تاریخ انتشار:1401/3/1

دیدار مقامات بندری و ریلی قزاقستان با معاون بندری سازمان بنادر
اقتصاد سرامد - عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در دیدار مقامات بندری و ریلی قزاقستان تصریح کرد: ترانزیت کالا از مسیر ایران، کاهش قابل توجه قیمت تمام شده را برای این کشور به دنبال دارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، جلیل اسلامی در نشست با آنار ایرلان؛ مدیرکل حمل و نقل و مدیر ارشد بندر آکتائو و کوریک، آبای تورکپنبایف؛ رئیس بندر آکتائو و تعدادی از مدیران حوزه بندری دو کشور که خسرو سرایی مدیر کل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه های این سازمان بنادر نیز حضور داشت، اظهار داشت: ظرفیت و فرصت ترانزیت از ایران همواره وجود داشته است و بنادر ایران برای ترانزیت کالا از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار هستند.
وضعیت بنادر شمالی و جنوبی ایران
وی افزود: در نزدیکی دریای خزر ۵ بندر ایران معادل ۳۰ میلیون تن ظرفیت جابجایی کالا دارند و در جنوب نیز بندر شهیدرجایی به تنهایی ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت جابجایی کالا دارد و از ۷ میلیون teu، ظرفیت کانتینری برخوردار است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در بنادر جنوبی ایران به جز بندر شهیدرجایی، از ظرفیت معادل ۲۵۰ میلیون تن برخوردار هستیم، گفت: بندر امام خمینی (ره) دارای ظرفیتی معادل ۶۰ میلیون تن ظرفیت و طی سال گذشته ۳۰ میلیون تن غلات در این بندر تخلیه و بارگیری شده است.
اسلامی با بیان اینکه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به منظور انجام ترانزیت، ۲۵ درصد ظرفیت اختصاص داده ایم، خاطرنشان کرد: به جز فورواردرها، تخفیف های خوبی نیز برای ترانزیت کالا در نظر گرفته شده است.
عضو هیات عامل سازمان بنادر با اشاره به اینکه قزاقستان و به ویژه بندر آکتائو می تواند نقش هاب ترانزیتی منطقه را از طریق ایران بازی کند، عنوان کرد: این اتفاق هم در مورد کالاهای صادراتی و ترانزیتی قزاقستان و هم در خصوص کالاهای کشورهای اطراف قزاقستان هم چون روسیه می تواند رخ دهد و زمینه ساز همکاری بلندمدت بین دو کشور باشد و امیدوار هستیم بتوانیم در یک قرارداد بلندمدت فعالیت ها را پیش ببریم.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه ترانزیت از ایران قیمت تمام شده برای قزاقستان را بسیار کاهش می دهد، اظهار داشت: در بندر امیراباد به عنوان بزرگترین بندر شمال ایران، امکانات بسیار خوبی را برای حمل ریلی و جاده ای ایجاد شده است و در سایر بنادر نیز امکانات بسیار خوبی داریم.
تشریح ۲ پیشنهاد ایران به مقامات قزاقستانی
اسلامی با اشاره به اینکه در مورد بنادر جنوبی ایران نیز دو نوع همکاری را با قزاقستان پیشنهاد میکنیم، گفت: یکی از موارد این است که کالاهای ترانزیتی را در انبارها و محوطه های بندری جابجا کنید و در صورت خوب بودن شرایط، می توانید در بنادر شمال و جنوب زمین و انبارهای خاص خود را داشته باشید.
وی افزود: این نوع همکاری ها در اسرع وقت می تواند مدنظر قرار گیرد، تاکید کرد: بنادر ایران به منظور افزایش همکاری ها بندری با قزاقستان آمادگی کامل دارند و در حوزه کانتینری هیچ محدودیتی وجود ندارد.
معاون معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: در مورد کالاهای سنگین نیز می توانیم با برنامه ریزی حجم مورد نظر را تعریف و ارتقا بخشیم و هر نوع کمکی که امکان داشته باشد در حوزه همکاری های مشترک دو کشور در دستورکار قرار خواهیم داد.
وضعیت بنادر شمالی و جنوبی ایران
وی افزود: در نزدیکی دریای خزر ۵ بندر ایران معادل ۳۰ میلیون تن ظرفیت جابجایی کالا دارند و در جنوب نیز بندر شهیدرجایی به تنهایی ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت جابجایی کالا دارد و از ۷ میلیون teu، ظرفیت کانتینری برخوردار است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در بنادر جنوبی ایران به جز بندر شهیدرجایی، از ظرفیت معادل ۲۵۰ میلیون تن برخوردار هستیم، گفت: بندر امام خمینی (ره) دارای ظرفیتی معادل ۶۰ میلیون تن ظرفیت و طی سال گذشته ۳۰ میلیون تن غلات در این بندر تخلیه و بارگیری شده است.
اسلامی با بیان اینکه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به منظور انجام ترانزیت، ۲۵ درصد ظرفیت اختصاص داده ایم، خاطرنشان کرد: به جز فورواردرها، تخفیف های خوبی نیز برای ترانزیت کالا در نظر گرفته شده است.
عضو هیات عامل سازمان بنادر با اشاره به اینکه قزاقستان و به ویژه بندر آکتائو می تواند نقش هاب ترانزیتی منطقه را از طریق ایران بازی کند، عنوان کرد: این اتفاق هم در مورد کالاهای صادراتی و ترانزیتی قزاقستان و هم در خصوص کالاهای کشورهای اطراف قزاقستان هم چون روسیه می تواند رخ دهد و زمینه ساز همکاری بلندمدت بین دو کشور باشد و امیدوار هستیم بتوانیم در یک قرارداد بلندمدت فعالیت ها را پیش ببریم.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه ترانزیت از ایران قیمت تمام شده برای قزاقستان را بسیار کاهش می دهد، اظهار داشت: در بندر امیراباد به عنوان بزرگترین بندر شمال ایران، امکانات بسیار خوبی را برای حمل ریلی و جاده ای ایجاد شده است و در سایر بنادر نیز امکانات بسیار خوبی داریم.
تشریح ۲ پیشنهاد ایران به مقامات قزاقستانی
اسلامی با اشاره به اینکه در مورد بنادر جنوبی ایران نیز دو نوع همکاری را با قزاقستان پیشنهاد میکنیم، گفت: یکی از موارد این است که کالاهای ترانزیتی را در انبارها و محوطه های بندری جابجا کنید و در صورت خوب بودن شرایط، می توانید در بنادر شمال و جنوب زمین و انبارهای خاص خود را داشته باشید.
وی افزود: این نوع همکاری ها در اسرع وقت می تواند مدنظر قرار گیرد، تاکید کرد: بنادر ایران به منظور افزایش همکاری ها بندری با قزاقستان آمادگی کامل دارند و در حوزه کانتینری هیچ محدودیتی وجود ندارد.
معاون معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: در مورد کالاهای سنگین نیز می توانیم با برنامه ریزی حجم مورد نظر را تعریف و ارتقا بخشیم و هر نوع کمکی که امکان داشته باشد در حوزه همکاری های مشترک دو کشور در دستورکار قرار خواهیم داد.
برچسب ها : اقتصاد دریا محور قزاقستان بنادر
اخبار روز
-
ظرفیت بالای گردشگری جزیره قشم نیازمند توجه ویژه است
-
نشست هماهنگی و هماندیشی مدیران گمرک و بازرگانی مناطق ویژه اقتصادی برگزار شد
-
خطوط مستقیم کشتیرانی میان بنادر ایران و پاکستان راهاندازی میشود
-
عزم ایران و پاکستان برای توسعه شهرکهای صنعتی و مناطق آزاد مشترک
-
تأکید بر سیر منظم قطار برنامهای اکو در مسیر اسلامآباد- تهران-استانبول
-
تفاهمنامه همکاری ایران و پاکستان فردا به امضا میرسد
-
نصب و جانمایی سازههای زیستگاه مصنوعی لابستر در خلیج چابهار
-
۳۵ پزشک با همکاری راهآهن به مناطق محروم اعزام میشوند
-
شیلات، یکی از فرماندهان امنیت غذایی کشور
-
جلسه شورای اداری ادارهکل راهآهن شمال۲ با حضور مدیرعامل راهآهن برگزار شد
-
پیش بینی تولید بیش از ۲۵ هزار تن آبزی در استان کرمانشاه
-
بازدید مدیرعامل راهآهن از مسیر ریلی رشت – بندر کاسپین
-
بررسی گزارش عملکرد نیمه اول سال ۱۴۰۴ شیلات استانها
-
آمادگی اسلامآباد برای گسترش همکاریهای اقتصادی، فنی و منطقهای با تهران
-
تأکید رئیسجمهور بر تقویت سرمایه اجتماعی
-
حضور بلم لجستیک در هفدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت غلات، آرد و نان (IBEX2025)
-
دیدار وزیر امور خارجه با وزیر امور خارجه قطر
-
دیدار وزرای امور خارجه ایران و لبنان
-
تدوین نقشه راه تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران و پاکستان در سه ماه آینده
-
توسعه صنعت آبزیپروری و حمایت از صیادان شهرستان دشتی در اولویت است