نوید آینده بهتر برای ساحل نشینان هرمزگان« اقتصاد سرآمد »گزارش می دهد

شرق هرمزگان در انتظار رونق طرح‌های فراساحلی

گروه دریامحور - با تشدید تحریم‌ها و محدود شدن تجارت به ویژه در بخش دریا، مسوولان کشور براین عقیده‌اند که امروز برای رهایی از بن‌بست‌های ساخته شده در حوزه انرژی، توسعه طرح‌های بزرگ نفتی و غیرنفتی در حوزه مکران بویژه شرق هرمزگان باعث سکنی‌گزینی میلیون‌ها انسان و اشتغال در نایع دریایی در این منطقه می‌ شود.  طرح ملی و راهبردی خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران به منظور انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به پایانه جاسک و احداث مخازن ذخیره‌سازی برای ۱۰میلیون بشکه نفت خام اجرایی کلید خورد که مجریان این طرح آن را مقدمه توسعه سواحل مکران و صادرات نفت خام از طریق لوله‌گذاری و ایجاد پایانه دوم صادرات نفت در جاسک می‌دانند.
به گزارش اقتصادسرآمد، آنچه مهم است این که با اجرای طرح‌های بزرگ در منطقه مکران پیش‌ بینی مسوولان برای جمعیت ۶میلیونی بوده که علاوه بربکارگیری در واحدهای صنعتی، مشاغل پایین‌دست و صنایع دریایی هم می‌تواند زیر پوشش قرار دهد، لذا انتظار می‌رود این مهم در شرق کشور این فرصت عظیم را در اختیار مردم منطقه قرار دهد.
 اجرای طرح یاد شده و بزرگ با هدف رونق تولید داخلی با نگاه خودکفایی در بخش انرژی دریایی به صنعت ملی درحالی پیش می‌رود وپیشرفت‌های خوبی نیز داشته که قرار است در وضعیت سخت تحریم همه جانبه آمریکا، این طرح باوسایل و تجهیزات ایرانی و توسط مهندسان وکارگران وکارفرمایان ایرانی درسال جاری به بهره‌برداری برسد. سواحل مکران، دروازه ورود ایران به اقیانوس هند و تجارت جهانی است و لذا با بهره گیری از این موقعیت، با اهتمام دولتمردان با تکیه بر نظرات کارشناسان و صاحب‌ نظران حوزه‌های جغرافیای سیاسی و امنیتی، توسعه ساحلی، حقوق، اقتصاد و محیط زیست دریا می‌توان نقش محوری ایران را در خلیج‌فارس، دریای عمان و اقیانوس هند بازیابی و منافع ملی و امنیت پایدار اقتصادی را برای کشور و به ویژه مردم این منطقه به ارمغان آورد.
طرح‌های اقتصادی فراساحلی به کمک رونق هرمزگان می‌آیند
فیروز توفیق، کارشناس اقتصاد دریا در گفت و گو با اقتصادسرآمد، گفت: اجرای طرح خط لوله گوره جاسک به عنوان یک فرصت برای انتقال جمعیت به شرق استان هرمزگان وایجاد اشتغال در بخش فراساحلی دریای جنوب است چرا که ضمن استفاده از نیروی انسانی بومی و تجهیزات داخلی، اقتصاد فراساحلی را نیز متحول می کند.
وی در ادامه اظهارداشت: اجرای خط گوره به جاسک در شرایط تحریم یک طرح راهبردی فراساحلی جسورانه است که می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال پایدار و افزایش سطح امنیت اجتماعی و رفاه خانوارهایی بومی در این منطقه و استان‌های همجوار دریای هرمزگان شود.
فرصتی مغتنم برای تحول
در رونق صنعت دریایی
وی اجرای طرح مورد اشاره را فرصت مغتنمی برای تحول در رونق صنعت دریایی دانست و ادامه داد: مخازن پایانی صادراتی در بندر جاسک نقطه پایانی این خط هزار کیلومتری خواهد بود چرا که جایی که تاسیسات دریایی برای بارگیری نفت در نفتکش‌ها در آن مستقر است و در این مکان قرار است در زمینی به مساحت ۴۶۰ هکتار که قطر هریک از این مخازن ۸۰متر و ارتفاع ۱۹.۵ متر ظرفیت ذخیره‌سازی نفت ایجاد شود.
این کارشناس اقتصادی معتقد است: اما تحولات سال‌های اخیر در عرصه روابط بین‌الملل در منطقه خاورمیانه، تشدید رقابت‌های ژئوپلیتیکی و احتمال استفاده دریای خلیج‌فارس به عنوان برگ برنده در زمان بروز بحران‌ها و مناقشات نظامی سبب شده است اهمیت وجود پایانه‌های نفتی متعدد در ایران اسلامی بیش از بیش در منطفه مورد توجه قرار بگیرد.
توفیق تاکید داشت: سواحل مکُران در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه‌های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد دریایی و گردشگری ایران قرار دارد و فرصتی ویژه برای جذب سرمایه‌گذاران و توسعه و عمران شهرستان‌های جاسک، سیریک و میناب در شرق استان هرمزگان محسوب می شود.
گفته می‌شود؛ طرح بزرگ نفتی احداث خط لوله گوره به جاسک و پایانه صادراتی نفت خام در این منطقه جزو اولویت های وزارت نفت است و تمامی پیمانکاران صنایع دریایی  و مشاوران این طرح ملی و راهبردی ایرانی هستند و بخش عمده تجهیزات و کالاهای مورد نیاز نیز توسط سازندگان شرکت‌های داخلی تامین می‌شود.
شهرستان جاسک سالیان متمادی با فقر و محرومیت‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‌کرد اما این منطقه بواسطه دسترسی مستقیم به دریای عمان و آب‌های آزاد، امروز به کانون توسعه‌ مکران و به عنوان یکی از بهترین نقاط شرق کشور برای انجام فعالیت‌های مختلف اقتصادی و توسعه‌ای تبدیل شده است. در حال حاضر توسعه طرح‌های وابیسته به دریا در شهرستان جاسک با انجام اقدام‌ها و طرح‌های بزرگ ملی همچون ایجاد  پالایشگاه نفت سنگین و یک مجموعه پتروپالایش و همچنین پایانه صادرات نفتی سرعت و شتاب بالایی به خود گرفته است و با تکمیل و بهره برداری از این طرح‌های مهم، جاسک به نمادی از توسعه و آبادانی تبدیل خواهدشد.
 شرق هرمزگان در انتظار رونق طرح‌های فراساحلی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه