بازگشت به دهه60 تنها راه خانه‌‌دار شدن کارگران!

قانون خانه دار شدن کارگران خاک می خورد

گروه اقتصادجامعه - محبوبه اشرفی پیمان- روزگاری نه چندان دور خبر ساخت خانه‌های ۳۸ متری تعجب همگان را برانگیخت که با فرهنگ و رسوم و اقلیم ایران در تعارض کامل بود اما امروز خرید همان آپارتمان‌ها که از آنها به عنوان آلونک یاد می‌کردند برای اقشار ضعیف و کم درآمد و حتی قشر متوسط جامعه تبدیل به یک آرزوی ۱۲۳ ساله شده است.نمای دیگر از مسکن؛ در میان تورم کالاهای مصرفی امروز شاهد رشد قیمت آجر به آجر مسکن هستیم بگونه‌ای که مسکن به عنوان یک کالای لوکس و سرمایه‌ای برای اقشار متمول، همچنین آرزویی دست نیافتنی برای قشر ضعیف جامعه محسوب می‌شود و همین کالا که در ظاهر هیچ ارتباطی به بالا و پایین شدن قیمت ارز ندارد، امروز همگام با هر اتفاق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تا رسیدن به توافقات ملی و فراملی نوسان رو به بالا داشته و کمر  افراد بی خانمانان و مستاجران را شکسته است. در نظر داشته باشیم، روزگاری نه چندان دور خبر ساخت خانه‌های ۳۸ متری تعجب همگان را برانگیخت که با فرهنگ و رسوم و اقلیم ایران در تعارض کامل بود اما امروز خرید همان آپارتمان‌ها که از آنها به عنوان آلونک یاد می‌کردند برای اقشار ضعیف، کم درآمد و حتی قشر متوسط جامعه تبدیل به یک آرزوی ۱۲۳ ساله شده است. 
به گزارش اقتصادسرآمد، فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، در گفتگویی، سبد معیشت حداقلی کارگران را به بیش از ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعریف و تاکید کرد: براساس داده‌های رسمی محاسبه شده امیدِ به خانه‌دار شدنِ یک کارگر در تهران به ۱۲۳ سال رسیده است. در این بین هزینه پوشاک، درمان، هزینه‌های تحصیل و سایر خرج‌ها را کنار یکدیگر قرار دهیم،  تورم بیداد می‌کند.
رستم قاسمی وزیر راه و شهر سازی یکی از مأموریت‌های جدی وزارت راه و شهرسازی «نهضت ملی مسکن» دانست و اظهار کرد: بر اساس قول رئیس جمهور و قانونی که مجلس تصویب کرده است، مقرر شد حدود چهار میلیون مسکن ظرف چهار سال ساخته شود.
در همین راستا فاطمه سادات حمیدیان مشاور وزیر و رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی مدتی قبل مهم‌ترین و اساسی‌ترین اولویت وزارت راه و شهرسازی کشور را تامین مسکن برای اقشار کم‌ درآمد و ضعیف جامعه دانست و گفت، امیدواریم استان‌ها از اعتبارات و ظرفیت‌های قانونی جهش مسکن به طور کامل استفاده کنند.
تنها راه خانه‌‌دار شدن کارگران بازگشت به دهه شصت است
هادی ابوی، دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در گفتگویی، تنها راه خانه دار شدن کارگران را احیای تعاونی‌های مسکن کارگری و واگذاری زمین‌ ارزان قیمت و دولتی می دانست و گفت: اگر کارگران در دهه‌ ۶۰ و ۷۰ صاحب خانه شدند.به دلیل اختصاص زمین ارزان قیمت دولتی و تعاونی‌ها مسکن بود که متناسب با شرایط کارگران شروع به ساخت و ساز می‌کردند، به همین دلیل است که تنها راه خانه‌دار شدن کارگران دادن زمین دولتی و وام ارزان قیمت و احیای مجدد تعاونی‌های مسکن کارگری است.
