تاریخ انتشار:1401/2/24
تشریح مصوبات سفر کمیسیون کشاورزی مجلس به منطقه چابهار

تشریح مصوبات سفر کمیسیون کشاورزی مجلس به منطقه چابهار

اقتصاد سرامد - نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مشکلات حوزه آب، شیلات، منابع طبیعی و کشاورزی را در مرکز کشور تا حصول نتیجه مثبت پیگیری می‌کند.

به گزارش اقتصاد سرآمد، معین الدین سعیدی با تشریح دستاوردهای سفر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و مدیران کشوری و استانی اظهار داشت: مناطق مختلف شهرستان‌های چابهار، دشتیاری، نیکشهر، کنارک و زرآباد بازدید و از نزدیک با قشرهای مختلف مردم دیدار و مسائل گوناگون مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت و مصوبات خوبی داشت.

وی بیان کرد: مشکل عمده چابهار به ویژه مرکز شهرستان بندری و اقیانوسی بی آبی و جیره بندی آب پس از گذشت سال‌ها است که برای رفع تنش آبی وزیر نیرو دستورات لازم را داده و مقرر شد علاوه بر اجرای خط انتقال آب به ظرفیت آب شیرین‌کن کنارک 25 هزار مترمکعب تا پایان سال‌جاری افزوده شود.

وی افزود: شاخص دسترسی آب در بخش مرکزی چابهار صفر است برای همین منظور مصوب شد تا 22 بهمن سال‌جاری خط انتقال آب از روستای لاتیدان به "دم دپ" اجرایی و شبکه‌های توزیع آب نیز از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی نهایی تا مردم از آب سالم شبانه روزی و بهداشتی بهره‌مند شوند.

نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیش از 70 هزار نفر از جمعیت حاشیه نشین کمب، هوت آباد، رمین و عثمان آباد بیش از 20 تا 30 سال فاقد آب، برق، بهداشت و مدرسه و امکانات دولتی و رفاهی هستند، خاطرنشان شد، قرار است تا 45 روز آینده پروژه آبرسانی استارت زده شود و این مردم محروم بعد از سالها شاهد بهره مندی از آب لوله کشی باشند.

سعیدی ادامه داد: تا پایان سال نیز خط انتقال آب از آب شیرین کن پسابندر به بریس در حوزه شهرستان دشتیاری نهایی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهرستان نیکشهر با بی آبی مواجه است برای همین منظور 45 میلیارد تومان اعتبار برای تسریع در اجرایی مجتمع 18 روستایی پایین دست سدخیرآباد نیکشهر در نظر گرفته شد تا این روستاها طی یک سال آینده یعنی تابستان 1402 آبدار شوند.

وی بر بهره برداری از مجتمع آبرسانی فضل الهی و حمیری قصرقند اشاره و خاطرنشان کرد: تاکید و مقرر شده تا پایان سالجاری و نهایتا تا اردیبهشت سال آینده این 2 پروژه‌های آبرسانی تکمیل و شاهد افتتاح باشیم.

وی گفت: در بخش کهیر و مجتمع بندینی زرآباد نیز دستورات ویژه ای صادر شده و تا چند روز دیگر اقدامات لازم شروع و مشکلات بی آبی آنها مرتفع خواهد شد و علاوه بر این نیز روستاهای ساحلی پزم کنارک بطول 6 کیلومتر از خط لوله آب شیرین تا 2 ماه آینده آبدار خواهند شد.

180 میلیارد تومان برای سیل بند عورکی تخصیص یافت

نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: سیل‌بند عورکی بطول بیش از 9 کیلومتر و اعتبار 180 میلیارد تومان با هدف مهار روان آب‌های بارندگی و عدم پیشروی گرگروها(فرسایش خندقی خاک) تا مهرماه سال‌جاری تکمیل می شود.

وی به تخصیص اعتبار پنج میلیارد تومانی برای تعیین تکلیف پرونده زمین های ماده 56(اراضی کشاورزی مردم که در سالهای گذشته ملی شده اند) اشاره و خاطرنشان کرد: علاوه بر این نیز سه دستگاه بولدزر در اختیار منابع طبیعی قرار خواهند گرفت تا در حوزه مهار گرگروها فعالیت کنند.

وی اختصاص 2 دستگاه تانکر از محل اعتبارات صندوق ملی محیط زیست با هدف کاهش مشکلات بی آبی اشاره و گفت: شماری از کودکان برای تهیه آب از رودخانه طعمه گاندوها شده اند که محیط زیست برای همین منظور این اقدام مهم را انجام می دهد.

صدور مجوز صید در سواحل مکران تسریع شود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بر صدور مجوز صید در چهار شهرستان چابهار، دشتیاری، زرآباد و کنارک محدوده سواحل مکران تاکید و افزود: صیادان در حدود 2 دهه چشم انتظار صدور مجوز هستند.

سعیدی به قول وزیر جهادکشاورزی و سازمان شیلات ایران مبنی بر صدور مجوز صید اشاره و گفت: امیدوارم در هفته آینده برنامه زمانبندی برای حل مشکلات در این حوزه داده شود و کمیسیون کشاورزی مصمم هست تا نتیجه گیری مثبت موارد را پیگیری کنند.

وی بر لایروبی، توسعه، ساماندهی، بهسازی، تجهیزات ایمنی و اطفا حریق 11 اسکله و بنادر صیادی و جایگاه تخلیه صید از زرآباد تا گواتر دشیاری اشاره و تصریح کرد: 10 میلیارد تومان با هدف خرید تجیهزات ایمنی و اطفا حریق به بندرصیادی کنارک اختصاص پیدا کرده و بزودی اقدامات لازم انجام می شود.

وی گفت: سازمان شیلات ایران متعهد شد 2 مرکز تکثیر ماهی و میگو را در تنگ کنارک و بریس دشتیاری تا یکسال آینده اجرایی کنند.

60 میلیارد تومان برای احیای بندسارهای کشاورزی تخصیص پیدا کرد

نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: 60 میلیارد تومان برای احیای بندسارهای کشاورزی تخصیص پیدا کرد که از دیگر مصوبات مهم این سفر بود و همچنین ساخت پنج آب‌بند در چابهار و 2 آب‌بند در دشتیاری شروع به کار شده که امیدواریم پنج آب‌بند دیگر نیز امسال اجرایی شود.

100میلیارد تومان برای قنوات استان مصوب شد

سعیدی گفت: 100میلیارد تومان برای قنوات سیستان و بلوچستان مصوب شده که با وجود بیش از 200 قنات در شهرستان‌های نیکشهر و قصرقند شاهد اتفاقات خوبی در حوزه کشاورزی و احیای قنوات باشیم.

وی بیان کرد: در حوزه میوه‌های گرمسیری و به ویژه باغات موز و موافقت واردات نهال از 2 کشور پاکستان و هندوستان، ایستگاه تحقیقاتی برای موز و ارائه تسهیلات و ساخت سایبان برای بسته بندی صادرات موز تصمیمات خوبی گرفته شده است که امیدواریم شاهد رونق در این حوزه باشیم.

برچسب ها : اقتصاد دریا محور بنادر بندر چابهار

اخبار روز
ضمیمه