللی و بشردوستانه را به شدت نقض میکنند
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به پرسش دیگری تأکید کرد: واشنگتن و تلآویو با اقدامات غیرمسئولانه و بیپروای خود در حملات به ایران، خشم را بر میانگیزانند، هنجارها و اصول قوانین بینالمللی و بشردوستانه را به شدت نقض میکنند و منطقه خاورمیانه را عمیقتر در هرج و مرج فرو میبرند.
وی تأکید کرد: جامعه بینالمللی موظف است ارزیابی عینی و بیطرفانهای از این اقدامات ارائه دهد.
این دیپلمات روس تصریح کرد: این حملات سفرهای هوایی را مختل کرده، زنجیرههای تأمین را مختل کرده و منابع انرژی را بیثبات کرده است، که قیمت آنها به معنای واقعی کلمه سر به فلک کشیده است.
زاخارووا اظهار داشت: به دنبال حملات غیرقانونی آمریکا و اسرائیل به ایران، هزاران خارجی، غیرنظامی، گردشگر و البته کودکان نیز در شرایط سختی از زندگی قرار گرفتند. این شامل روسهایی نیز میشود که به دلیل این ماجراجویی نتوانستند به موقع به خانه برگردند. این حملات، اهدافی را در کشورهای عربی دوست خلیج فارس هدف قرار میدهد و تلفات غیرنظامیان و جراحات جدی وجود دارد.
واکنش به آمادگی زلنسکی برای کمک به کشورهای حوزه خلیج فارس
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه این نشست خبری، سخنان ولادیمیر زلنسکی رئیسجمهوری اوکراین درباره آمادگی کییف برای کمک به کشورهای خلیج فارس برای مقابله با پهپادهای ایران را دروغی شیطانی خواند و گفت: زلنسکی قصد دارد از چه غیرنظامیانی محافظت کند؟ او فقط آنها را میکشد؛ هدف اصلی او انجام حملات تروریستی با پهپاد است.
این دیپلمات روس تصریح کرد: حتی با وجود اعترافات ایالات متحده مبنی بر اینکه مذاکرات با ایران پوششی بوده است، زلنسکی بار دیگر در حال دستکاری موضوع آتشبس با روسیه است.
وی خاطرنشان کرد: انگار زلنسکی امیدی دارد که کسی حرفش را باور کند. در واقع، کییف که دائماً از حامیان مالی خود برای تجهیزات دفاع هوایی اضافی التماس میکند، در موقعیتی نیست که به کسی کمک کند. همه اینها مزخرف است، همه تلاش شخصی زلنسکی برای جلب توجه در مورد درگیری در خاورمیانه است تا نشان دهد چقدر با آنها «خوب» است.
بنا بر این گزارش، رئیسجمهور اوکراین پیشتر آمادگی خود را برای «کمک به کشورهای خاورمیانه در مقابله با پهپادهای ایرانی» اعلام کرد.
زلنسکی ادعا کرد که رهبران پادشاهیهای خلیج فارس میتوانند از روابط عالی خود با روسیه برای متقاعد کردن مسکو به اجرای آتشبس یک ماهه استفاده کنند.
وی همچنین نقل قول کرد: به محض برقراری آتشبس، ما اپراتورهای پهپادهای نظامی خود را برای محافظت از غیرنظامیان به خاورمیانه خواهیم فرستاد.
خروج ۲۹۲ شهروند روس از ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این نشست خبری اعلام کرد که در پی شدت گرفتن تنشها در منطقه، ۲۹۲ شهروند روس از طریق مرزهای زمینی جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان از ایران خارج شدهاند.
برچسب ها : سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اقتصادسرآمد ماریا زاخارووا
اخبار روز
-
تمدید خودکار قراردادهای اجاره با سقف ۲۵ درصد به تصویب سران قوا رسید
-
نقش مهم جامعه محلی در ارتقای جایگاه ژئوپارک جزیره قشم
-
کمبود سرمایه گذاران در ایجاد زیرساختهای توریسم دریایی
-
اعلام مهمترین مأموریتهای معاونت برنامهریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر
-
انتصاب مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان رئیس کمیته حمل و نقل دریایی مدیریت بحران
-
توسعه بازار سرمایه اولویت محوری وزارت اقتصاد است
-
هدفگذاری تولید ۹۵۰ هزار تن آبزی پرورشی در افق برنامه هفتم پیشرفت
-
انجام ۲۶۶ هزار سفر دریایی در مرکز هرمزگان طی جنگ رمضان
-
تداوم خدمت در بنادر شهید باهنر، جاسک، سیریک و تیاب همزمان با مساعدتر شدن شرایط
-
نقشآفرینی راهبردی بندر چابهار در حفظ جریان تجارت دریایی کشور
-
بازدید مدیران ارشد اقتصادی و برنامهریزی مازندران از بندر نوشهر
-
لقمان پارسی نیا سرپرست معاونت برنامهریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی شد
-
پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز جهانی هیدروگرافی
-
آمادهباش شبکه ریلی برای خدمترسانی به عزاداران
-
عمان به دنبال ایجاد هاب صنعت بانکرینگ سبز
-
«جزایر خلیج فارس» موتور بازسازی اقتصاد ایران در پساجنگ
-
تغییرات در خصوص اصلاح بخشی از ریز ساختارهای معاملاتی در بازار سهام عادی و مرحله معاملات پایانی TAL
-
برای بردن فقط بازیکنان نمیدوند؛ ما هم سهمی داریم
-
برق ۶۲ اداره تهران قطع شد
-
مانور سراسری مدیریت هوشمند تلفات انرژی برق «پروژه ملی مهتاب»
