تاریخ انتشار:1405/1/2
سوگواری برای مامِ میهن؛ میانِ آوار و قضاوت
مریم مهرگان - این روزها صدای انفجار و غرشِ جنگندهها نیست که بندِ دلم را پاره میکند؛ من به تپشهای تندِ قلبِ دخترم و وحشتِ نشسته در چشمانِ معصومش خو گرفتهام، هرچند که هر تپشِ نامنظمِ او، خنجری است بر جانم؛ اما آنچه امانم را بریده، زخمی است که از درون میخوریم؛ زخمی که نامش را «روشنفکری» گذاشتهاند و با آن تیشه به رگ و پیِ این خاک میزنند.
با تمامِ وجودم میفهمم که چرا امروز عدهای با تلخکامی، نگاهشان را از پرچم برمیگردانند؛ من به مردمی که زیر بارِ تبعیض، فقر و برخی سیاستهای نادرست، آسیب دیده اند، حق میدهم که خشمگین باشند؛ من در جایگاه یک مادر، دردِ مادرانی را که در دیماه فرزندانشان را از دست دادند، با بند بندِ وجودم درک میکنم و خود را غمخوارِ همیشگیشان میدانم.
من هم سهمِ خودم را از این «ناچاری» بر دوش کشیدهام و میدانم چه راهِ دشواری را طی کرده ایم تا به این نقطهرسیدیم؛ نقطهای که در آن، خشمِ فروخفته، گاهی راهش را به سوی استقبال از ویرانی کج میکند.
چطور میتوان زخمهای کهنهی مدیریتی و بیتدبیریها را با مرهمِ بمب و موشکِ بیگانه درمان کرد؟
چه شد که ناراحتی و حتی نفرت، بر انساندوستی و ایراندوستیِ ما غلبه کرد؟
درد دارد که در سرزمینِ خودت، برای دوست داشتنِ وجب به وجبِ این خاک، متهم شوی؛ درد دارد که بگویی «وطنم» و برخی پاسخت را با نیشخندی به نشانه «سادگی» بدهند.
چطور میتوان ویرانیِ خانهای را که در آن قد کشیدهایم، نشانهی آزادی دانست؛
چطور میتوان مرگِ کودکانِ بیگناه را «هزینهی رسیدن به دموکراسی» نامید و شب را سر بر بالینِ راحت گذاشت؟
من از چه دفاع میکنم؟ از سیاستهای غلطی که ما را به این اینجا رسانده؟ ابدا!
من از حرمتِ یک ملت، از امنیتِ روح و روان دخترم و از شرافتِ خاکی دفاع میکنم که نباید زیرِ پای هیچ بیگانهای تحقیر شود.
وطن اگر قرار است دوباره وطن شود باید با دستانِ من و تو، با دستانِ «ما» ساخته شود؛ نه با دخالتِ بیگانه و رگبارِ بیامانِ موشک بر شهرهایمان.
من از حقیقتی دفاع میکنم که این روزها در بازارِ هزاررنگِ سیاست، «بیکلاسی» یا «وابستگی» خوانده میشود؛
اینکه دموکراسی از لولهی توپِ دشمن بیرون نمیآید و آزادی، با خونِ کودکِ هموطنم معامله نمیشود.
سخت است که لرزشِ صدایت را نبینند و اشکِ چشمت را با انگ و برچسب پاسخ دهند.
اما من دقیقاً در همین نقطه ایستادهام و خواهم ایستاد؛ با جانی سوخته، با قلبی که برای ایران میتپد و روحی که از تماشای این «افتخار به ویرانی»، تکه تکه شده است.
رئیس مرکز ارتباطات معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور
با تمامِ وجودم میفهمم که چرا امروز عدهای با تلخکامی، نگاهشان را از پرچم برمیگردانند؛ من به مردمی که زیر بارِ تبعیض، فقر و برخی سیاستهای نادرست، آسیب دیده اند، حق میدهم که خشمگین باشند؛ من در جایگاه یک مادر، دردِ مادرانی را که در دیماه فرزندانشان را از دست دادند، با بند بندِ وجودم درک میکنم و خود را غمخوارِ همیشگیشان میدانم.
من هم سهمِ خودم را از این «ناچاری» بر دوش کشیدهام و میدانم چه راهِ دشواری را طی کرده ایم تا به این نقطهرسیدیم؛ نقطهای که در آن، خشمِ فروخفته، گاهی راهش را به سوی استقبال از ویرانی کج میکند.
چطور میتوان زخمهای کهنهی مدیریتی و بیتدبیریها را با مرهمِ بمب و موشکِ بیگانه درمان کرد؟
چه شد که ناراحتی و حتی نفرت، بر انساندوستی و ایراندوستیِ ما غلبه کرد؟
درد دارد که در سرزمینِ خودت، برای دوست داشتنِ وجب به وجبِ این خاک، متهم شوی؛ درد دارد که بگویی «وطنم» و برخی پاسخت را با نیشخندی به نشانه «سادگی» بدهند.
چطور میتوان ویرانیِ خانهای را که در آن قد کشیدهایم، نشانهی آزادی دانست؛
چطور میتوان مرگِ کودکانِ بیگناه را «هزینهی رسیدن به دموکراسی» نامید و شب را سر بر بالینِ راحت گذاشت؟
من از چه دفاع میکنم؟ از سیاستهای غلطی که ما را به این اینجا رسانده؟ ابدا!
من از حرمتِ یک ملت، از امنیتِ روح و روان دخترم و از شرافتِ خاکی دفاع میکنم که نباید زیرِ پای هیچ بیگانهای تحقیر شود.
وطن اگر قرار است دوباره وطن شود باید با دستانِ من و تو، با دستانِ «ما» ساخته شود؛ نه با دخالتِ بیگانه و رگبارِ بیامانِ موشک بر شهرهایمان.
من از حقیقتی دفاع میکنم که این روزها در بازارِ هزاررنگِ سیاست، «بیکلاسی» یا «وابستگی» خوانده میشود؛
اینکه دموکراسی از لولهی توپِ دشمن بیرون نمیآید و آزادی، با خونِ کودکِ هموطنم معامله نمیشود.
سخت است که لرزشِ صدایت را نبینند و اشکِ چشمت را با انگ و برچسب پاسخ دهند.
اما من دقیقاً در همین نقطه ایستادهام و خواهم ایستاد؛ با جانی سوخته، با قلبی که برای ایران میتپد و روحی که از تماشای این «افتخار به ویرانی»، تکه تکه شده است.
رئیس مرکز ارتباطات معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور
برچسب ها : ایران اقتصادسرآمد رئیس جمهور
اخبار روز
-
ورود پساب کشاورزی و خانگی؛ معضل اصلی محیط زیست تالاب بین المللی انزلی
-
چرا سرزمین ۱۰۰۰برکه جنوب میزبان «آتوسا مومنی» شد؟
-
ابر بدهکاران صنعت برق صنایع فولادی و آلومینیوم هستند
-
مراسم تکریم مدیرکل پیشین و معارفه سرپرست جدید دفتر مرکزی حراست توانیر برگزار شد
-
تمدید خودکار قراردادهای اجاره با سقف ۲۵ درصد به تصویب سران قوا رسید
-
نقش مهم جامعه محلی در ارتقای جایگاه ژئوپارک جزیره قشم
-
کمبود سرمایه گذاران در ایجاد زیرساختهای توریسم دریایی
-
اعلام مهمترین مأموریتهای معاونت برنامهریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر
-
انتصاب مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان رئیس کمیته حمل و نقل دریایی مدیریت بحران
-
توسعه بازار سرمایه اولویت محوری وزارت اقتصاد است
-
هدفگذاری تولید ۹۵۰ هزار تن آبزی پرورشی در افق برنامه هفتم پیشرفت
-
انجام ۲۶۶ هزار سفر دریایی در مرکز هرمزگان طی جنگ رمضان
-
تداوم خدمت در بنادر شهید باهنر، جاسک، سیریک و تیاب همزمان با مساعدتر شدن شرایط
-
نقشآفرینی راهبردی بندر چابهار در حفظ جریان تجارت دریایی کشور
-
بازدید مدیران ارشد اقتصادی و برنامهریزی مازندران از بندر نوشهر
-
لقمان پارسی نیا سرپرست معاونت برنامهریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی شد
-
پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز جهانی هیدروگرافی
-
آمادهباش شبکه ریلی برای خدمترسانی به عزاداران
-
عمان به دنبال ایجاد هاب صنعت بانکرینگ سبز
-
«جزایر خلیج فارس» موتور بازسازی اقتصاد ایران در پساجنگ
