تاریخ انتشار:1401/2/21
کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی خلیج گرگان

کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی خلیج گرگان

اقتصاد سرامد - مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، رئیس و جمعی از اعضای کمیسیون عمران با همراهی استاندار و مدیران اجرایی استان گلستان از روند اجرای عملیات لایروبی کانال‌های بین خلیج گرگان و دریای خزر بازدید کردند.

به گزارش اقتصاد سرآمد، بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از آبراه خلیج گرگان، به عنوان بازوهای قانونی و قانون‌گذاری این پروژه مهم زیست محیطی، درحالی صورت گرفت که طبق دستور رئیس‌جمهور برای آغاز لایروبی خلیج گرگان، تیم‌های مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی، مشغول به فعالیت هستند و مقدمات لازم از جمله توپوگرافی و هیدروگرافی به مساحت حدود هزار و ۱۰۰ هکتار انجام شده است.  براساس مدل‌سازی و طراحی سازمان بنادر، سه محدوده برای دپوی مصالح حاصل از لایروبی خلیج گرگان تعیین شده و برنامه‌ریزی شده تا طراحی‌ها کمترین اثرات زیست محیطی را در پی داشته باشد.
 
در بازدید علی‌اکبر صفایی؛ معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و محمدرضا رضائی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، از عملیات نجات دهنده و احیای خلیج گرگان، عملیات احداث سد خاکی و نگهدارنده برای رسوبات استحصالی؛ روند عملیات کاتر ساکشن های لایروب در خلیج گرگان و انتقال رسوبات به محل پیش‌بینی شده و همچنین ظرفیت‌های قانونی برای هماهنگی هرچه بیشتر بین سازمان محیط زیست و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این پروژه مورد بررسی قرار گرفت.
 
کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی خلیج گرگان
بر اساس این گزارش، خلیج گرگان سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.
خلیج گرگان با کارکرد اقتصادی و اکولوژیکی در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی، جذب پرندگان مهاجر و حفظ چرخه زیست دریای خزر دارای اهمیت بوده و در معیشت جوامع محلی نیز اثرگذاری مستقیم و نقش مهمی دارد.
 
خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.
 
این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.
 
بر اساس داده های سازمان نقشه برداری کشور بیش از ۳۰ درصد از وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربعی خلیج گرگان در سال های اخیر خشک شده است.
 
سیدابراهیم رییسی، رییس جمهور در سفر اسفندماه سال گذشته به گلستان، با اشاره به ضرورت لایروبی هر چه سریع‌تر کانال های آب‌رسان به خلیج گرگان، تاکید کرد: باید از همه ظرفیت ها برای اجرای فوری طرح لایروبی خلیج گرگان استفاده شود.
 
آغاز فعالیت عمرانی و فنی فاز نخست لایروبی خلیج گرگان و احداث سد خاکی برای تخلیه رسوبات آن، بیانگر عملیاتی شدن یکی از مهم‌ترین مصوبات سفر رییس جمهور به گلستان و نوید بخش حیات دوباره این پهنه آبی ارزشمند شمال کشور است.

برچسب ها : اقتصاد دریا محور بنادر خلیج گرگان

اخبار روز
ضمیمه