یک بوم‌شناس و فعال محیط زیست به« اقتصادسرآمد» می گوید: مرگ تالاب عینک در هیاهوی بی صدا

عینک، قربانی فاضلاب شهری و بیمارستانی

گروه دریامحور - از عمقِ عمیق تشنگی  دریاچه ارومیه تا نفس‌های به شماره افتاده هورالعظیم؛ سال ها است که سوء مدیریت بلای جان تالابی دیگر در پیشانی سرسبز ایران شده است، تالابی که به واسطه ظاهر خود نامش را بر سر زبان‌ها انداخت و به دلیل شهرت و ظرفیت بی‌بدلیلی که دارد به مردابی خفته در دل شهر رشت معروف شد؛ «تالاب عینک» که عنوان بزرگترین تالاب شهری کشور را به خود اخصاص داده می‌کشد چرا که شکل طاهری آن شبیه به عینک است به همین دلیل در بین مردم به تالاب عینک شهرت یافت؛ متاسفانه این تالاب هم از سوء مدیریت در امان نبوده و در شرایط بسیار بدی روزگار سپری می کند، کم شدن آب و خشک شدن آن، مرگ ماهیان، وجود نخاله‌های ساختمانی، رهاسازی زباله‌ها، مشخص نبودن حریم تالاب، دست اندازی به این تالاب از سوی سود جوبان در غیب مسئولان تنها قسمتی از مشکلاتی است که این تالاب نه چندان معروف با آن دست به گریبان است.به گزارش اقتصادسرآمد، پیشنهادات زیادی برای بهره‌بردای از این تالاب مطرح می‌شود، در این میان تالاب قربانی اختلاف نظرهای سازمانی، سوءمدیریت و موازی کاری دستگاه‌های مختلف شده‌ است و مردمی که نظاره‌گر اختلافات در انتظار مرگ تدریجی این تالاب به تماشا نشسته‌اند. چه کنند که جز این چاره ای ندارند. سال‌های متمادی است که اختلاف مالکیتی تالاب عینک رشت بین  شهرداری و شرکت آب منطقه‌ای گیلان ادامه داراست؛ در این بین سازمان‌ها و نهادهای مختلف نتوانسته‌اند این مشکل را حل کنند؛ اگر این مسئله در سطح استانی حل نشود بی تردید باید مسئولان کشوری برای حل آن پا در میانی کنند. اما اگر به خارج از استان هم ارجاع شود بیم آن می‌رود که به سرنوشت دیگر تالاب ها دچار شده و اثری از ان باقی نماند!این تالاب مانند سایر تالاب‌ها علاوه بر بُعد گردشگری از لحاظ اکولوژی و آبزی پروری دارای اهمیت بالایی است، اما در سایه بی توجهی و رها شدن تالاب مسیری برای سود جویی سوء استفاده کنندگان باز شده است به گونه‌ای که بلاتکلیفی و نبود اجرای پروژه‌های حفاظتی، به سرعت تالاب را به سمت نابودی و تخریب پیش برده است. حضور و تلاش گروه‌های زیست محیطی در پاکسازی تالاب از گیاه مهاجم سنبل آبی زیر سایه بی توجهی سازمان محیط زیست مانع از نابودی آن شد؛ اما هنوز مرگ تدریجی در کمین این تالاب در سایه سوء مدیریت شدت گرفته است. اما دلیل این بی توجهی ها به محیط زیست تالاب ها که بخشی از هویت آبی کشور هستند از سوی سازمان حفاظت محیط زیست انهم با این حد از کاستی قابل توجیه نمی تواند باشد چرا که  امکانات در این بخش در اختیار مسئولان این بخش هست هر چند شاید مدرن و ماکنیزه نباشند.
مرگ تالاب عینک در هیاهوی بی صدا 
اسماعیل کهرم، بوم‌شناس و فعال محیط زیست، با نقد عملکرد در رسیدگی به اوضاع دویست و پنجاه تالاب در کشور، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: در گذر زمان این تالاب درگیر معضلات محیط زیستی دیگری نظیر سنبل آبی بود، اما در حال حاضر مالکیت این تالاب بر عهده منابع طبیعی است اما سازمان آب از آن بهره‌برداری می‌کند و اختلافاتی بین سازمان آب و شهرداری برای بهره‌برداری آن وجود دارد.
