تاریخ انتشار:1404/12/24
«سرآمد» بررسی میکند؛
تبعات پنهان جنگ رمضان بر طبیعت و انسان
اقتصادسرآمد- حمید الماسی نیا - در حالی که جهان نظارهگر جنایتهای رژیم صهیونیستی و حمایتهای بیچونو چرای ایالات متحده آمریکا در منطقه است، کارشناسان محیطزیست نسبت به یک بحران «پنهان» هشدار میدهند؛ بحرانی که شاید صدای انفجارهای آن شنیده نشود، اما اثرات مخربش برای دههها بر طبیعت و نسلهای آینده باقی خواهد ماند و آلودگیهای زیستمحیطی ناشی از جنگ و تجاوز نظامی، اکنون یکی از بزرگترین تهدیدها علیه امنیت پایدار و سلامت عمومی در ایران و منطقه محسوب میشود.
به گزارش اقتصادسرآمد- استفاده از بمبها، مهمات و سلاحهای سنگین توسط رژیم صهیونیستی، نه تنها قوانین بینالمللی جنگ را نقض میکند، بلکه جنگی تمامعیار علیه اکوسیستم به راه انداخته است و این مواد شیمیایی و فلزات سنگین پس از انفجار، ذرات معلقی را در هوا پخش کرده و به خاک و منابع آب زیرزمینی نفوذ میکنند و بادهای منطقهای این آلایندهها را مرزها درنمییابند و به راحتی وارد خاک ایران میشوند؛ موضوعی که نیازمند هوشیاری کامل دستگاههای متولی است.
خاک و آب؛ قربانیان بیصدا در میدان نبرد
بر اساس بررسیهای انجام شده، یکی از پیامدهای بلندمدت این درگیریها، مسمومیت خاک و منابع آبی است که خاکهای آلوده به مواد رادیواکتیو و شیمیایی، توانایی حاصلخیزی خود را از دست داده و برای قرنها غیرقابل کشت میشوند و این امر مستقیماً امنیت غذایی را تهدید میکند و نفوذ این آلایندهها به سفرههای آب زیرزمینی میتواند منجر به بروز بیماریهای صعبالعلاج و سرطانها در میان مردمی شود که هیچ نقشی در جنگ ندارند.
سلامت عمومی؛ قربانی بازیهای سیاسی قدرتهای استکباری
پیامدهای انسانی این «جنگ زیستمحیطی» غیرقابل انکار است و استنشاق هوای آلوده به ذرات سمی ناشی از سوختنفتها و انفجارهای نظامی، باعث افزایش بیماریهای تنفسی، قلبی و آلرژیها بهویژه در کودکان و سالمندان میشود، این در حالی است کارشناسان معتقدند که هزینههای درمانی ناشی از این آلودگیها، باری سنگین بر دوش نظام سلامت کشور خواهد گذاشت که نتیجه مستقیم سیاستهای مداخلهجویانه آمریکا و جنایتهای رژیم صهیونیستی است.
«ریزگردها» پدیدهای که تشدید میشود
تخریب پوشش گیاهی در مناطق درگیری به دلیل بمبارانها و حرکت سیستمهای نظامی سنگین، بیابانزایی را تشدید کرده و منبع اصلی تولید ریزگردها را افزایش میدهد و این پدیده اکنون یکی از چالشهای اصلی کلانشهرهای ایران است. دود ناشی از آتشسوزیهای نفت و گاز در جریان حملات، کیفیت هوای منطقه را به شدت کاهش داده و لایهای از سموم را بر فراز شهرها قرار میدهد.
دفاع از محیط زیست، دفاع از ایران است
مقابله با تبعات زیستمحیطی جنگهای تحمیلی، نیازمند عزمی ملی و هماهنگی میان سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و دستگاه دیپلماسی است، همچنین جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن شدید این جنایتهای زیستمحیطی، باید با استفاده از ظرفیت دانشمندان و متخصصان داخلی، راهکارهای پایش و کاهش آسیبها را عملیاتی کند. افکار عمومی جهانی باید بدانند که رژیم صهیونیستی و حامیانش، تنها جان انسانها را نمیگیرند، بلکه در حال نابودی طبیعت و آینده کره زمین هستند. حفظ محیط زیست در برابر این تهدیدات، بخشی از دفاع مقدت و صیانت از سرزمین اسلامی است.
خاک و آب؛ قربانیان بیصدا در میدان نبرد
بر اساس بررسیهای انجام شده، یکی از پیامدهای بلندمدت این درگیریها، مسمومیت خاک و منابع آبی است که خاکهای آلوده به مواد رادیواکتیو و شیمیایی، توانایی حاصلخیزی خود را از دست داده و برای قرنها غیرقابل کشت میشوند و این امر مستقیماً امنیت غذایی را تهدید میکند و نفوذ این آلایندهها به سفرههای آب زیرزمینی میتواند منجر به بروز بیماریهای صعبالعلاج و سرطانها در میان مردمی شود که هیچ نقشی در جنگ ندارند.
سلامت عمومی؛ قربانی بازیهای سیاسی قدرتهای استکباری
پیامدهای انسانی این «جنگ زیستمحیطی» غیرقابل انکار است و استنشاق هوای آلوده به ذرات سمی ناشی از سوختنفتها و انفجارهای نظامی، باعث افزایش بیماریهای تنفسی، قلبی و آلرژیها بهویژه در کودکان و سالمندان میشود، این در حالی است کارشناسان معتقدند که هزینههای درمانی ناشی از این آلودگیها، باری سنگین بر دوش نظام سلامت کشور خواهد گذاشت که نتیجه مستقیم سیاستهای مداخلهجویانه آمریکا و جنایتهای رژیم صهیونیستی است.
«ریزگردها» پدیدهای که تشدید میشود
تخریب پوشش گیاهی در مناطق درگیری به دلیل بمبارانها و حرکت سیستمهای نظامی سنگین، بیابانزایی را تشدید کرده و منبع اصلی تولید ریزگردها را افزایش میدهد و این پدیده اکنون یکی از چالشهای اصلی کلانشهرهای ایران است. دود ناشی از آتشسوزیهای نفت و گاز در جریان حملات، کیفیت هوای منطقه را به شدت کاهش داده و لایهای از سموم را بر فراز شهرها قرار میدهد.
دفاع از محیط زیست، دفاع از ایران است
مقابله با تبعات زیستمحیطی جنگهای تحمیلی، نیازمند عزمی ملی و هماهنگی میان سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و دستگاه دیپلماسی است، همچنین جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن شدید این جنایتهای زیستمحیطی، باید با استفاده از ظرفیت دانشمندان و متخصصان داخلی، راهکارهای پایش و کاهش آسیبها را عملیاتی کند. افکار عمومی جهانی باید بدانند که رژیم صهیونیستی و حامیانش، تنها جان انسانها را نمیگیرند، بلکه در حال نابودی طبیعت و آینده کره زمین هستند. حفظ محیط زیست در برابر این تهدیدات، بخشی از دفاع مقدت و صیانت از سرزمین اسلامی است.
برچسب ها : ایران اقتصادسرآمد جنگ رمضان
اخبار روز
-
ابر بدهکاران صنعت برق صنایع فولادی و آلومینیوم هستند
-
مراسم تکریم مدیرکل پیشین و معارفه سرپرست جدید دفتر مرکزی حراست توانیر برگزار شد
-
تمدید خودکار قراردادهای اجاره با سقف ۲۵ درصد به تصویب سران قوا رسید
-
نقش مهم جامعه محلی در ارتقای جایگاه ژئوپارک جزیره قشم
-
کمبود سرمایه گذاران در ایجاد زیرساختهای توریسم دریایی
-
اعلام مهمترین مأموریتهای معاونت برنامهریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر
-
انتصاب مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان رئیس کمیته حمل و نقل دریایی مدیریت بحران
-
توسعه بازار سرمایه اولویت محوری وزارت اقتصاد است
-
هدفگذاری تولید ۹۵۰ هزار تن آبزی پرورشی در افق برنامه هفتم پیشرفت
-
انجام ۲۶۶ هزار سفر دریایی در مرکز هرمزگان طی جنگ رمضان
-
تداوم خدمت در بنادر شهید باهنر، جاسک، سیریک و تیاب همزمان با مساعدتر شدن شرایط
-
نقشآفرینی راهبردی بندر چابهار در حفظ جریان تجارت دریایی کشور
-
بازدید مدیران ارشد اقتصادی و برنامهریزی مازندران از بندر نوشهر
-
لقمان پارسی نیا سرپرست معاونت برنامهریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی شد
-
پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز جهانی هیدروگرافی
-
آمادهباش شبکه ریلی برای خدمترسانی به عزاداران
-
عمان به دنبال ایجاد هاب صنعت بانکرینگ سبز
-
«جزایر خلیج فارس» موتور بازسازی اقتصاد ایران در پساجنگ
-
تغییرات در خصوص اصلاح بخشی از ریز ساختارهای معاملاتی در بازار سهام عادی و مرحله معاملات پایانی TAL
-
برای بردن فقط بازیکنان نمیدوند؛ ما هم سهمی داریم