اقشار کم درآمد جامعه چه گروهی از افراد هستند؟
خانه دار شدن اقشار کم‌ درآمد به ویژه گروه محروم و آسیب پذیر حقی قانونی است که  قانون اساسی در اصل ۳۱، مسکن متناسب با حق هر فرد و خانواده ایرانی دانسته که بر اساس آن دولت موظف به حمایت از اقشار کم‌ درآمد است. علاوه بر اصل ۳۱ قانون اساسی، ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز تامین مسکن مناسب را پیش‌ نیاز زندگی شایسته برشمرده است.
 مسکن حدود  ۳۰ تا ۶۰ درصد هزینه‌های خانواده‌ها را می‌بلعد
ساخت حدود چهار میلیون خانه ظرف چهار سال یکی از وعده‌های انتخاباتی رئیسی - رئیس دولت سیزدهم بود که به دنبال تصویب طرح جهش تولید مسکن در مجلس و تبدیل آن به قانون و تایید آن در شورای نگهبان از سوی دولت لازم الاجرا شد. در شرایط فعلی مسکن حدود  ۳۰ تا ۶۰ درصد هزینه‌های خانواده‌ها را مسکن می‌بلعد؛ این در وضعیتی مطرح می‌شود که  تورم در کشور بالای 40 درصد است و کارگزان و اقشار ضعیف جامعه بیشترین آسیب را در نوسانات قیمت ارز شاهد هستند.
بی‌خانمانی به غم نان اضافه شد
براساس آمار رسمی نرخ تورم سالانه شهریور ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ۴۲.۱ درصد رسیده که نسبت به همین آمارها به ماه قبل‌تر، ۰.۶ درصد افزایش نشان داده است در نظر داشته باشیم؛ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۱.۵ درصد و ٤٥.٣ درصد است که برای خانوارهای شهری ٠.٦ درصد و برای خانوارهای روستایی ٠.٩ درصد افزایش داشته است. در بین آمار و ارقام عنوان شده وضعیت بازار مسکن بحرانی‌تر از سایر بازارها است، مسکن به عنوان پیشران اقتصادی دست کم با ۱۳۴ بخش اقتصادی ارتباط دارد که متاسفانه در بین رکود اقتصادی، جهش قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کند در این میان با شروع دولت سیزدهم و ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی روزنه امیدی برای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه بود که متاسفانه تاکنون محقق نشده است؛ اقشار ضعیف همچون کارگران، خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، زوج‌های جوان بیشترین آسیب را در تورم حاکم بر بازار مسکن دیدند.
سیدکاظم دلخوش اباتری نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به ساخت یک میلیون واحد مسکونی سالانه برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه و تعادل بازار مسکن به خبرنگار خانه ملت گفت: مجلس در راستای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه و ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی اعتباراتی را در بودجه به این مهم اختصاص داده است.
وعده‌ای که هنوز به صورت کامل  جامع عمل نپوشید
وی با انتقاد از عملکرد وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: تاکنون از وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی فقط ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار واحد ساخته شده است که این مسئله به ضعف عملکرد وزارتخانه عریض و طویل راه و شهرسازی بازمی‌گردد، در این بین با پرداخت وام و تسهیلات می‌توان این وعده دولت را به صورت کامل اجرایی کرد که متاسفانه بعید می‌دانیم این مهم عملیاتی شود.
در دولت‌های گذشته طرح‌هایی همچون انبوه سازی و ساخت مسکن مهر به مرحله عملیاتی شدن رسید و توانست تا حدود بسیاری از اقشار ضعیف جامعه را در جهت خانه‌دار شدن حمایت کند، اگر طرح انبوه سازی به عناوین مختلف ادامه داشته باشد بی تردید شاهد کاهش مشکلات حوزه مسکن خواهیم بود
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی با بیان رشد ودیعه مسکن و فشاری که روی اقشار ضعیف جامعه است، تاکید کرد: در دولت‌های گذشته طرح‌هایی همچون انبوه سازی و ساخت مسکن مهر به مرحله عملیاتی شدن رسید و توانست تا حدود بسیاری از اقشار ضعیف جامعه را در جهت خانه‌دار شدن حمایت کند، اگر طرح انبوه سازی به عناوین مختلف ادامه داشته باشد بی تردید شاهد کاهش مشکلات حوزه مسکن خواهیم بود.
  قانون خانه دار شدن کارگران خاک می خورد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه