تاریخ انتشار:1400/11/7
جزئیات توسعه بندر شهید بهشتی/فراخوان جذب سرمایه گذاری خارجی در چابهار

جزئیات توسعه بندر شهید بهشتی/فراخوان جذب سرمایه گذاری خارجی در چابهار

اقتصاد سرامد - مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از فرآخوان جذب سرمایه گذاری کشور های همسایه عضو IORA (آیورا)، CIS و افغانستان در بندر چابهار خبر داد.

به گزارش اقتصاد سرآمد، بهروز آقایی اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های مدیران صنعت هر کشور در حال توسعه که مدیران کشور ما به ویژه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی نیز از این امر مستثنی نیستند، فائق آمدن بر مشکلات تأمین مالی پروژه‌ها است.

وی افزود: به بیان دیگر امروزه داشتن منابع زیرزمینی (نفت، گاز و معادن) و نیروی انسانی کارآمد برای توسعه کفایت نمی‌کند، بلکه مدیریت قوی و هوشمندانه ای که بتواند جذب سرمایه‌های بین المللی را برای اجرای پروژه‌های تعریف شده و دانش و فناوری را وارد کشور کند، فاکتور مؤثر و تعیین کننده‌ای محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: جلب نظر سرمایه گذاران نیازمند طراحی و ایجاد مدل‌های متنوع قراردادی است که یکی از آنها قرارداد ساخت و بهره برداری و انتقال یا به اصطلاح «B.O.T» یعنی (Build-operation-Transfer ) است که امروزه مورد استقبال قرار گرفته است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: دلیل عمده استقبال از این مدل مسئولیت بسیار محدود کارفرما در قبال ریسک‌های پروژه (مالی، اجرایی و بهره برداری) بوده به طوری که بیشترین ریسک‌های قرارداد به سرمایه‌گذار منتقل می‌شود.

آقایی ادامه داد: به همین دلیل کشورهای در حال توسعه که دارای محدودیت سرمایه و تکنولوژی بوده و آستانه تحمل پذیری ریسک بسیار پایین دارند، به این نوع قراردادها رغبت زیادی نشان می‌دهند.

وی بیان کرد: بر همین اساس بنادر در طول مدت بهره برداری از پروژه بخش خصوصی مجاز است با اعمال عوارض، اجاره بها، انبارداری و عوارض ترانزیت بار به نحو مناسب با بهره برداری از ابنیه و تأسیسات هزینه‌های ساخت، بهره برداری، نگهداری و تعمیرات، سود سرمایه خود را دریافت کرده و مطابق با مفاد قرارداد و در موعد مقرر آنها را سالم و به صورت عملیاتی به کارفرما تحویل دهد.

وی اظهار داشت: با توجه به موارد عنوان شده و نظر به اینکه بندر چابهار دروازه تجارت به کشورهای عضو IORA و کشورهای افغانستان و CIS و آسیای میانه است دارای اهمیت ویژه است، نزدیکی این بندر به بنادر غرب هندوستان بهترین مسیر ترانزیتی هندوستان به کشورهای مذکور از منظر تجارت دریایی، خشکی، هزینه و امنیتی محسوب می‌شود. 

وی اظهار داشت: در راستای همکاری بلند مدت بین دولت ایران و هند در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، طرف هندی بر اساس قرارداد تجهیز و بهره برداری فاز اول بندر شهید بهشتی فی‌مابین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت هندی (IPGL )، متعهد شده است با سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری، صرفا نسبت به خرید انواع تجهیزات بندری شامل تجهیزات سنگین و راهبردی، نیمه سنگین و سبک در فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار اقدام و بهره‌برداری کند.

آقایی ادامه داد: از این میان حدود ۲۴ میلیون دلار تجهیزات سنگین و راهبردی که عبارت است از ۶ دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی با ظرفیت ۱۴۰ تن و ۱۰۰ تن تامین کرده است و امید است همزمان طرفین برای فعال سازی قرارداد اصلی تلاش های مشترک خود را ادامه می دهند.

وی بیان کرد: در حال حاضر فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری سازمان بنادر و دریانوردی تکمیل و به بهره برداری رسیده است که با بهره‌برداری فاز نخست ظرفیت بندر چابهار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن در سال رسیده است، علاوه بر سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری سازمان بنادر و دریانوردی، بیش از دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی در این بندر صورت گرفت.

آقایی با اشاره به استقبال و امکان سرمایه گذاری خارجی سایر کشورها در بندر چابهار افزود: برای حفظ استقلال تجاری و اقتصادی بندر چابهار از همه کشور های عضو IORA (آیورا)، CIS افغانستان و همسایگان جهت سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای و بهره برداری از زیرساخت های بندر چابهار دعوت به عمل می آید.

برچسب ها : چابهار اقتصاد دریا بنادر

اخبار روز
ضمیمه