تاریخ انتشار:1401/1/27
لزوم تعبیه زیرساخت حمل و نقل و توسعه اقتصاد دریایی برای افزایش صادرات
اقتصاد سرامد - مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران از افزایش ۲.۶ میلیارد دلاری ایران به کشورهای عربی و آفریقایی خبرداد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، فرزاد پیلتن با اشاره به افزایش صادرات ایران به کشورهای عربی و آفریقایی گفت: آمارهای منتشره نشان میدهد در سال ۱۴۰۰ صادرات جمهوری اسلامی ایران به کشورهای عربی و آفریقایی با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ از ۱۳ میلیارد و ۵۹۵ میلیون دلار به ۱۶ میلیارد و ۲۹۳ میلیون دلار رسید.
وی ادامه داد: در میان طرفهای عمده صادراتی ایران به کشورهای عربی و آفریقایی طی سال ۱۴۰۰، کشورهای عراق با ۸.۹ میلیارد دلار، امارات با ۴.۹ میلیارد دلار، عمان با ۷۱۶ میلیون دلار، غنا با ۳۵۳ میلیون دلار و آفریقای جنوبی با ۲۵۴ میلیون دلار به ترتیب رتبههای اول تا پنجم قرار داشتهاند.
به گفته مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، کشورهای سوریه، کویت، قطر ، نیجریه و موزامبیک نیز به ترتیب با ۲۱۸ ، ۱۵۸، ۱۳۴، ۱۲۵ و ۹۸ میلیون دلار واردات از ایران در رتبههای ششم تا دهم طرفهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران در حوزه کشورهای عربی و آفریقایی در سال ۱۴۰۰ قرار گرفتند.
پیلتن افزود: بررسیها نشان میدهد کشورهای کنیا، سودان، الجزایر و تانزانیا و لبنان نیز در سال ۱۴۰۰ در رتبههای یازده الی ۱۵ رتبهبندی طرفهای صادراتی ایران در حوزه کشورهای عربی و افریقایی قرار گرفتهاند.
وی با اشاره به آمار واردات به کشور اظهار داشت: همچنین آمارهای منتشره نشان میدهد، واردات جمهوری اسلامی ایران از کشورهای عربی و آفریقایی در سال ۱۴۰۰ با ۷۶ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ از ۱۰ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار به ۱۸ میلیارد و ۴۷۹ میلیون ارتقاء پیدا کرده است.
به گفته مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، کشورهای امارات با ۱۶ میلیارد و ۵۲۳ میلیون دلار، عراق با یک میلیارد و ۱۹۷ میلیون دلار، عمان با ۶۱۹ میلیون دلار، سوریه با ۳۰ میلیون دلار و لبنان با ۱۸ میلیون دلار، رتبههای اول تا پنجم طرفهای وارداتی جمهوری اسلامی ایران در حوزه کشورهای عربی و آفریقایی را در سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص دادهاند.
پیلتن اضافه کرد: کویت، تانزانیا، قطر، غنا و اتیوپی نیز رتبههای ششم تا دهم طرفهای وارداتی ایران در سال ۱۴۰۰ در حوزه مذکور را به خود اختصاص دادهاند.
وی پیگیری توسعه زیرساختهای تجاری از جمله حمل و نقلی، مالی، بانکی، بیمهای، بندری، گمرکی، استانداردی و حمایت از تاسیس مراکز تجاری از یک سو و ارتقای سطح فعالیتهای ترویجی تجارت مانند فعالیتهای نمایشگاهی، تبادل هیاتهای تجاری و همچنین توسعه فعالیتهای دیپلماسی اقتصادی و تجاری از طریق افزایش تعداد رایزنان بازرگانی، برگزاری کمیتهها و کمیسیونهای اقتصادی و تجاری و افزایش دیدارها با مقامات اقتصادی کشورهای عربی و آفریقایی و انعقاد تفاهمنامههای تجاری و تسهیل تجارت از طریق کاهش تعرفههای بازرگانی از جمله مهمترین برنامههای سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین تهاتر و سواپ و همچنین افزایش صادرات محصولات دانشبنیان و با ارزش افزوده بالا در زمینه افزایش همکاریهای تجاری با کشورهای عربی و آفریقایی برشمرد.
وی ادامه داد: در میان طرفهای عمده صادراتی ایران به کشورهای عربی و آفریقایی طی سال ۱۴۰۰، کشورهای عراق با ۸.۹ میلیارد دلار، امارات با ۴.۹ میلیارد دلار، عمان با ۷۱۶ میلیون دلار، غنا با ۳۵۳ میلیون دلار و آفریقای جنوبی با ۲۵۴ میلیون دلار به ترتیب رتبههای اول تا پنجم قرار داشتهاند.
