عزم سیاسی مسکو برای خروج آبرومندانه از اوکراین

سه دلیل نظامی تخلیه «خرسون»  توسط روسیه


کارشناس مسائل روسیه گفت: روسیه با تخلیه خرسون به دنبال مخابره پیام سیاسی به غرب برای مذاکره بر اساس منافع متقابل است.
«قاسم مؤمنی» کارشناس مسائل روسیه در تشریح دلایل عقب‌نشینی ارتش روسیه از شهر خرسون واقع در شرق اوکراین در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: به صورت کلی پرونده اوکراین در حال وارد شدن به مرحله جدیدی است و به نظر می‌رسد بخشی از این مسأله به دلیل فشارهایی است که اروپایی‌ها طی ماه‌های گذشته متحمل شده‌اند. در این میان باید متوجه بود که جنگ اوکراین صرفاً سختی‌هایی برای مردم این کشور به همراه نداشته است، بلکه سربازان روسیه و همچنین سایر دولت‌های حاکم بر اروپا هم در حال گذراندن دوران سخت و شکننده هستند. به همین جهت فکر می‌کنم دستور اخیر رییس‌جمهوری روسیه مبنی بر خروج نیروهای ارتش این کشور از منطقه خرسون دارای چند جنبه سیاسی و نظامی است.
وی ادامه داد: از منظر نظامی باید متوجه بود که اولاً روس‌ها به دنبال آن هستند تا نیروهای خود که در خرسون مستقر بودند را برای تقویت جبهه‌های دیگر از این منطقه خارج کنند تا بتوانند در جای دیگر با ارتش اوکراین به مقابل به مثل بپردازند. دوماً اینکه ارتش اوکراین آماده حمله به خرسون بود اما مسکو برای اینکه افتخار فتح خرسون به دست ارتش اوکراین نیفتد، نیروهایش را از این منطقه خارج کرد. دلیل سوم تخلیه این شهر برآوردهای نظامی روس‌ها از احتمال کشته شدن سربازانش در نبرد احتمالی با ارتش اوکراین در خرسون بود. به همین جهت از حیث نظامی روس‌ها بهترین گزینه را تخلیه این شهر دانستند و آن را برای ورود اوکراینی‌ها آزاد کردند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در باب سیاسی هم باید دانست که روس‌ها با تخلیه خرسون به نوعی در حال نمایش دادن حسن نیت خود به غرب هستند. بسیاری معتقدند که چون روسیه چندی پیش خرسون و سه منطقه دیگر اعم از لوهانسک ، دونتسک و زاپوریژیا را در دست خود گرفته بودند و در آنجا همه‌پرسی برگزار کردند دیگر قرار نیست که از این مناطق خارج شوند و حالا که این اتفاق افتاده باید آن را یک بی آبرویی سیاسی برای مسکو قلمداد کنیم. من این تحلیل را درست نمی‌دانم؛ چراکه رییس‌جمهوری شخصاً دستور تخلیه این منطقه را داده و به نوعی می‌خواهد به غربی‌ها ثابت کند که در مورد اوکراین می‌توان مذاکره کرد و منافع متقابل را در نظر گرفت. از سوی دیگر باید متوجه بود که انگیزه ارتش روسیه هم برای ادامه جنگ با اوکراین تضعیف شده و این هم یک علت مهم برای عقب‌نشینی از خرسون به حساب می‌آید.
وی در پایان تصریح کرد: این در حالیست که اوضاع و احوال سیاسی و رفتارهای نظامی روسیه نشان می‌دهد که پوتین و دولتمردان این کشور به دنبال خروج آبرومندانه از اوکراین هستند؛ چراکه ادامه این روند بعد از ژانویه می‌تواند حمایت اروپا از اوکراین را علیه روسیه تشدید کند و بر همین اساس، جنگ می‌تواند وارد فاز خشن‌تر خود بشود. به همین دلیل معتقدم که روسیه در اوکراین به دنبال پایان آبرومندانه است. نکته‌ای که باید در آخر به آن اشاره کنم این است که همین روند ممکن است چندی دیگر علیه چین و با محوریت تایوان عملیاتی شود. به همین دلیل تخلیه خرسون توسط روسیه را باید  یک تاکتیک سیاسی و نظامی دانست که در نهایت درخواست مسکو برای پایان جنگ اوکراین همراه با تامین منافع دو جانبه را به تصویر می‌کشد.
سه دلیل نظامی تخلیه «خرسون»  توسط روسیه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه