یک نماینده مجلس به «اقتصاد سرآمد» می گوید: کالابرگ الکترونیکی باید زودتر از این‌ها به مردم ارائه می‌شد

تثبیت قیمت‌ها مهم‌تر از پرداخت یارانه است

گروه اقتصاد - محمد آیتی- حدود 15 ماه از دوران کاری دولت سیزدهم می‌گذرد، اما حالِ اقتصاد به هیچ وجه خوب نیست. حتی برخی معتقدند اگر کارکرد اقتصادی دولت سیزدهم منطقی پیش می‌رفت، تا این اندازه شاهد اعتراضات مردم که 45 روز از آن می‌گذرد، نبودیم.
به هر تقدیر روزهای بد اقتصادی و معیشتی مردم ادامه دارد و آن چیزی که ته دل مردم را خالی کرده، کم رنگ شدن امید است.
در همین خصوص، سیدسلمان ذاکر، نماینده ارومیه در مجلس یازدهم به اقتصاد سرآمد گفت: رویکرد دولت سیزدهم در خصوص افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان، نشان داد که آن‌ها هم از درد گرانی‌هایی که بر زندگی مردم تحمیل شده، باخبرند. از طرفی، امیدوارم با ارائه هرچه سریع‌تر کالابرگ الکترونیکی، شاهد بهتر شدن زندگی مردم البته نسبت به گذشته باشیم.
کالابرگ الکترونیکی باید زودتر از این‌ها به مردم ارائه می‌شد
وی افزود: کالابرگ الکترونیکی باید زودتر از این‌ها به مردم ارائه می‌شد و تاخیر زیادی تاکنون رخ داده است. نکته حائز اهمیت این است که دولت باید فکری اساسی برای تثبت قیمت‌ها و کاهش تورم داشته باشد، زیرا ارائه یارانه و کالابرگ الکترونیکی تنها مُسکن است، نه چاره همیشگی درد. اگر روندها تغییر پیدا نکند، با وجود پرداخت یارانه، دوباره شاهد افزایش قیمت‌ها، مخصوصاً در کالاهای اساسی خواهیم بود که این اتفاق، باعث افزایش مطالبه‌گری مردم خواهد شد و کار اقتصاد، باز هم پیچیده‌تر می‌شود.
عضوکمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی باید با درایت کار را جلو ببرد تا شاهد کوتاهی‌های دولت قبل نباشیم. انتظار ما، دولت چابک‌تری نسبت به 15 ماه گذشته است. اقتصاددانان دولت باید تقویت شوند. تیم اقتصادی دولت باید قوی‌تر از امروز در صحنه باشد.
راه مهم برای تثبیت قیمت‌ها، مقابله با گران‌فروشی
 و احتکار است
ذاکر اظهار داشت: یک راه مهم برای تثبیت قیمت‌ها، مقابله با گران‌فروشی و البته احتکار است. این شعار است و باید در عمل برای آن، برنامه جدی و ناظران قوی داشت. یکی دیگر از راه‌ها، این است که دولت اجازه راحت‌تر واردات اقلامی که در کشور نیست را بدهد یا حتی تسریع در وارداتی شود که تولید داخل، کفاف جامعه را نمی‌دهد. اگر عرضه با تقاضا هم‌خوانی پیدا کرد، تا حد زیادی، ثبات در قیمت‌ها به وجود خواهد آمد. 
وی یادآور شد: حمایت از تولید داخلی، باید روندی برای همیشه باشد. از این‌رو، تولیدکننده ما باید آرامش روانی داشته باشد و این مستلزم، ارائه مشوق‌های دولتی است.
اقتصاد پویا، نیاز به دیپلماسی اقتصادی و سیاسیِ
 قوی‌تر از این دارد
نماینده ارومیه افزود: تجار و رایزن‌های اقتصادی بیشتری باید در تصمیمات اقتصادی، نقش ایفا کنند. یعنی اقتصاد پویا، نیاز به دیپلماسی اقتصادی و سیاسیِ قوی‌تر از این دارد.
ذاکر در پاسخ به اینکه نقش دستگاه‌های نظارتی چقدر در برقراری آرامش اقتصادی کشور موثر است؟ گفت: نهادهای نظارتی باید دست در دست هم دهند و در خط دولت و بدون موازی‌کاری، به وظیفه خود عمل کنند. یعنی در کنار سازمان‌هایی مثل بازرسی و تعزیرات، نهادهای نظارتی - نظامی هم باید پای کار باشند. جلوگیری از گران‌فروشی، احتکار و واردات بی‌رویه، کار دقیق و با هماهنگی را می‌طلبد.
یکی از اشکالات اقتصاد ما، برخی مدیران میانی ضعیف و ناکارآمد هستند
وی در پایان گفت: یکی از اشکالات اقتصاد ما، برخی مدیران میانی ضعیف و ناکارآمد هستند؛ آدم‌های کوچکی که صندلی‌های بزرگی را اشتغال کردند و مستقیم یا غیرمستقیم به اصل بدنه نظام و توده‌های مردم ضربه می‌زنند. مدیران باید از حاشیه و مسائلی که باعث گلایه‌های مردمی می‌شود، دوری کنند. از طرفی، برخی کارها را به خاطر اینکه قانون نداریم معطل نگذارند. اگر خلاء قانونی است، سریع‌تر در قالب لایحه به مجلس بیاورند تا کار مردم سرعت بگیرد.
در همین رابطه، چندی پیش، احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در گفت‌وگو با رسانه‌ای دیگر گفته بود: تا زمانی که اداره کشور بر محور اراده مردم که در قانون اساسی دیده شده، نباشد، مشکلات پابرجاست. یعنی دولت ما باید حس کند که اساساً برای تمشیت امور و پیش بردن کار‌های خودش، نیازمند همراهی و پشتیبانی مردم است. اگر فقط در حوزه سیاست، این اعتبار و قدرت به مردم برگردانده شود، سپس ثروت هم به مردم بازخواهد گشت.
وی یادآور شد: ما اکنون نتیجه تبعی یک تصمیم را تجربه می‌کنیم و آن هم، نادیده گرفتن مردم است. حال، نتیجه شده است، شرایط موجود. دولتی بر سر کار آمده که با حداقل پشتیبانی مردم بوده و الان زبانش در برابر بیگانگان کُند است. از طرفی، در اداره کشور، پشتوانه قوی مردم را دارا نیستند و طبیعتاً از کوزه همان تراود که در اوست. ما نمی‌توانیم گندم بکاریم و انتظار برداشت گلابی داشته باشیم.
تثبیت قیمت‌ها مهم‌تر از پرداخت یارانه است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه