چرا تجارت دریایی متاثر از تقابل اقتصادی آمریكا و چین است؟ «اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

خیزش تجارت دریایی چین علیه آمریکا!

گروه اقتصاددریایی - به دلیل شروع جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین، افزایش تعرفه‌‌ها برای واردات کالا از چین روند بارگیری و حمل کانتینر را که از قبل آغاز شده بود، سرعت بخشید. تولید برخی از محصولات چین به دلیل هزینه کمتر کارگران در کشورهای همسایه چین به نفع کشور چین به آن کشورها منتقل شد. جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین منجر به صادرات محصولاتی شده است که هنوز هم در چین تولید و به کشورهای همسایه چین انتقال و از این طریق هنگام ورود به ایالات متحده از پرداخت تعرفه‌های اضافی خودداری می‌کنند. نگارنده بر ظرفیت ناوگان حمل و نقل کانتینری کالا از طریق دریا در مقایسه با رشد تقاضا مقاله تحلیلی ارایه کرده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، مناقشات دریای جنوبی چین در حال حاضر روندی رو به گسترش از خود نشان می‌دهد. در سال‌های اخیر این منطقه به یکی از بی‌ثبات‌ترین نقاط در شرق آسیا تبدیل شده است. چین، ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هر کدام بر بخش‌هایی متداخل از این دریا ادعای حاکمیت دارند. این موضوع موجب تنش دیپلماتیک بین کشورهای مدعی شده است. در واقع، رشد اقتصادی چین و به تبع آن افزایش هزینه‌های نظامی و تقویت توان نظامی به‌ویژه نیروی دریایی و تحرکات این نیرو در دریای جنوبی چین موجب نگرانی و سوء‌ظن کشورهای همسایه شده است. این مسئله موجب شده تا برخی از کشورها خواستار نقش فعالتر آمریکا در منطقه برای کنترل و ایجاد موازنه با رشد چین شوند.این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که جهان امروز آبستن اتفاقات پیش بینی نشده ای است که می‌تواند اقتصاد هر یک از کشورها را به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد. خیزش چین و ظهور آن به‏عنوان بازیگر تأثیرگذار بین‏المللی به ویژه در بخش دریا به واقعیتی ‏انکارناپذیر در چند دهۀ اخیر تبدیل شده است. این مسئله برای ایالات‏متحده، که خود را تنها راه نظام بین‏المللی در تجارت دریا می‏داند و دارای منافع امنیتی فراوانی در منطقة شرق‏آسیا است، تهدیدی امنیتی محسوب می‏شود. از این‏رو، این مسئله امریکا را بر آن داشته است تا با پیگیری سیاست ائتلاف‏سازی با کشورهای منطقه درصدد پاسخ‏گویی و ایجاد موازنه تجاری دریایی در برابر قدرت روبه رشد چین برآید. 
تجارت دریایی جهان متاثر از جنگ اقتصادی آمریكا و چین
رحمان سعادت، کارشناس اقتصاد بین‌الملل کشورمان در گفت و گو با اقتصادسرآمد، گفت: امضای پیمان دفاعی- امنیتی اخیر بین امریکا و متحدان منطقه‏ای خود، جنگ اقتصادی و افزایش تعرفه‏های تجاری به ویژه در بخش دریا واشنگتن علیه پکن، دخالت‏های مستمر در مسائل داخلی چین، برگزاری مستمر مانورهای نظامی در آب‏های مورد مناقشة این کشور همگی در این راستا، نتیجۀ ملموس این اقدامات امریکا در سال‏های اخیر به کاهش رشد اقتصادی چین از حدود 9درصد به 6درصد منجر شده است. 
خیزش تجارت دریایی چین علیه آمریکا!
وی با بیان این مهم که امریکا خیزش تجارت دریایی چین را آشکارا چالش و تهدیدی اساسی برای جایگاه جهانی خود برمی‏شمارد، افزود:  بنابراین، امریکا با ایجاد روابط گستردۀ امنیتی و نظامی با کشورهای شرق ‏آسیا، در تلاش برای مهار و انزوای پکن برآمده تا از این طریق محاسبات قدرت و ترتیبات امنیتی منطقه را در راستای اهداف و منافع واشنگتن و هم‏پیمانان آن در منطقه شکل بخشد.
راهبرد واشنگتن در حوزه تجارت دریایی
ایالات‌متحده هنوز به یک راهبرد بلندمدت برای یک رقابت طولانی‌مدت در حوزه تجارت دریایی نیاز دارد؛ اما ابتدا نیاز به یک استراتژی کوتاه‌مدت برای پیمایش در منطقه خطر دارد، موضوعی بود که وی به آن پرداخت و گفت: چین به لطف دهه ها رشد سریع، دارای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان اندازه‌گیری شده برابر توازن قدرت خرید، مازاد تجاری، ذخایر مالی، نیروی دریایی با تعداد معتنابهی کشتی و نیروی موشکی متعارف است.
دلیل اصلی که واشنگتن بارها و بارها بر اساس آن بر واگرایی ایدئولوژیک با پکن تاکید کرده این است که واشنگتن به نظام سیاسی خود کمتر اعتماد پیدا کرده و برعکس چین طی سال های اخیر به سرعت نظام سیاسی قابل اعتماد تری ایجاد کرد و در حوزه های مختلف دستاوردهای چشمگیری داشته است. به خصوص وقتی همه گیری ویروس کرونا غرب از جمله آمریکا را تحت تأثیر قرار داد، چین به طور موثری موفق شد گسترش بیماری را مهار کند و این یکی از دستاوردهای بسیار مهم بود که توانست شرایط ایده آلی در اختیار چین در عرصه داخلی و منطقه ای و بین المللی قرار دهد.
آنچه برآیند مناسبات طرفین در یک سال گذشته و سال های قبل از آن است اینکه پکن نمی تواند ذهنیت واشنگتن و تحرکات سیاستمداران و دولتمردان آن کشور مبنی بر اینکه چین را یک تهدید از لحاظ ایدئولوژیکی می دانند، تغییر دهد. اما آنچه چین می تواند انجام دهد و در حال انجام آن است حفظ عزم راهبردی خود و رقابت قاطعانه با آمریکا از نظر ایدئولوژیک است؛ فرایندی که آمریکا هرگز در رقابت با چین به آن دست نخواهد یافت و با یکجانبه گرایی هایش به نتیجه نخواهد رسید.
خیزش تجارت دریایی چین علیه آمریکا!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه