تاریخ انتشار:1401/3/4

بیانیه سازمان بنادر درباره توقیف بار کشتی ایرانی در آبهای یونان
اقتصاد سرامد - سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیت دریایی کشور نسبت به اقدام دولت یونان در رابطه با نگه داشتن کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران و توقیف بار آن، واکنش نشان داد و در بیانیه ای از دولت یونان خواست که فوراً به تعهدات بینالمللی خود عمل کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این بیانیه آمده است: یک فروند کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت یونان در سواحل این کشور نگه داشته و بار آن با حکم دادگاه و با هماهنگی دولت آمریکا، توقیف شد درحالی که این کشتی به منظور حفظ ایمنی پرسنل و کشتی به سواحل یونان پناه برده است اما متاسفانه هیچ گونه همکاری و کمکرسانی با کشتی مدنظر قرار نگرفته و توسط نیروهای نظامی، تخلیه بار صورت گرفته که این اقدام، مصداق بارز دزدی دریایی است.
در حالی که این کشتی با شرایط آب و هوایی نامناسب مواجه شده و دارای مشکلات فنی بوده، مطابقات قوانین بین المللی درخواست کمک کرده است و بر اساس مقررات و استانداردهای فنی و بین المللی، کشتی هایی که در وضعیت خطر ایمنی قرار می گیرند و درخواست کمک رسانی دارند باید از سوی کشوری که در نزدیکی سواحل آن قرار گرفته اند به نقطه امن سواحل منتقل شوند و پس از آن، اقدامات لازم برای تعمیرات صورت پذیرد و بعد از رفع خطر به مسیر بین المللی خود ادامه دهند.
متاسفانه دولت یونان با وجود اینکه تعهدات بین المللی را پذیرفته است و به عنوان عضو سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به دولت جمهوری اسلامی ایران نیز تعهد دارد، دست به این اقدام زده است و درحالی که کشتی نیازمند انتقال به محل امن بوده، نقص فنی داشته و با شرایط نامساعد جوی روبرو شده است در سواحل یونان حضور پیدا می کند اما کشتی مربوطه نگه داشته و بار آن که نفت بوده است، توقیف می شود.
در این راستا از سوی سازمان بین المللی دریانوردی و وزارت امور خارجه از دولت یونان مکررا و موکدا درخواست شد که پس از رفع خطر، کشتی مذکور به مسیر بین المللی خود ادامه دهد اما علی رغم پیگیری های صورت گرفته، این امر مدنظر قرار نگرفته است.
باید خاطرنشان کرد از شب گذشته که بار کشتی با ادعای وجود حکم دادگاه توقیف می شود، آمریکایی ها اقدام به تخلیه بار کشتی می کنند و با توجه به اینکه کشتی دارای نقص فنی بوده است این تخلیه کاملا نا ایمن و موجب آلودگی محیط زیست می شود و به همین دلیل از دولت یونان درخواست کردیم فورا به تعهدات بین المللی خود عمل کند و به این اقدام نا ایمن و با ریسک بالا که تهدیدی برای حفظ محیط زیست دریایی به شمار می رود، خاتمه دهد.
طبق مقرارت بین المللی مصوب آیمو در رابطه با ایمنی جان اشخاص و ایمنی دریانوردی، تمامی کشورها موظف هستند به کشتی های مضطر در نزدیکی آب های خود تا زمان رفع خطر و در راستای حفظ جان افراد و ایمنی کشتی اجازه دهند در سواحل مربوطه حضور یابند و اگر نیازمند تعمیرات هستند، امکانات مورد نیاز برای آن ها، فراهم شود.
همچنین طبق کنوانسیون بین المللی حفاظت از محیط زیست دریایی (مارپل)، محدودیت هایی برای انجام هرگونه عملیات جابجایی سوخت و عملیاتی که موجب آلودگی محیط زیست ناشی از کشتی ها می شود، وجود دارد که متاسفانه دولت یونان هیچ یک از این موارد را رعایت نکرده است.
در پایان باید خاطرنشان کرد، دولت یونان علی رغم جلوگیری از سفر تجاری کشتی مربوطه که طبق موازین بین الملی از مسوولیت های این کشور ساحلی به شمار می رود، اقدام به نقض قوانین محیط زیستی کرده و ناقض تعهدات خود نسبت به کشورهایی است که کشتی های آن ها نیاز به کمک رسانی ایمنی دارند و این مسئله نشان می دهد سواحل یونان، برای کشتی های مضطر امن نیست.
در حالی که این کشتی با شرایط آب و هوایی نامناسب مواجه شده و دارای مشکلات فنی بوده، مطابقات قوانین بین المللی درخواست کمک کرده است و بر اساس مقررات و استانداردهای فنی و بین المللی، کشتی هایی که در وضعیت خطر ایمنی قرار می گیرند و درخواست کمک رسانی دارند باید از سوی کشوری که در نزدیکی سواحل آن قرار گرفته اند به نقطه امن سواحل منتقل شوند و پس از آن، اقدامات لازم برای تعمیرات صورت پذیرد و بعد از رفع خطر به مسیر بین المللی خود ادامه دهند.
متاسفانه دولت یونان با وجود اینکه تعهدات بین المللی را پذیرفته است و به عنوان عضو سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به دولت جمهوری اسلامی ایران نیز تعهد دارد، دست به این اقدام زده است و درحالی که کشتی نیازمند انتقال به محل امن بوده، نقص فنی داشته و با شرایط نامساعد جوی روبرو شده است در سواحل یونان حضور پیدا می کند اما کشتی مربوطه نگه داشته و بار آن که نفت بوده است، توقیف می شود.
در این راستا از سوی سازمان بین المللی دریانوردی و وزارت امور خارجه از دولت یونان مکررا و موکدا درخواست شد که پس از رفع خطر، کشتی مذکور به مسیر بین المللی خود ادامه دهد اما علی رغم پیگیری های صورت گرفته، این امر مدنظر قرار نگرفته است.
باید خاطرنشان کرد از شب گذشته که بار کشتی با ادعای وجود حکم دادگاه توقیف می شود، آمریکایی ها اقدام به تخلیه بار کشتی می کنند و با توجه به اینکه کشتی دارای نقص فنی بوده است این تخلیه کاملا نا ایمن و موجب آلودگی محیط زیست می شود و به همین دلیل از دولت یونان درخواست کردیم فورا به تعهدات بین المللی خود عمل کند و به این اقدام نا ایمن و با ریسک بالا که تهدیدی برای حفظ محیط زیست دریایی به شمار می رود، خاتمه دهد.
طبق مقرارت بین المللی مصوب آیمو در رابطه با ایمنی جان اشخاص و ایمنی دریانوردی، تمامی کشورها موظف هستند به کشتی های مضطر در نزدیکی آب های خود تا زمان رفع خطر و در راستای حفظ جان افراد و ایمنی کشتی اجازه دهند در سواحل مربوطه حضور یابند و اگر نیازمند تعمیرات هستند، امکانات مورد نیاز برای آن ها، فراهم شود.
همچنین طبق کنوانسیون بین المللی حفاظت از محیط زیست دریایی (مارپل)، محدودیت هایی برای انجام هرگونه عملیات جابجایی سوخت و عملیاتی که موجب آلودگی محیط زیست ناشی از کشتی ها می شود، وجود دارد که متاسفانه دولت یونان هیچ یک از این موارد را رعایت نکرده است.
در پایان باید خاطرنشان کرد، دولت یونان علی رغم جلوگیری از سفر تجاری کشتی مربوطه که طبق موازین بین الملی از مسوولیت های این کشور ساحلی به شمار می رود، اقدام به نقض قوانین محیط زیستی کرده و ناقض تعهدات خود نسبت به کشورهایی است که کشتی های آن ها نیاز به کمک رسانی ایمنی دارند و این مسئله نشان می دهد سواحل یونان، برای کشتی های مضطر امن نیست.
برچسب ها : یونان حمل و نقل دریایی کشتی رانی
اخبار روز
-
سد قوچم، حلقه واسط انتقال آب از غرب به شرق کردستان
-
محور چالوس چهارخطه می شود
-
تقدیر فرمانده سپاه از مرکز وکلا
-
سفر؛ آزمونی برای مسئولیت و آگاهی
-
رُمان نویسنده هرمزگانی به چاپ سوم رسید/ «آن تابستان»؛ سوژه مردمپسند ناب اقلیمی برای سینما
-
سرمایهگذاری در پروژههای شهری پیشرفت کرده، اما برخی چالشها باقی است
-
گام جدیددرنگهداشت محلات۲۷گانه منطقه یک باشروع بهار قرآن و طبیعت
-
بازدید مدیر دفتر یونسکو در تهران، از شناور تحقیقاتی «کاوشگر خلیج فارس»
-
صادرات محوری و توسعه فناوری رویکرد اصلی مناطق آزاد
-
تأکید هند بر توسعه چابهار همزمان با تهدید آمریکا
-
افتتاح بخشی از پروژه آزادراه تبریز-مرند
-
عملیات ترمیم خط اسید استیک مربوط به مخازن 1001
-
پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قیر، آسفالت، عایقها، بتن، سیمان و ماشینآلات وابسته افتتاح شد
-
هدفگذاری ایران و قزاقستان برای حمل ۵ میلیون تن بار از مسیر ریلی کشورمان
-
تخصصی ترین وزراتخانه جولانگاه افراد سفارشی و رابطه ای شده است
-
دهمین بوت کمپ اقتصادی با رویکرد توسعه کسب و کارهای نوظهور برگزار شد
-
نیازمند برنامه کلان ملی در حوزه منابع انسانی دریانوردان هستیم
-
همایش شرکت های برتر ایران برای بررسی و رتبه بندی 100 شرکت برتر در سال مالی 1402 برگزار شد
-
امروز باید تکلیف خود را نسبت به نگاه امنیتی حاکم بر فضای دیتا روشن کنیم
-
بازدید میدانی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی به منظور بررسی عملکرد واحدهای مختلف بندر پتروشیمی ماهشهر