حسین راغفر، استاداقتصاد دانشگاه در گفت و گو با« اقتصادسرآمد» مطرح کرد

آمریکا درپی منزوی کردن ایران در دریای خزراست

گروه اقتصاد دریایی - اندیشکده آمریکایی بنیاد هریتیج اعتقاد دارد کشورهای غربی در همکاری با ترکیه و جمهوری آذربایجان می توانند با بستن دسترسی ایران و روسیه از طریق خاک ارمنستان، مسیر کریدور میانی را از طریق دریای خزر و قزاقستان به سمت چین باز کنند.این در حالی است که مقام های عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده اند که تغییر مرزهای سرزمینی بین کشورهای شمال غربی ایران را خط قرمز خود می دانند. موضوع قره باغ و تنش های سرزمینی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاثیر قابل توجهی بر برنامه ها و طرح های جمهوری اسلامی ایران به خصوص در ارتباط با مسیرهای ارتباطی دارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، با توجه به مزاحمت هایی که در سال های گذشته دولت باکو در مسیر ارتباط زمینی ایران به ارمنستان و روسیه ایجاد کرده بود، تغییر در وضعیت حاکمیتی قره باغ می تواند چالشی برای تهران به ویژه در زمینه تکمیل دسترسی جاده ای کریدور شمال جنوب از خلیج فارس تا روسیه باشد. این موضوع بهانه به آمریکا داد تا اندیشکده های آمریکایی با باز کردن پای آمریکا و اروپا به موضوع با هدف دسترسی به منابع گازی قزاقستان و ترکمنستان همین خواسته را عملی کنند. اما آمریکا با این کار تنها خود را به خواب خرگوشی زده چرا که این روزها به اهمیت حامل‌های انرژی نزد کشورهای غربی به خوبی واقف هستند مگر، ترکیه بازه هم برای خوش خدمتی  خود را به میانه میدان بیندازد کما اینکه تا به امروز با تمامی شیطنت‌ها راه به جایی نبرده است.
حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۱ با ابراز خرسندی از بازگشت قره‌باغ به جمهوری آذربایجان فرمودند: البته اگر سیاستی مبنی بر مسدود کردن مرز ایران و ارمنستان وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی با آن مخالفت خواهد کرد چرا که این مرز یک راه ارتباطی چند هزار ساله است. ولی به اردوغان  نشان داده که منفعت طلبی را به اخلاق سیاسی ترجیح می‌دهد.
آمریکا درپی منزوی کردن ایران 
در دریای خزر
حسین راغفر، استاداقتصاد دانشگاه الزهرا (س) تحقیقاتی که دانیشکده‌های امریکایی صورت داده‌اند را دستاویزی برای آمریکا و متحداننش برای واارد کردن ایران به بخش جدیدی از تحربم‌ها دانست و به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: پر واضح است که آمریکا در ادامه خصومت‌های خود با ایران به دنبال راهکارهای جدید باشد. اما باید جایگاه تاریخی ایران دردریای شمال حفظ شود چرا که ایران یکی از بازیگران مهم منطقه خزر است.
زیر دستان آمریکا در منطقه را بشناسید
وی با اشاره به این موضوع  که کشورهایی مانند ترکیه و آذربایجان بدون اذن آمریکا اقدامی در منطقه صورت نمی‌دهند، افزود: اقدام اخیر اندیشکده‌های آمریکایی نیز همسو با سیاست دولتمردان این کشور با همراهی اسرائیل اقدام به اشاعه اخباری برای محدود کردن ایران به آب های سرزمینی کرده‌اند.
هدف آمریکا در محدود کردن ایران
 در آب های شمال 
محروم کردن ایران از دستیابی به فرصت‌های اقتصادی دریا یکی دیگر از اهداف آمریکا و متحدانش برای حضور در دریای خزر است، موردی بود که وی به آن اشاره داشت و افزود: این سیاست‌های ایران است که می‌تواند علوه بر کاستن از فشارهای منطقه‌ای، ظرفیت‌های جایگزین  اقتصادی جدید را به اختیار ایران درآورد.
سیاست‌های داخلی ما همسو
 با فشارهای خارجی
کارشناس اقتصاد دریایی کشورمان با بیان این که متاسفانه سیاست‌های داخلی ما همسو با فشارهای خارجی پیش می‌رود، گفت: گویی که جریان‌هایی همراه با دشمنی‌های خارجی در جریان است که منافع گروه‌هایی را نیز در آن می‌توان دید که بعضاً منبعث از سودهای شخصی است. لذا سیاست‌های اقتصادی از جمله در بخش دریا امروزه به جایی رسیده که شاهد آن هستیم.راغفر تاکید کرد:  اقتصاد ایران از دهه‌ها قبل به دلایل مختلف با ضعف‌های ساختاری مواجه شده است و در طول زمان ورود متغیرهای جدید تهدیدکننده شرایط را پیچیده‌تر کرده است. لذا آمریکا طی سالها با اعمال تحریم‌ها بر ان افزوده و حالا نوبت آن رسیده تا ایران را در دریاها نیز با محدودیت مواجه کند.
رژیم اسرائیل و سهم خواهی از دریای خزر
به گفته وی، چین، روسیه و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که در منطقه خزر بیشترین نقش را دارند. آمریکا و رژیم صهیونسیتی هم به دنبال بازکردن جای پا در منطقه هستند. این تحولات بی‌تردید بر منافع ما تاثیر می‌گذارد همچنان که بر قدرت‌های مختلف و تحولات در دنیا تاثیر می‌گذارد.
همراهی و کمک اردوغان به باکو در جنگ علیه ارمنستان و سفر « نانسی پلوسی » به ارمنستان با اتفاق سومی همراه شد که همان دیدار رهبران ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان بود و گفته می شود در نبود ایران و روسیه توافقاتی هم صورت گرفته است. اتاق های فکر غربی اکنون به منظور کاهش راه های ارتباطی روسیه، تاکید می کنند که کریدور میانی  از کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و از طریق دریای خزر به قزاقستان می تواند به اروپایی ها به همان اندازه کریدور شمالی که تحت کنترل روسیه قرار دارد، خدمت کند. در این چارچوب غرب انتظار دارد تا پکن برای توسعه کریدور میانی هم تلاش جدی انجام دهد تا کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی به چین متصل و وابسته شوند.
 آمریکا درپی منزوی کردن ایران در دریای خزراست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه