تاریخ انتشار:1401/3/4

بیانیه سازمان بنادر درباره توقیف بار کشتی ایرانی در آبهای یونان
اقتصاد سرامد - سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیت دریایی کشور نسبت به اقدام دولت یونان در رابطه با نگه داشتن کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران و توقیف بار آن، واکنش نشان داد و در بیانیه ای از دولت یونان خواست که فوراً به تعهدات بینالمللی خود عمل کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این بیانیه آمده است: یک فروند کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت یونان در سواحل این کشور نگه داشته و بار آن با حکم دادگاه و با هماهنگی دولت آمریکا، توقیف شد درحالی که این کشتی به منظور حفظ ایمنی پرسنل و کشتی به سواحل یونان پناه برده است اما متاسفانه هیچ گونه همکاری و کمکرسانی با کشتی مدنظر قرار نگرفته و توسط نیروهای نظامی، تخلیه بار صورت گرفته که این اقدام، مصداق بارز دزدی دریایی است.
در حالی که این کشتی با شرایط آب و هوایی نامناسب مواجه شده و دارای مشکلات فنی بوده، مطابقات قوانین بین المللی درخواست کمک کرده است و بر اساس مقررات و استانداردهای فنی و بین المللی، کشتی هایی که در وضعیت خطر ایمنی قرار می گیرند و درخواست کمک رسانی دارند باید از سوی کشوری که در نزدیکی سواحل آن قرار گرفته اند به نقطه امن سواحل منتقل شوند و پس از آن، اقدامات لازم برای تعمیرات صورت پذیرد و بعد از رفع خطر به مسیر بین المللی خود ادامه دهند.
متاسفانه دولت یونان با وجود اینکه تعهدات بین المللی را پذیرفته است و به عنوان عضو سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به دولت جمهوری اسلامی ایران نیز تعهد دارد، دست به این اقدام زده است و درحالی که کشتی نیازمند انتقال به محل امن بوده، نقص فنی داشته و با شرایط نامساعد جوی روبرو شده است در سواحل یونان حضور پیدا می کند اما کشتی مربوطه نگه داشته و بار آن که نفت بوده است، توقیف می شود.
در این راستا از سوی سازمان بین المللی دریانوردی و وزارت امور خارجه از دولت یونان مکررا و موکدا درخواست شد که پس از رفع خطر، کشتی مذکور به مسیر بین المللی خود ادامه دهد اما علی رغم پیگیری های صورت گرفته، این امر مدنظر قرار نگرفته است.
باید خاطرنشان کرد از شب گذشته که بار کشتی با ادعای وجود حکم دادگاه توقیف می شود، آمریکایی ها اقدام به تخلیه بار کشتی می کنند و با توجه به اینکه کشتی دارای نقص فنی بوده است این تخلیه کاملا نا ایمن و موجب آلودگی محیط زیست می شود و به همین دلیل از دولت یونان درخواست کردیم فورا به تعهدات بین المللی خود عمل کند و به این اقدام نا ایمن و با ریسک بالا که تهدیدی برای حفظ محیط زیست دریایی به شمار می رود، خاتمه دهد.
طبق مقرارت بین المللی مصوب آیمو در رابطه با ایمنی جان اشخاص و ایمنی دریانوردی، تمامی کشورها موظف هستند به کشتی های مضطر در نزدیکی آب های خود تا زمان رفع خطر و در راستای حفظ جان افراد و ایمنی کشتی اجازه دهند در سواحل مربوطه حضور یابند و اگر نیازمند تعمیرات هستند، امکانات مورد نیاز برای آن ها، فراهم شود.
همچنین طبق کنوانسیون بین المللی حفاظت از محیط زیست دریایی (مارپل)، محدودیت هایی برای انجام هرگونه عملیات جابجایی سوخت و عملیاتی که موجب آلودگی محیط زیست ناشی از کشتی ها می شود، وجود دارد که متاسفانه دولت یونان هیچ یک از این موارد را رعایت نکرده است.
در پایان باید خاطرنشان کرد، دولت یونان علی رغم جلوگیری از سفر تجاری کشتی مربوطه که طبق موازین بین الملی از مسوولیت های این کشور ساحلی به شمار می رود، اقدام به نقض قوانین محیط زیستی کرده و ناقض تعهدات خود نسبت به کشورهایی است که کشتی های آن ها نیاز به کمک رسانی ایمنی دارند و این مسئله نشان می دهد سواحل یونان، برای کشتی های مضطر امن نیست.
در حالی که این کشتی با شرایط آب و هوایی نامناسب مواجه شده و دارای مشکلات فنی بوده، مطابقات قوانین بین المللی درخواست کمک کرده است و بر اساس مقررات و استانداردهای فنی و بین المللی، کشتی هایی که در وضعیت خطر ایمنی قرار می گیرند و درخواست کمک رسانی دارند باید از سوی کشوری که در نزدیکی سواحل آن قرار گرفته اند به نقطه امن سواحل منتقل شوند و پس از آن، اقدامات لازم برای تعمیرات صورت پذیرد و بعد از رفع خطر به مسیر بین المللی خود ادامه دهند.
متاسفانه دولت یونان با وجود اینکه تعهدات بین المللی را پذیرفته است و به عنوان عضو سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به دولت جمهوری اسلامی ایران نیز تعهد دارد، دست به این اقدام زده است و درحالی که کشتی نیازمند انتقال به محل امن بوده، نقص فنی داشته و با شرایط نامساعد جوی روبرو شده است در سواحل یونان حضور پیدا می کند اما کشتی مربوطه نگه داشته و بار آن که نفت بوده است، توقیف می شود.
در این راستا از سوی سازمان بین المللی دریانوردی و وزارت امور خارجه از دولت یونان مکررا و موکدا درخواست شد که پس از رفع خطر، کشتی مذکور به مسیر بین المللی خود ادامه دهد اما علی رغم پیگیری های صورت گرفته، این امر مدنظر قرار نگرفته است.
باید خاطرنشان کرد از شب گذشته که بار کشتی با ادعای وجود حکم دادگاه توقیف می شود، آمریکایی ها اقدام به تخلیه بار کشتی می کنند و با توجه به اینکه کشتی دارای نقص فنی بوده است این تخلیه کاملا نا ایمن و موجب آلودگی محیط زیست می شود و به همین دلیل از دولت یونان درخواست کردیم فورا به تعهدات بین المللی خود عمل کند و به این اقدام نا ایمن و با ریسک بالا که تهدیدی برای حفظ محیط زیست دریایی به شمار می رود، خاتمه دهد.
طبق مقرارت بین المللی مصوب آیمو در رابطه با ایمنی جان اشخاص و ایمنی دریانوردی، تمامی کشورها موظف هستند به کشتی های مضطر در نزدیکی آب های خود تا زمان رفع خطر و در راستای حفظ جان افراد و ایمنی کشتی اجازه دهند در سواحل مربوطه حضور یابند و اگر نیازمند تعمیرات هستند، امکانات مورد نیاز برای آن ها، فراهم شود.
همچنین طبق کنوانسیون بین المللی حفاظت از محیط زیست دریایی (مارپل)، محدودیت هایی برای انجام هرگونه عملیات جابجایی سوخت و عملیاتی که موجب آلودگی محیط زیست ناشی از کشتی ها می شود، وجود دارد که متاسفانه دولت یونان هیچ یک از این موارد را رعایت نکرده است.
در پایان باید خاطرنشان کرد، دولت یونان علی رغم جلوگیری از سفر تجاری کشتی مربوطه که طبق موازین بین الملی از مسوولیت های این کشور ساحلی به شمار می رود، اقدام به نقض قوانین محیط زیستی کرده و ناقض تعهدات خود نسبت به کشورهایی است که کشتی های آن ها نیاز به کمک رسانی ایمنی دارند و این مسئله نشان می دهد سواحل یونان، برای کشتی های مضطر امن نیست.
برچسب ها : یونان حمل و نقل دریایی کشتی رانی
اخبار روز
-
برگزاری پایگاه مشاوره خانواده "مسیر وصل" در متروی تهران
-
پهلوگیری خودکار کشتی ها در بنادر، پیش نیاز کشتیرانی خودران
-
خبر مهم مدیرعامل راه آهن در خصوص آیین نامههای کیلومتراژ و انگیزشی
-
دومین مرکز گیاه پزشکی آموزشی منطقه 2 افتتاح شد
-
دستور فرمانده نیروی دریایی سپاه برای امدادرسانی همهجانبه به زلزله زدگان بندرلنگه
-
اولویتگذاری، تنظیمگری، حمایت و نظارت؛ چهار گام اصلی حکمرانی حوزه صمت
-
اقدام جهادی نیروی دریایی سپاه برای امدادرسانی همهجانبه به زلزله زدگان منطقه مهران بندر لنگه
-
دپوی ۲.۵ میلیون تنی اساسیهای پرهیاهو
-
کسب رتبه برتر سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه پدافند شیمیایی
-
تاسیس شرکت های مشترک لجستیکی بندری و دریایی بین ایران و روسیه در دستور کار
-
یادداشت معاون وزیر و رئیس هیات عامل ایمیدرو به مناسبت روز صنعت و معدن؛ راهبری در مسیر توسعه متوازن
-
امضای تفاهم نامه 4 جانبه توسعه فناوری های هوشمندسازی در بخش معدن
-
مبارزه فراگیر و قاطع علیه مواد مخدر؛ نیازمند برآورد صحیح پیامدهای این بلای بزرگ است
-
پیشنهاد کمیسیون مشترک مجمع برای نقش آفرینی صندوق توسعه ملی
-
اولین گردهمایی تخصصی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران بنادر کشور ۱۲ تیر برگزار می شود
-
ظرفیت تخلیه و بارگیری در بنادر کشور ۱۰ درصد افزایش یافت
-
انعقاد قرارداد سرمایه گذاری احداث سیلوی غلات به ارزش ۶۰۰ میلیارد ریال در بندرامیرآباد
-
کاهش قیمت هر کیسه سیمان 50 کیلویی از 43 هزار تومان به 36 هزار تومان/ عرضه هفتگی حدود یک میلیون و 400 هزار تن سیمان در بورس کالا
-
جبران عقبماندگیهای تاریخی راهآهن با حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی
-
کشتی توقیف شده ایران در یونان آزاد شد