اتاق ایران خواستار تعیین تکلیف وضعیت اینترنت در کشور

ثبات را به اقتصاد برگردانیم

گروه بازرگانی  - روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران برگرداندن ثبات به اقتصاد و تعیین تکلیف وضعیت اینترنت در کشور را خواستار شدند. روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران در تازه‌ترین نشست خود به بررسی پیامدهای ناشی از افزایش نرخ ارز و فضای نااطمینانی در بخش‌های مختلف در کنار بررسی قطعی اینترنت و پیامدهای آن بر کسب‌وکارها پرداختند. در این نشست که نایب‌رئیس اتاق ایران نیز حضور داشت ضمن تاکید بر اهمیت موضع‌گیری رسمی اتاق ایران نسبت به موضوعاتی مانند ارز و اینترنت، لزوم پررنگ شدن رویکرد مطالبه‌گری بخش خصوصی درباره بهبود شرایط اقتصادی کشور، مورد توجه قرار گرفت. تشریح روند تهیه گزارش عملکرد کمیسیون‌ها در این دوره هیات نمایندگان و شیوه انتشار آن، موضوع دیگری بود که در این نشست انجام شد.   
به گزارش اقتصادسرآمد، اختلالات ناشی از پیمان‌سپاری ارزی، دولتی بودن اقتصاد و ناچیز قلمداد کردن سهم بخش خصوصی دراقتصاد کشور در کنار بی‌توجهی نسبت به آسیب‌هایی که کشور از قطعی اینترنت متحمل شده، مباحثی هستند که از سوی روسای کمیسیون‌ها مطرح شدند.
در همین رابطه خسرو فروغان گران‌سایه، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران از بی‌نتیجه ماندن پیشنهادهایی که تاکنون از سمت کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران به بخش‌های مختلف دولت ارائه شده، انتقاد کرد و به رسمیت نشناختن بخش خصوصی از سوی دولت را موضوعی عنوان کرد که باید جدی گرفته شود.
از طرفی بی‌سیاستی دولت در حوزه ارز و فشار مستقیم افزایش نرخ آن بر حمل‌ونقل، بالا رفتن بهای کرایه‌ها و در نتیجه غیررقابتی شدن فضای تجاری از سوی علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران تشریح شد.
او همچنین به اثرات قطعی اینترنت روی صدور ویزای رانندگان اشاره کرد و کند شدن این روند را مورد انتقاد قرار داد.
سادینا آبایی، نایب‌رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران نااطمینانی و نوسانات قیمت ارز را دور تسلسلی توصیف کرد که باید نسبت به آن از طرف اتاق ایران موضع‌گیری رسمی صورت گیرد.
این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران از نبود آمار دقیق درباره کسب‌وکارهای وابسته به اینترنت و پیامدهای ناشی قطعی اینترنت بر آنها انتقاد کرد. به اعتقاد آبایی، نبود آمار و اطلاعات دقیق، علت عدم موضع‌گیری مناسب درباره این موضوع است.
این فعال اقتصادی در ادامه از روند صعودی استفاده از انواع فیلترشکن‌ها در کشور ابراز نگرانی کرد. به باور او تداوم این موضوع در آینده آثار بسیار مخربی در پی خواهد داشت.
عباس جبال‌بارزی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران امکان‌ناپذیر بودن برنامه‌ریزی برای آینده تجارت و فعالیت‌های بین‌المللی را باتوجه به تغییرات مستمر بهای ارز مورد توجه قرار داد و با توجه به این وضعیت گفت: به نظر می‌رسد تنها راهکار، ارزی کردن معاملات کشور در همه حوزه‌هاست.
آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران موضع‌گیری رسمی نسبت به موضوعات مهم در اقتصاد کشور را خواستار شد و تاکید کرد: این قابلیت وجود دارد که در همه بخش‌ها مطالبه‌گرتر باشیم. نباید اجازه دهیم که تنها اثرپذیر شرایط باشیم.
او ادامه داد: بخش خصوصی باید تعارف را کنار گذاشته و با تکیه بر مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکارها، نقش مطالبه‌گری خود را پررنگ‌تر کند. در این راستا حضور یک سخنگو در اتاق ایران می‌تواند اثرگذار باشد تا در اعلام مواضع رسمی پارلمان بخش خصوصی عمل کند.
محسن حاجی‌بابا، نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران به کسری بودجه، وضعیت نامناسب درآمدهای ارزی و غیره دردولت اشاره و جهش‌های اقتصادی را چه در افزایش و چه کاهش، نگران‌کننده ارزیابی کرد و گفت: دولت تنها راهی که دارد این است که تلاش کند مانع این جهش‌ها شود. روند افزایش نرخ ارز باید تدریجی اتفاق افتد.
ابراهیم جمیلی، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی نیز ثبات در اقتصاد را خواسته اصلی فعالان اقتصادی دانست و تاکید کرد: امروز مدیریت در صحنه اقتصادی کافی نیست. متاسفانه امروز درگیر قیمت‌های دستوری هستیم و نمی‌توانیم وارد تعامل با خود و کشورهای دیگر شویم. در این رابطه اتاق ایران باید با استفاده از مشاوره اعضا، راه‌حل ارائه دهد.
افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان با نگاهی به شرایط حاکم بر کشور و حضور پررنگ‌تر بخش‌های امنیتی دراقتصاد، گفت: از زمانی که مشکلات حوزه اینترنت آغاز شد، اتاق ایران جلسه کارشناسی برگزار و نامه‌ای هم به سران قوا ارسال کرد که چندان کارساز نبود. به دنبال ارسال نامه‌ای برای رئیس‌جمهور، نشستی با معاون اول داشتیم و بحث‌ها را مطرح کردیم و حتی در نشست شورای امنیت ملی نیز حضور یافتیم؛ اما به نتیجه نرسیدیم.
بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی طبق برآوردهای انجام شده برای ۶۰ روز قطعی اینترنت بالغ بر 80 هزار میلیارد تومان پول مورد تهدید قرار می‌گیرد و در این مدت بین 500 تا 700 هزار کسب‌وکار در اینستاگرام آسیب دید. در این بین شاهد افزایش میزان مهاجرت‌ها هم هستیم. میزان سرمایه‌گذاری در بخش دانش‌بنیان‌ها نیز به شدت آسیب دیده است.
در ادامه حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران با بیان این مطلب که کمیسیون‌ها بازوان اصلی مشورتی و فکری اتاق ایران هستند به روند فعالیت آنها اشاره و با تاکید بر لزوم صیانت از جایگاه اتاق ایران توسط تک‌تک اعضا، جدی گرفتن روند مدون کردن عملکرد کمیسیون‌ها را خواستار شد تا به کمک آن مشخص شود چه اقداماتی در چارچوب کمیسیون‌ها در این دوره انجام شده است.
او درباره قطعی اینترنت نیز به برگزاری جلسه‌ای از سوی اتاق ایران اشاره و واکنش‌ها نسبت به آن را قابل توجه توصیف کرد.
امیر عابدی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران نیز اقتصاد را یک علم توصیف کرد که بر اساس نیت‌ها مدیریت نمی‌شود و به عملکردها برمی‌گردد.
بر اساس اظهارات او راهکارهای پیشنهادی بخش خصوصی درباره وضعیت ارز بارها مطرح شده؛ اما در روند اجرا توجهی به این پیشنهادها نمی‌شود.َ
ثبات را به اقتصاد برگردانیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه