تاریخ انتشار:1401/2/4

پیش بینی روند نزولی نرخ حمل و نقل دریایی در سال ۲۰۲۲
اقتصاد سرامد - کاهش فروش کالاها و افزایش قرنطینه در مبادی خطوط کانتینری از عواملی هستند که پیش بینی می شود در کاهش نرخ حمل و نقل دریایی در سال ۲۰۲۲ نقش داشته باشند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی به نقل از مرین لاگ، پس از یک سال تداوم در افزایش نرخهای حملونقل، نرخ حمل و نقل دریایی در سال ۲۰۲۲ رو به کاهش است و کارشناسان به مجموعهای از عواملی اشاره میکنند که احتمالاً در کاهش مداوم نرخ نقش داشته باشند.
شبسی لوی، مدیر عامل و بنیانگذار Shifl، که یک پلتفرم فناوری مشاوره زنجیره تامین و برنامه ریزی و مدیریت حمل و نقل دریایی است، می گوید: ما شاهد کاهش نرخ حمل و نقل در سه ماه گذشته به دلیل کاهش فروش و اتمام موجودی کالا پس از فصل سال نو چینی شدهایم. بر اساس تجزیه و تحلیل انجام شده، نرخ های کانتینری ترانس پاسیفیک بین چین و بنادر سواحل شرقی و غربی ایالات متحده و اروپا، از ژانویه تا مارس ۲۰۲۲ به نصف کاهش یافته است.
شاخص جهانی کانتینر Drewry نشان دهنده روند کاهشی در سطح جهانی است. طبق گزارش هفته گذشته این موسسه، در حالی که نرخ ها هنوز دو سوم نسبت به یک سال گذشته بالاتر است، میانگین نرخ نقطه ای جهانی برای این هفته نزدیک به چهار درصد کاهش یافته است. به گفته آنها، نرخ حمل و نقل در مسیرهای اقیانوس آرام برای پنجمین هفته متوالی روندی کاهشی داشته، به طوری که قیمت ها در ایالات متحده بین شش تا هشت درصد و در اروپا یک تا دو درصد کاهش یافته است.
دفاتر شیفل چین همچنین به قرنطینه های اخیر کووید ۱۹ در مراکز اصلی تولید چین اشاره می کنند که در کاهش نرخ حمل و نقل دریایی نقش دارند. چین در حال اعمال قرنطینه در نقاط مختلف این کشور بوده که بنادر شمالی را در اواخر سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر قرار داده است. در این میان، مهم ترین و نگران کننده ترین قرنطینه در شانگهای، شلوغ ترین بندر کانتینری جهان، ادامه داشته و در حال گسترش است.
عوامل دیگری نیز در کاهش تقاضا نقش دارند که به نوبه خود باعث کاهش نرخ حمل و نقل می شود. به نظر میرسد که هزینههای مصرفکننده در حال بازگشت به سطوع عادی قبل از کووید ۱۹ است، زیرا مردم روال روزمرهتری را در مورد خرید کالاها از سر گرفتهاند. تورم شدید و قیمتهای بالاتر بنزین باعث شده مصرفکنندگان هزینههای اضافی خود را کاهش دهند و به طور مشابه، قیمت های بالای سوخت باعث افزایش هزینه های حمل و نقل شده و خرده فروشان و سایرین را بر آن داشته تا سفارشات خود را برای کنترل هزینه ها کاهش دهند.
پیش بینی می شود نرخ های حمل و نقل دریایی تا فصل اوج سال ۲۰۲۲ به روند نزولی خود ادامه دهد و در آن زمان با افزایش روبه رو شوند؛ البته انتظار می رود میزان آن به سطوح بالای تجربه شده در سال ۲۰۲۱ نرسد.
شبسی لوی، مدیر عامل و بنیانگذار Shifl، که یک پلتفرم فناوری مشاوره زنجیره تامین و برنامه ریزی و مدیریت حمل و نقل دریایی است، می گوید: ما شاهد کاهش نرخ حمل و نقل در سه ماه گذشته به دلیل کاهش فروش و اتمام موجودی کالا پس از فصل سال نو چینی شدهایم. بر اساس تجزیه و تحلیل انجام شده، نرخ های کانتینری ترانس پاسیفیک بین چین و بنادر سواحل شرقی و غربی ایالات متحده و اروپا، از ژانویه تا مارس ۲۰۲۲ به نصف کاهش یافته است.
شاخص جهانی کانتینر Drewry نشان دهنده روند کاهشی در سطح جهانی است. طبق گزارش هفته گذشته این موسسه، در حالی که نرخ ها هنوز دو سوم نسبت به یک سال گذشته بالاتر است، میانگین نرخ نقطه ای جهانی برای این هفته نزدیک به چهار درصد کاهش یافته است. به گفته آنها، نرخ حمل و نقل در مسیرهای اقیانوس آرام برای پنجمین هفته متوالی روندی کاهشی داشته، به طوری که قیمت ها در ایالات متحده بین شش تا هشت درصد و در اروپا یک تا دو درصد کاهش یافته است.
دفاتر شیفل چین همچنین به قرنطینه های اخیر کووید ۱۹ در مراکز اصلی تولید چین اشاره می کنند که در کاهش نرخ حمل و نقل دریایی نقش دارند. چین در حال اعمال قرنطینه در نقاط مختلف این کشور بوده که بنادر شمالی را در اواخر سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر قرار داده است. در این میان، مهم ترین و نگران کننده ترین قرنطینه در شانگهای، شلوغ ترین بندر کانتینری جهان، ادامه داشته و در حال گسترش است.
عوامل دیگری نیز در کاهش تقاضا نقش دارند که به نوبه خود باعث کاهش نرخ حمل و نقل می شود. به نظر میرسد که هزینههای مصرفکننده در حال بازگشت به سطوع عادی قبل از کووید ۱۹ است، زیرا مردم روال روزمرهتری را در مورد خرید کالاها از سر گرفتهاند. تورم شدید و قیمتهای بالاتر بنزین باعث شده مصرفکنندگان هزینههای اضافی خود را کاهش دهند و به طور مشابه، قیمت های بالای سوخت باعث افزایش هزینه های حمل و نقل شده و خرده فروشان و سایرین را بر آن داشته تا سفارشات خود را برای کنترل هزینه ها کاهش دهند.
پیش بینی می شود نرخ های حمل و نقل دریایی تا فصل اوج سال ۲۰۲۲ به روند نزولی خود ادامه دهد و در آن زمان با افزایش روبه رو شوند؛ البته انتظار می رود میزان آن به سطوح بالای تجربه شده در سال ۲۰۲۱ نرسد.
برچسب ها : اقتصاد دریایی حمل و نقل دریایی بنادر
اخبار روز
-
سد قوچم، حلقه واسط انتقال آب از غرب به شرق کردستان
-
محور چالوس چهارخطه می شود
-
تقدیر فرمانده سپاه از مرکز وکلا
-
سفر؛ آزمونی برای مسئولیت و آگاهی
-
رُمان نویسنده هرمزگانی به چاپ سوم رسید/ «آن تابستان»؛ سوژه مردمپسند ناب اقلیمی برای سینما
-
سرمایهگذاری در پروژههای شهری پیشرفت کرده، اما برخی چالشها باقی است
-
گام جدیددرنگهداشت محلات۲۷گانه منطقه یک باشروع بهار قرآن و طبیعت
-
بازدید مدیر دفتر یونسکو در تهران، از شناور تحقیقاتی «کاوشگر خلیج فارس»
-
صادرات محوری و توسعه فناوری رویکرد اصلی مناطق آزاد
-
تأکید هند بر توسعه چابهار همزمان با تهدید آمریکا
-
افتتاح بخشی از پروژه آزادراه تبریز-مرند
-
عملیات ترمیم خط اسید استیک مربوط به مخازن 1001
-
پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قیر، آسفالت، عایقها، بتن، سیمان و ماشینآلات وابسته افتتاح شد
-
هدفگذاری ایران و قزاقستان برای حمل ۵ میلیون تن بار از مسیر ریلی کشورمان
-
تخصصی ترین وزراتخانه جولانگاه افراد سفارشی و رابطه ای شده است
-
دهمین بوت کمپ اقتصادی با رویکرد توسعه کسب و کارهای نوظهور برگزار شد
-
نیازمند برنامه کلان ملی در حوزه منابع انسانی دریانوردان هستیم
-
همایش شرکت های برتر ایران برای بررسی و رتبه بندی 100 شرکت برتر در سال مالی 1402 برگزار شد
-
امروز باید تکلیف خود را نسبت به نگاه امنیتی حاکم بر فضای دیتا روشن کنیم
-
بازدید میدانی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی به منظور بررسی عملکرد واحدهای مختلف بندر پتروشیمی ماهشهر