تاریخ انتشار:1401/1/28
دپوی ۲.۷ میلیون تنی خوراک دام و طیور در گمرک
اقتصاد سرامد - از کالاهای اساسی دپو شده در گمرک و بنادر، حدود ۲.۷ میلیون تن به سه قلم خوراک دام و طیور اختصاص دارد که بیش از ۵۶ درصد کل کالاهای دپو شده را تشکیل میدهد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، همواره بخش عمدهای از اقلام وارداتی اساسی به نهادههای تولید اختصاص دارد این در حالی است که از بین هفت قلم کالای وارداتی با ارز ترجیحی سه قلم شامل جو، ذرت و کنجاله سویا اغلب بالغ بر ۵۰ درصد حجم واردات این کالاها را در بر میگیرد که البته در جریان دپوی کالا نیز این موضوع وجود دارد.
بررسی وضعیت دپوی کالای اساسی نشان میدهد که تا ۱۷ فروردین ماه، بیش از ۴.۸ میلیون تن برای کالای اساسی شامل موجودی و کالاهای موجود در شناورهای پای اسکله و منتظر در لنگرگاه در گمرک و بنادر ثبت شده است که از این میزان حدود سه میلیون تن کالاهای دپو شده و حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن دیگر پای اسکله و منتظر در لنگرگاه برای تخلیه قرار داشته است.
از مجموع این ۴.۸ میلیون تن، حدود دو میلیون و ۷۷۳ هزار و ۱۵۸ تن برای سه کالای ذرت، جو و کنجاله سویا به عنوان نهادههای تولید دام و طیور است که ۵۶.۲ درصد کل اقلام را تشکیل میدهد.
از این میزان بیش از دو میلیون و ۳۶۰ هزار تن سهم ذرت است که اغلب بالاترین واردات و دپوی کالای اساسی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را به خود اختصاص میدهد.
همچنین ۱۹۳ هزار تن برای جو و ۲۱۹ هزار و ۳۰۰ تن کنجاله سویا، مجموعه موجودی و آنچه در شناورهای برای این اقلام بوده گزارش شده است.
طی سالهای اخیر با وجود مصوبات بسیاری که برای تسریع در ترخیص کالای اساسی وجود داشته همچنان حجم دپوی کالا با وجود گردشی که در ورود و خروج کالا انجام میشود، قابل توجه است.
عدم ترخیص به موقع کالاهای اساسی از سوی صاحبان کالا به هر دلیلی از جمله عدم صدور مجوزهای لازم و یا تامین ارز، بارها موجب انتشار گزارشهایی از سوی گمرک در رابطه با فاسد شدن و یا درآستانه فساد قرار گرفتن کالاهای اساسی شده است.
این در حالی است که ترخیص کالاهای اساسی بر اساس مصوبات قبلی به صورت درصدی انجام شده و صاحب کالا میتواند تا ۹۰ درصد آن را بدون صدور کد رهگیری بانک ترخیص و ۱۰ درصد باقی مانده را بعد از صدور کد رهیگیری از گمرک خارج کند.
بررسی وضعیت دپوی کالای اساسی نشان میدهد که تا ۱۷ فروردین ماه، بیش از ۴.۸ میلیون تن برای کالای اساسی شامل موجودی و کالاهای موجود در شناورهای پای اسکله و منتظر در لنگرگاه در گمرک و بنادر ثبت شده است که از این میزان حدود سه میلیون تن کالاهای دپو شده و حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن دیگر پای اسکله و منتظر در لنگرگاه برای تخلیه قرار داشته است.
از مجموع این ۴.۸ میلیون تن، حدود دو میلیون و ۷۷۳ هزار و ۱۵۸ تن برای سه کالای ذرت، جو و کنجاله سویا به عنوان نهادههای تولید دام و طیور است که ۵۶.۲ درصد کل اقلام را تشکیل میدهد.
از این میزان بیش از دو میلیون و ۳۶۰ هزار تن سهم ذرت است که اغلب بالاترین واردات و دپوی کالای اساسی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را به خود اختصاص میدهد.
همچنین ۱۹۳ هزار تن برای جو و ۲۱۹ هزار و ۳۰۰ تن کنجاله سویا، مجموعه موجودی و آنچه در شناورهای برای این اقلام بوده گزارش شده است.
طی سالهای اخیر با وجود مصوبات بسیاری که برای تسریع در ترخیص کالای اساسی وجود داشته همچنان حجم دپوی کالا با وجود گردشی که در ورود و خروج کالا انجام میشود، قابل توجه است.
عدم ترخیص به موقع کالاهای اساسی از سوی صاحبان کالا به هر دلیلی از جمله عدم صدور مجوزهای لازم و یا تامین ارز، بارها موجب انتشار گزارشهایی از سوی گمرک در رابطه با فاسد شدن و یا درآستانه فساد قرار گرفتن کالاهای اساسی شده است.
این در حالی است که ترخیص کالاهای اساسی بر اساس مصوبات قبلی به صورت درصدی انجام شده و صاحب کالا میتواند تا ۹۰ درصد آن را بدون صدور کد رهگیری بانک ترخیص و ۱۰ درصد باقی مانده را بعد از صدور کد رهیگیری از گمرک خارج کند.
برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر کالای اساسی
اخبار روز
-
مانور امداد و نجات و اطفای حریق شناور در بندر بوشهر برگزار شد
-
تأکید بر توسعه همکاریهای مشترک میان وزارت راه و شهرسازی و آستان قدس رضوی در راستای ارتقای خدمترسانی به زائران
-
ایجاد کنسرسیوم دریایی ایران و روسیه، دستور کار نشست ماخاچقلعه
-
حرکت صنعت شیلات بهسوی تولید پایدار با تلفیق دانش فنی و انرژیهای تجدیدپذیر
-
خوزستان، بازیگر کلیدی در اقتصاد دریامحور ایران
-
اینچهبرون، هسته تحول اقتصادی استان گلستان و دروازه تجارت ایران با آسیای مرکزی است
-
منطقه آزاد اینچهبرون، نقطه تلاقی امنیت، تجارت و توسعه شمال شرق کشور است
-
توسعه سریع منطقه آزاد اینچهبرون حاصل مدیریت جهادی و پیگیریهای مستمر است
-
رایزنی ایران و روسیه برای ارتقای همکاریها در زمینه حملونقل دریایی
-
ناوگان مسافری روی ریل نوساز راهآهن
-
«زنجیره سرد» حلقه مفقوده صادرات شیلات ایران
-
سوخت آینده از آفریقا میآید!
-
گرانی بلیت هواپیما در سایه سیاستهای ارزی
-
بازی دوگانه چین با کشتیرانی جهان
-
اتصال محور تجاری شمالگان با کریدور شمال - جنوب برقرار میشود؟
-
«روایت آبی» محفلی ارزشمند برای اهالی رسانه های دریایی کشور
-
«اقتصادسرآمد» دوباره نمونه دریایی شد
-
«مجتمع قرهبرون» در منطقه آزاد مازندران؛ نمونهای موفق از زنجیره کامل تولید تا صادرات در بخش شیلات
-
بازدید دبیر شورایعالی مناطق آزاد از واحدهای نمونه تولید خوراک و فرآوری آبزیان در منطقه آزاد مازندران
-
اجرای رویههای مناطق آزاد در مازندران از هفته آینده