تالاب عینک ظرفیت بی بدیل محیط زیستی در رشت
وی در ادامه تاکید کرد: فاضلاب سرازیر شده طی چند سال اخیر به رودخانه‌ها و تالاب‌های این شهر مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان گیلانی ایجاد کرده است، عینک یکی از ظرفیت‌های محیط زیستی استان گیلان است که منشاء ذخایر آن آب‌های بیرونی و داخلی است، لذا شهرداری این شهرباید اقدامات لازم و کافی را برای حفظ و نگهداری آن انجام دهد.
ارزآوری تالاب عینک 
وی در مورد ظرفیت تالاب عینک و پذیرش گردشگران داخلی و خارجی، تصریح کرد: تالاب عینک به لحاظ موقعیت‌های زیست محیطی توانایی جذب گردشگر داخلی و توریست خارجی را دارد؛ به گونه‌ای که سالانه پذیرای تعداد گسترده‌ای از مردم از اقصی نقاط ایران و جهان است و همین مسئله می‌تواند به ارز آوری برای کشوختم شود.
عوامل تکراری نابودی تالاب عینک
کارشناس محیط زیست ورود غیر مجاز به عرصه‌های طبیعی را تهدیدی دیگر برای حیات تالاب دانست و تصریح کرد: ساخت و سازهای غیرقانونی در اطراف تالاب مسیری برای مرگ آن را فراهم کرده است. به گونه ای که حتی در کنار عرصه‌های سرسبز محیط زیستی شاهد تجاوز به حریم تالاب و اراضی پیرامونی اطراف آن هستیم؛ که اولین  پیامد آن تخریب پهنه‌های زیستی است؛ باید توجه کنیم ایجاد تغییر کاربری در محیط زیست بی شک تبعاتی را به دنبال دارد که هجوم  مهاجرت‌های گسترده که  اولین پیامد آن تخریب اکوسیستم محسوب می‌شود.
فاضلاب خانگی بلای جان تالاب‌ها
کهرم فاضلاب‌های خانگی را دلیلی دیگر بر تخریب تالاب عینک عنوان کرد و افزود: رها سازی فاضلاب‌های خانگی به تالاب عینک عاملی دیگر از حمله و هجوم گونه‌های مهاجم، نظیر سنبل آبی است، مواد آلی هر فاضلابی منجر به رشد گونه‌های  مختلف گیاهی در این منطقه زیست محیطی خواهد شد.تالاب عینک ظرفیت منبع درآمد پایداری برای اهالی منطقه است اما به دلیل موازی کاری دستگاه‌ها نه تنها شاهد بهره برداری از ظرفیت آن نبودیم بلکه به نوعی مردم شهر رشت شاهد از بین رفتن تالاب در این شهر هستند. محیط زیست از کوه و جنگل گرفته تا دریا و تالاب‌ها قربانی سوء مدیریت و موازی کاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف شده‌اند؛ در زمان بودجه بندی هر سازمان با ده‌ها برنامه کوتاه و بلند مدت سهمی از بودجه کشوری خواهان هستند و در زمان ارائه عملکرد اعداد و ارقامی عنوان می‌شود که تمام عملکرد365 روز را قانع می‌کنند.اما  همین ها در هنگام وقوع بحران‌ها هر یک به اندازه اسم و رسمی که دارند وارد میدان نشده و دومینوی سوء مدیریت در سایه کمبود بودجه و موازی کاری بین سازمان‌ها پنهان می‌ماند و همه به نظاره مرگ تدریجی  محیط زیست می‌نشینند؛ امروز تالاب عینک دیروز انزلی، ارومیه و هورالعظیم و فردای نیامده تالابی دیگر، واخواهی بحق دیگری است و کسی پاسخگوی آن نیست.
عینک، قربانی فاضلاب شهری و بیمارستانی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه