تاریخ انتشار:1399/11/8

جزئیات توقیف نفتکش ایرانی در اندونزی/ ارواح سرگردان ایران در آبهای جهان چه میکنند؟
دولت اندونزی از توقیف یک نفت کش ایرانی و یک نفت کش پانامایی خبر داده. به نظر میرسد این دو نفت کش در حال انتقال محموله بر روی آب و به بهانه خاموش بودن سامانههای رهگیری متوقف شدهاند. اما ماجرای توقیف این نفتکش از چه قرار است؟
پس از توقیف نفتکش کره جنوبی در آبهای ایران، حالا توقیف یک فروند نفتکش ایرانی در آبهای اندونزی خبرساز شده است. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران از درخواست ایران برای روشن شدن تکلیف این نفت کش در اندونزی خبر داد. آخرین خبرها از هدایت این نفتکش به سمت جزیره «باتام» هدایت شدهاند تا به گفته منابع اندونزیایی ادامه بررسیهای لازم در خصوص آن انجام شود.
خطیب زاده گفته از دولت اندونزی درخواست کردهاند که درباره کشتی که با پرچم ایران در آبهای این کشور توقیف شده اطلاعات بیشتری به آنها بدهند. او در ادامه گفته همیشه برخی مسائل فنی ممکن است برای کشتیها اتفاق بیافتد. اما حقیقت ماجرا چیست؟
ماجرای توقیف نفت کش ایرانی در آبهای اندونزی
یکشنبه ۵ بهمن ماه گارد ساحلی اندونزی یک کشتی با پرچم ایران به نام «ام تی هورس» و یک کشتی با پرچم پاناما با نام «ام تی فریا» را به اتهام جابه جایی غیر قانونی نفت در آبهای این کشور توقیف کرده است.
به گزارش پایگاه خبری رویترز، ویزنو پراماندیتا سخنگوی گارد ساحلی اندونزی مدعی شده این نفت کشها در آبهای استان کلیمنتن توقیف شده و به جزیره باتام در استان جزیرهای ریائو منتقل شدهاند تا تحقیقات بیشتری در مورد آنها انجام شود.
ویزنو روز یکشنبه در بیانیهای گفته: این نفتکشها در ساعت ۵ و نیم به وقت محلی (۱۲ شب به وقت ایران) تاریخ ۲۳ ژانویه سامانههای شناسایی شان را خاموش کرده و پرچمهایشان را برای عدم شناسایی مخفی کرده بودند و به تماسهای رادیویی نیز جواب نمیدادند. او گفته: ۶۱ تن از خدمه این کشتیها بازداشت شدهاند.
سازمان بینالمللی دریانوردی همه کشتیها را ملزم کرده که برای شفافیت و امنیت همواره رادارهای شناساییشان را روشن نگه دارند. خدمه میتوانند زمانی که از جانب دزدان دریایی یا هر مشکل مشابهی دیگری احساس خطر کردند رادارشان را خاموش کنند، اما این رادارها اغلب زمانی خاموش میشوند که یک فعالیت غیر قانونی در حال رخ دادن باشد.
به گزارش رویترز هر دوی این سوپر نفتکشها میتوانند تا ۲ میلیون بشکه نفت را حمل کنند و آخرین بار در نزدیکی سنگاپور مشاهده شده بودند.
وبسایت «تانکر ترکرز» که بر رصد نفت کشها در دنیا تمرکز دارد درباره این کشتیهای عظیم توقیف شده نوشته: گارد ساحلی اندونزی دو کشتی را در حال STS غیر قانونی توقیف کرده در حالی که این کشتیها AIS خود را که باید دائما روشن باشد را خاموش کرده بودند.
STS به معنای انتقال کشتی به کشتی نفت بر روی آب است؛ و AST در واقع سیستمهای ردیابی کشتی و مخفف واژه سامانه شناسایی اتوماتیک است.
بر اساس گفتههای یک منبع اگاه نفت کش عظیم «ام تی هورس» متعلق به شرکت ملی نفت کش ایران است. به نظر میرسد این کشتی همان نفت کشی است که سال گذشته ۲.۱ میلیون بشکه مشتقات نفتی ایران را به سمت ونزوئلا حمل کرده بود.
تانکر ترکرز نوشته این دو کشتی هر دو با نامهای خودشان در حال دریانوردی بوده اند، اما نام آنها با پارچه یا تور یا در بعضی موارد با رنگ پوشانده شده بود. کاری که این بار انجام دادهاند کمی پیچیدهتر از کاری بوده که قبلا در حرکت این نفت کش به سمت ونزوئلا انجام شده بود.
رسانهها مدعیاند کشتی در حرکت نفت کش هورس به سمت ونزوئلا حرف «o» در واژه Horse به «c» تغییر کرده بود (یعنی تنها بخشی از حرف را پاک کرده بودند).
تانکر ترکرز تصاویر ماهوارهای و دریایی از مبادله نفت میان دو کشتی ایرانی و پانامایی منتشر کرده و نوشته: کشتی که سنگینتر است و بیشتر درون آب فرو رفته کشتی هورس ایرانی است.
خطیب زاده گفته از دولت اندونزی درخواست کردهاند که درباره کشتی که با پرچم ایران در آبهای این کشور توقیف شده اطلاعات بیشتری به آنها بدهند. او در ادامه گفته همیشه برخی مسائل فنی ممکن است برای کشتیها اتفاق بیافتد. اما حقیقت ماجرا چیست؟
ماجرای توقیف نفت کش ایرانی در آبهای اندونزی
یکشنبه ۵ بهمن ماه گارد ساحلی اندونزی یک کشتی با پرچم ایران به نام «ام تی هورس» و یک کشتی با پرچم پاناما با نام «ام تی فریا» را به اتهام جابه جایی غیر قانونی نفت در آبهای این کشور توقیف کرده است.
به گزارش پایگاه خبری رویترز، ویزنو پراماندیتا سخنگوی گارد ساحلی اندونزی مدعی شده این نفت کشها در آبهای استان کلیمنتن توقیف شده و به جزیره باتام در استان جزیرهای ریائو منتقل شدهاند تا تحقیقات بیشتری در مورد آنها انجام شود.
ویزنو روز یکشنبه در بیانیهای گفته: این نفتکشها در ساعت ۵ و نیم به وقت محلی (۱۲ شب به وقت ایران) تاریخ ۲۳ ژانویه سامانههای شناسایی شان را خاموش کرده و پرچمهایشان را برای عدم شناسایی مخفی کرده بودند و به تماسهای رادیویی نیز جواب نمیدادند. او گفته: ۶۱ تن از خدمه این کشتیها بازداشت شدهاند.
سازمان بینالمللی دریانوردی همه کشتیها را ملزم کرده که برای شفافیت و امنیت همواره رادارهای شناساییشان را روشن نگه دارند. خدمه میتوانند زمانی که از جانب دزدان دریایی یا هر مشکل مشابهی دیگری احساس خطر کردند رادارشان را خاموش کنند، اما این رادارها اغلب زمانی خاموش میشوند که یک فعالیت غیر قانونی در حال رخ دادن باشد.
به گزارش رویترز هر دوی این سوپر نفتکشها میتوانند تا ۲ میلیون بشکه نفت را حمل کنند و آخرین بار در نزدیکی سنگاپور مشاهده شده بودند.
وبسایت «تانکر ترکرز» که بر رصد نفت کشها در دنیا تمرکز دارد درباره این کشتیهای عظیم توقیف شده نوشته: گارد ساحلی اندونزی دو کشتی را در حال STS غیر قانونی توقیف کرده در حالی که این کشتیها AIS خود را که باید دائما روشن باشد را خاموش کرده بودند.
STS به معنای انتقال کشتی به کشتی نفت بر روی آب است؛ و AST در واقع سیستمهای ردیابی کشتی و مخفف واژه سامانه شناسایی اتوماتیک است.
بر اساس گفتههای یک منبع اگاه نفت کش عظیم «ام تی هورس» متعلق به شرکت ملی نفت کش ایران است. به نظر میرسد این کشتی همان نفت کشی است که سال گذشته ۲.۱ میلیون بشکه مشتقات نفتی ایران را به سمت ونزوئلا حمل کرده بود.
تانکر ترکرز نوشته این دو کشتی هر دو با نامهای خودشان در حال دریانوردی بوده اند، اما نام آنها با پارچه یا تور یا در بعضی موارد با رنگ پوشانده شده بود. کاری که این بار انجام دادهاند کمی پیچیدهتر از کاری بوده که قبلا در حرکت این نفت کش به سمت ونزوئلا انجام شده بود.
رسانهها مدعیاند کشتی در حرکت نفت کش هورس به سمت ونزوئلا حرف «o» در واژه Horse به «c» تغییر کرده بود (یعنی تنها بخشی از حرف را پاک کرده بودند).
تانکر ترکرز تصاویر ماهوارهای و دریایی از مبادله نفت میان دو کشتی ایرانی و پانامایی منتشر کرده و نوشته: کشتی که سنگینتر است و بیشتر درون آب فرو رفته کشتی هورس ایرانی است.
برچسب ها : نفت کش ایرانی توقیف نفت کش ایرانی نفت کش ایرانی در اندونزی
اخبار روز
-
سد قوچم، حلقه واسط انتقال آب از غرب به شرق کردستان
-
محور چالوس چهارخطه می شود
-
تقدیر فرمانده سپاه از مرکز وکلا
-
سفر؛ آزمونی برای مسئولیت و آگاهی
-
رُمان نویسنده هرمزگانی به چاپ سوم رسید/ «آن تابستان»؛ سوژه مردمپسند ناب اقلیمی برای سینما
-
سرمایهگذاری در پروژههای شهری پیشرفت کرده، اما برخی چالشها باقی است
-
گام جدیددرنگهداشت محلات۲۷گانه منطقه یک باشروع بهار قرآن و طبیعت
-
بازدید مدیر دفتر یونسکو در تهران، از شناور تحقیقاتی «کاوشگر خلیج فارس»
-
صادرات محوری و توسعه فناوری رویکرد اصلی مناطق آزاد
-
تأکید هند بر توسعه چابهار همزمان با تهدید آمریکا
-
افتتاح بخشی از پروژه آزادراه تبریز-مرند
-
عملیات ترمیم خط اسید استیک مربوط به مخازن 1001
-
پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قیر، آسفالت، عایقها، بتن، سیمان و ماشینآلات وابسته افتتاح شد
-
هدفگذاری ایران و قزاقستان برای حمل ۵ میلیون تن بار از مسیر ریلی کشورمان
-
تخصصی ترین وزراتخانه جولانگاه افراد سفارشی و رابطه ای شده است
-
دهمین بوت کمپ اقتصادی با رویکرد توسعه کسب و کارهای نوظهور برگزار شد
-
نیازمند برنامه کلان ملی در حوزه منابع انسانی دریانوردان هستیم
-
همایش شرکت های برتر ایران برای بررسی و رتبه بندی 100 شرکت برتر در سال مالی 1402 برگزار شد
-
امروز باید تکلیف خود را نسبت به نگاه امنیتی حاکم بر فضای دیتا روشن کنیم
-
بازدید میدانی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی به منظور بررسی عملکرد واحدهای مختلف بندر پتروشیمی ماهشهر