به گفته مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، کشورهای سوریه، کویت، قطر ، نیجریه و موزامبیک نیز به ترتیب با ۲۱۸ ، ۱۵۸، ۱۳۴، ۱۲۵ و ۹۸ میلیون دلار واردات از ایران در رتبههای ششم تا دهم طرفهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران در حوزه کشورهای عربی و آفریقایی در سال ۱۴۰۰ قرار گرفتند.
پیلتن افزود: بررسیها نشان میدهد کشورهای کنیا، سودان، الجزایر و تانزانیا و لبنان نیز در سال ۱۴۰۰ در رتبههای یازده الی ۱۵ رتبهبندی طرفهای صادراتی ایران در حوزه کشورهای عربی و افریقایی قرار گرفتهاند.
وی با اشاره به آمار واردات به کشور اظهار داشت: همچنین آمارهای منتشره نشان میدهد، واردات جمهوری اسلامی ایران از کشورهای عربی و آفریقایی در سال ۱۴۰۰ با ۷۶ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ از ۱۰ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار به ۱۸ میلیارد و ۴۷۹ میلیون ارتقاء پیدا کرده است.
به گفته مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، کشورهای امارات با ۱۶ میلیارد و ۵۲۳ میلیون دلار، عراق با یک میلیارد و ۱۹۷ میلیون دلار، عمان با ۶۱۹ میلیون دلار، سوریه با ۳۰ میلیون دلار و لبنان با ۱۸ میلیون دلار، رتبههای اول تا پنجم طرفهای وارداتی جمهوری اسلامی ایران در حوزه کشورهای عربی و آفریقایی را در سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص دادهاند.
پیلتن اضافه کرد: کویت، تانزانیا، قطر، غنا و اتیوپی نیز رتبههای ششم تا دهم طرفهای وارداتی ایران در سال ۱۴۰۰ در حوزه مذکور را به خود اختصاص دادهاند.
وی پیگیری توسعه زیرساختهای تجاری از جمله حمل و نقلی، مالی، بانکی، بیمهای، بندری، گمرکی، استانداردی و حمایت از تاسیس مراکز تجاری از یک سو و ارتقای سطح فعالیتهای ترویجی تجارت مانند فعالیتهای نمایشگاهی، تبادل هیاتهای تجاری و همچنین توسعه فعالیتهای دیپلماسی اقتصادی و تجاری از طریق افزایش تعداد رایزنان بازرگانی، برگزاری کمیتهها و کمیسیونهای اقتصادی و تجاری و افزایش دیدارها با مقامات اقتصادی کشورهای عربی و آفریقایی و انعقاد تفاهمنامههای تجاری و تسهیل تجارت از طریق کاهش تعرفههای بازرگانی از جمله مهمترین برنامههای سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین تهاتر و سواپ و همچنین افزایش صادرات محصولات دانشبنیان و با ارزش افزوده بالا در زمینه افزایش همکاریهای تجاری با کشورهای عربی و آفریقایی برشمرد.
برچسب ها : اقتصاد دریا محور صادرات بنادر
اخبار روز
-
مدیرعامل جدید شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه منطقه آزاد قشم منصوب شد
-
پرندگان آبگون در گالری کاف نمایش داده می شود
-
کتاب " چه، زندگی و جاودانگی یک چریک " اثر مهدی بیرانوند روژمان رونمایی شد
-
گزارش رسمی از کتاب داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج در صدا و سیما
-
ارتقای زیبایی بصری منطقه یک؛ رنگ آمیزی کافوها و جداول تا المان های شهری
-
انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی خواستار لغو ابلاغیه عدم انتشار آگهیهای ثبتی در مطبوعات شد
-
برنامهها و راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیریتی جدید
-
ماجرای خودرو های دپو شده در پارکینگ ایرانخودرو دیزل چه بود؟
-
حضور پر قدرت ایران خودرو دیزل در نمایشگاه های تهران و تبریز
-
دعوت مدیرعامل راهآهن از کارشناسان فنی ریلی اسپانیا برای راهاندازی قطارهای پُرسرعت
-
گشایش همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسنگار» در جزیره قشم
-
کتابخانه مجازی شهدای دولت و شهدای جزیره قشم رونمایی شد
-
رضایتمندی حداکثری فرماندهان و خدمه کشتیهای متردد به بندر امام(ره)
-
کتاب «داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج» اثر مهدی بیرانوند
-
انتصاب نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور
-
ایزوایکو نماد اقتصاد دریا محور است و باید نگاه ویژهای به آن شود
-
نقش بینظیر پیشکسوتان دفاع مقدس در شکلگیری فرهنگ مقاومت و ایستادگی
-
ادعای استخدام خارج از چارچوب نیروهای قراردادی کذب است
-
دوره های جامع آموزش ادمینی و طراحی سایت همراه با استخدام و معرفی به بازار کار رایگان
-
صدا و سیما باید اخبار را امانتدارانه به مخاطب منتقل کند تا اعتماد مخاطب را جلب کند