رئیسی: امنیت قفقاز برای ایران بسیار مهم است

 پاشینیان: ایران باید از روابطمان با آذربایجان و ترکیه و قره‌باغ آگاهی داشته باشد


رئیس‌جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه امنیت منطقه قفقاز برای ایران بسیار مهم است، گفت: هرگونه مداخله بیگانگان در امور منطقه مشکل‌ساز است.
به گزارش اقتصادسرآمد، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران اسلامی در نشست خبری مشترک با نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان که به ایران سفر کرده است، بیان داشت: تردید ندارم که سفر نخست وزیر ارمنستان به جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی در جهت ارتقای روابط دو کشور خواهد بود.وی خاطرنشان کرد: سیاست همسایگی از سیاست‌های مورد تأکید دولت است. ما در یک سال و چند ماه دولت، چند نشست با آقای پاشینیان داشتیم.رئیس‌جمهور گفت: در این نشست‌ها به‌ویژه در این سفر و مذاکراتی داشتیم بر توسعه روابط تجاری، اقتصادی، سیاسی و امنیتی بین دو کشور تأکید کردیم.رئیسی عنوان کرد: ما در این چند ماه گذشته، 43 درصد رشد روابط تجاری با کشور ارمنستان داشتیم لیکن هدف‌گذاری شده است که این روابط به 3 میلیارد دلار برسد؛ دستیابی به این هدف با اراده دو کشور امکان‌پذیر است.وی بیان داشت: روابط خوب بین دو کشور حتماً به روابط بهتر در منطقه و در سطح بین‌الملل خواهد انجامید.رئیس‌جمهوری با بیان اینکه منطقه قفقاز بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران است، عنوان کرد: ما نسبت به منطقه قفقاز حساس هستیم. امنیت و صلح در منطقه قفقاز برای ایران بسیار اهمیت دارد.
هرگونه مداخله بیگانگان بدون اینکه مشکلی را حل کند، مشکلی ایجاد می‌کند
وی تصریح کرد: مذاکرات ما و آقای پاشینیان به این نتیجه رسید که حل مسائل منطقه باید به‌دست مسئولان و دست‌اندرکاران این منطقه باشد. هرگونه مداخله بیگانگان بدون اینکه مشکلی را حل کند، مشکلی ایجاد می‌کند.رئیسی ابراز کرد: ظرفیت‌های منطقه قفقاز می‌تواند امنیت پایدار و صلح را در منطقه تضمین کند. ما امیدواریم که در این نشست و سفر آقای پاشینیان و با توافقاتی که در این سفر انجام شد و قرار شد مسئولان دو کشور پیگیری کنند، گامی در جهت ارتقای روابط دو کشور برداشته شود.
مذاکرات پرمحتوا و جامعی در حال انجام است
«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان هم در این کنفرانس مطبوعاتی بیان داشت: مذاکرات پرمحتوا و جامعی در حال انجام است.وی ادامه داد: ما بررسی‌های زیادی در زمینه‌های اقتصاد و سیاست انجام دادیم، همچنین بر روابط تاریخی بین دو کشور تأکید داشتیم، به ظرفیت‌هایی که در روابط دو کشور در کلیه زمینه‌ها نهفته است هم اشاره کردیم.
نخست‌وزیر ارمنستان از رئیس‌جمهور کشورمان بابت رویکرد جمهوری اسلامی ایران درخصوص جامعه ارامنه ایران قدردانی کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران خیلی واضح و شفاف در مورد همکاری و همزیستی مسالمت‌آمیز دو دین مختلف نقش‌آفرینی می‌کند.پاشینیان همچنین گفت: در مورد موضوعات در دستور کار همکاری‌های منطقه‌ای نیز صحبت کردیم و مذاکراتی انجام دادیم. ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری بین ایران و ارمنستان وجود دارد.
از دیگاه‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران بابت صلح و امنیت منطقه تشکر می‌کنم
وی عنوان کرد: از دیگاه‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران بابت صلح و امنیت منطقه تشکر می‌کنم.نخست‌وزیر ارمنستان در ادامه بیان داشت: من اطلاعاتی در مورد نشست سه‌جانبه ارمنستان، آذربایجان و روسیه که روز گذشته در سوچی برگزار شد به آگاهی آقای رئیسی رساندم. بنده موافق نقطه‌نظرات رئیس‌جمهوری ایران در مورد استقرار صلح و امنیت پایدار در منطقه هستم.وی تأکید کرد: برای ما مهم است و اصرار داریم که حتماً مسئولان جمهوری اسلامی در مورد کلیه مسائلی که ما در مذاکراتمان مطرح می‌کنیم، آگاهی داشته باشند. ایران باید از روابط ارمنستان با آذربایجان و ترکیه و مسئله قره‌باغ اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشد.
پاشینیان خاطرنشان کرد: قسمت اعظم صحبت‌ها و مذاکرات ما در مورد مسائل اقتصادی و بالا بردن حجم روابط تجاری دو کشور و یافتن راهکارهایی برای رفع موانع در این زمینه بود.
وی ادامه داد: در زمینه انرژی، کشاورزی، زیرساخت‌ها و مدیریت منابع آبی صحبت‌هایی شد که باید مذاکرات جمع‌بندی و به‌طور جدی پیگیری شود.
 وزرای مربوطه تفاهم‌نامه‌هایی برای تمدید تهاتر برق و گاز امضا کردند
نخست‌وزیر ارمنستان دیدار خود با رئیسی را نتیجه‌بخش دانست و گفت: وزرای مربوطه تفاهم‌نامه‌هایی برای تمدید تهاتر برق و گاز امضا کردند.
وی در پایان صحبت‌هایش گفت: تمام شواهد موجود است تا این دیدار را مفید تلقی کنیم. من خوشحال خواهم شد که برای ادامه این گفتگوها شاهد حضور آقای رئیسی در ارمنستان باشیم. از موضع‌گیری رئیس‌جمهوری ایران برای توسعه روابط دو کشور تشکر می‌کنم؛ آخرین آن هم افتتاح سرکنسولگری ایران در یکی از استان‌های ارمنستان بود.
 پاشینیان: ایران باید از روابطمان با آذربایجان و ترکیه و قره‌باغ آگاهی داشته باشد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه