مدیر موسسه مطالعات اندیشه سازان درباره مسئله راهبردی منطقه به « اقتصاد سرآمد» می گوید:

عزم جزم ایران در اتصال شلمچه به بندر بصره

گروه دریامحور - در مورد راه آهن شلمچه تا بندر بصره، کش و قوس‌های فراوانی اتفاق افتاده است. گاهی مسائل سیاسی و امنیتی و فشارهای مستقیم آمریکا برای عدم شکل گیری این مسیر بر روی عدم توفیق این پروژه تأثیر گذاشته است، گاهی عدم یکپارچگی در تصمیمات داخلی و گاهی هم مسائل حاشیه‌ای از جمله لایروبی رودخانه اروند باعث تأخیر در اجرای این پروژه شده است. اما  آنچه برای ایران اهمیت دارد، اتصال هر چه سریع‌تر به شبکه ریلی عراق و پس از آن اتصال به بندر لاذقیه در سوریه است تا به این واسطه بتواند ارتباط زمینی پایدار با این دو کشور هم پیمان را ایجاد کند. تکمیل کریدور ترانزیتی شرق به غرب در ایران علاوه بر بهبود وضعیت ترانزیت بار در کشور، می‌تواند دست برتر برای کشور در معادلات منطقه‌ای و تقویت جبهه مقاومت ایجاد کند. به گزارش اقتصادسرآمد، در حال حاضر یکی از سیاست‌های دولت افزایش همکاری‌های تجاری با کشورهای همسایه بوده و رییس جمهوری تا کنون بارها به این موضوع تاکید داشته از این رو تکمیل و احداث زیرساخت‌های حمل و نقلی توسعه دهنده ترانزیت و جابه جایی کالا در اولویت قرار گرفت و در بودجه امسال آمده که هم برای  توسعه و تکمیل مسیرهای صادراتی کشور و درجهت تقویت  ارتباط با همسایگان 2 میلیارد یورو از محل تسهیلات خارجی (فاینانس) در اختیار شرکت راه آهن قرار می‌گیرد تا برای اتصال راه آهن ایران با همسایگان هزینه شود. اما چرا دولت‌های پیشین در صدد جذب سرمایه خارجی به این منظور برنیامدند؟ یکی از پروژ‌ه‌های ریلی که می‌توان واجد شرایط اولویت‌های اختصاص بودجه باشد، راه آهن شلمچه به بندر بصره است که با ساخت آن ایران به شبکه ریلی عراق متصل می‌شود و علاوه بر اینکه با اتصال دو کشور به خط راه آهن  و بندرامکان افزایش معاملات 9 میلیارد دلاری تجارت با عراق وجود دارد، ایران از این مسیر از طریق سوریه به لبنان و یا از طریق سوریه به مدیترانه و در نهایت به یونان و اروپا متصل می‌شود بنابراین این اتصالات ریلی می‌تواند یک اتفاق راهبردی در منطقه باشد.
عزم جزم ایران در اتصال شلمچه به بندر بصره 
سعدالله زارعی، استادعلوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و كارشناس مسائل بین‌المللی، در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: به رغم تعلل طرف عراقی، مسئولان راه و شهرسازی ایران در تعهدات خود نسبت به اتصال راه آهن شلمچه به بندر بصره به منظور تسهیل در حمل ترکیبی بار وکالا عمل کرده است.
سعی عراق در انتقال وظایف خود به ایران
وی با بیان این مهم که طرف عراقی سعی در انتقال وظابف خود به منظور تکمیل خط آهن شلمچه به بندر بصره دارد، افزود: یکی از دلایل معطل ماندن در به نتیجه رسیدن این پروژه نیز این بوده اما امید می‌رود با روی کار آمدن دولت آقای سودانی این هم در کمترین زمان به نتیجه لازم برسد.
ایران تا کجا به تعهد خود عمل کرد
مسئول موسسه مطالعات اندیشه سازان تصریح میکند: اتصال راه ریلی ایران به عراق، بخش مهمی از شبکه ترانزیتی و تکمیل‌کننده کریدور شرق به غرب است. خط آهن ایران قرار است از دو مسیر کرمانشاه- خسروی- خانقین و شلمچه-بصره به عراق متصل شود. در حال حاضر ریل تا کرمانشاه اتصال دارد و از آنجا تا راه آهن خانقین در عراق باید حدود 260 کیلومتر ریل احداث شود.
شش ماه زمان کافی است تا شلمچه به بندر بصره برسد
چنانچه دولت عراق در ساخت و تکمیل خط آهن شلمچه به بندربصره همراهی کند، این پروژه طرف 6 ماه نهایی خواهد شد، موضوعی بود که زارعی به آن پرداخت و گفت: بهره‌برداری از راه آهن شلمچه- بصره امکان استفاده از پتانسیل‌های موجود در بنادر مهم خرمشهر و امام خمینی (ره) و منطقه آزاد اروند و بندر بصره را در راستای حمل و نقل ترکیبی در مدل دریایی - ریلی برای ترانزیت کالا فراهم می‌‌کند.
وی تاکید کرد: خوشبختانه دولت سیزدهم توجه خوبی به تکمیل این خط آهن از خود نشان داده و قطعا اینکار به زودی به نتیجه مطلوب خواهد رسید مشروط بر این که طرف عراقی نیز عزم خود را برای ان جزم کند.
اخیراً «شهریار افندی‌زاده» معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی درباره میزان پیشرفت این پروژه اعلام کرده که این پروژه به مرحله تملک اراضی رسیده و در ادامه کار مین روبی انجام می‌شود، در تایید این سخن، خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در مرداد ماه سال گذشته گفته بود شرکت راه‌آهن عراق موضوع تملک اراضی مسیر ریلی مذکور را آغاز کرده و اراضی تجهیز کارگاه در منطقه آزاد اروند به مساحت ۴۰ هکتار در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده شد. با اقدامات صورت گرفته از سوی دو کشور ایران و عراق به نظر می‌رسد تا آغاز و پایان اتصال شلمچه به بندر بصره و به تبع ان سواحل مدیترانه زمان زیادی باقی نمانده است.
سال ها است احداث راه آهن شلمچه به بندربصره برای اتصال تمام ریلی ایران و عراق در دستور کار قرار دارد و در سطوح بالا این مسئله پیگیری شده است.سال 1390 ریاست جمهوری وقت ایران دستور احداث راه آهن اهواز به شلمچه را صادر کرد و این راه آهن در این سال به مرز ایران و عراق رسید. اما متاسفانه مشکلات عدیده ای باعث شد که تکمیل این خط ریلی تا بندربصره و اتصال آن به کربلا و بغداد با مشکل مواجه شود.   
عزم جزم ایران در اتصال شلمچه به بندر بصره
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه