گزارش صالح‌آبادی از عملکرد مالی سال ۱۴۰۰ در مجمع بانک مرکزی؛

رئیسی: ثبات اقتصادی وامنیت سرمایه‌گذاری با بخشنامه اتفاق نمی افتد

گروه بانک بیمه و بورس - شصت و دومین اجلاس مجمع عادی و فوق‌العاده بانک مرکزی روز یکشنبه با حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برگزار شد. در این جلسه علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از عملکرد مالی سال ۱۴۰۰ و همچنین شاخص‌های مالی سال ۱۴۰۱ ارائه کرد رشد سه برابری وصولی‌های ارزی، افزایش ۳۰ درصدی رقم تامین ارز، کاهش تورم تولیدکننده و مصرف کننده و کاهش نرخ رشد کل‌های پولی از مهمترین محورهای این گزارش بودند.رئیس جمهور پس از استماع این گزارش به برخی موارد ذکر شده از جمله روند کاهشی نرخ تورم، افزایش صادرات، وصول درآمدهای ارزی کشور، روند کاهشی نوسانات نرخ دلار، روند کاهشی رشد نقدینگی، افزایش خالص دارایی‌های خارجی و همچنین حفظ و تقویت ذخایر ارزی کشور اشاره کرد و گفت: استمرار این اقدامات موجب اطمینان‌بخشی به مردم و همچنین فعالین اقتصادی است.
به گزارش اقتصادسرآمد، سید ابراهیم رییسی در این رابطه افزود: ثبات اقتصادی، امنیت سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید و اشتغال با بخشنامه اتفاق نخواهد افتاد و مردم باید آن را در عمل احساس کنند
در این جلسه همچنین بانک مرکزی مکلف شد موضوع اضافه برداشت برخی بانک‌ها که انضباط مالی و پولی شبکه بانکی کشور را تحت تأثیر قرار داده با جدیت پیگیری کند.
حل موضوع تکالیف به جا مانده از سال‌های قبل در گزارش‌های مالی، عملیاتی کردن نظر ناظران در گزارش‌های مالی بانک مرکزی، تأکید بر کنترل تورم و رشد نقدینگی، کنترل و نظارت جدی بر بانک‌ها بویژه بانک‌های خصوصی و هدایت اعتبارات به سمت فعالیت‌های مولد، کنترل ترازنامه‌های بانک‌ها و تسهیل دسترسی مردم به تسهیلات بانکی از دیگر مسائلی بود که رئیس جمهور بانک مرکزی را به اجرا و پیگیری دقیق آنها مکلف کرد.
رئیس جمهور همچنین از بانک مرکزی خواست با تسریع در تسهیل روابط پولی و بانکی با دیگر کشورها، خارج کردن اقتصاد کشور از انحصار دلار را با جدیت دنبال کند.
رئیسی تأکید کرد: خروجی اقدامات و عملکرد بانک مرکزی و سایر نهادهای اقتصادی دولت باید در جهت ثبات اقتصادی، امنیت سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید و اشتغال باشد و با هرگونه یأس‌آفرینی با هدف برهم زدن نظام اقتصادی کشور و یا تشویش اذهان عمومی با جدیت برخورد شود.
رئیس جمهور همچنین گفت: ثبات اقتصادی، امنیت سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید و اشتغال با بخشنامه اتفاق نخواهد افتاد و مردم باید آن را در عمل احساس کنند.
افزایش پرداخت تسهیلات ازدواج جوانان از ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۸۶ هزار میلیارد تومان تا آبان سال ۱۴۰۱، پرداخت ۲۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری تا آبان سال ۱۴۰۱ و افزایش تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان از ۶۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۷۴ هزار میلیارد تومان تا آبان سال ۱۴۰۱ از دیگر نکات برجسته گزارش رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه بود.
مهمترین اقدامات بانک مرکزی 
در حوزه پولی و ارزی
در این جلسه «علی صالح‌آبادی» رئیس‌کل بانک مرکزی گزارشی از عملکرد مالی سال ۱۴۰۰ و همچنین شاخص‌های مالی سال ۱۴۰۱ ارائه کرد.
وی با اشاره به برنامه‌های این بانک برای کنترل تورم و نقدینگی، گفت: این روند از سال گذشته آغاز شده و نرخ تورم از ۵۹.۳ درصد در پایان شهریور سال ۱۴۰۰ به ۳۹.۶ درصد در پایان شهریور سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است که نشان‌دهنده کاهش ۱۹.۷ درصدی نرخ تورم به صورت متوسط ۱۲ ماهه است.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین تصریح‌کرد: شاخص ۱۲ ماهه بهای تولیدکننده نیز از ۸۲.۶ درصد در ابتدای دولت به ۴۱ درصد در پایان شهریور سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است و نرخ نقطه به نقطه این شاخص نیز از ۷۰.۱ درصد در ابتدای دولت به ۳۵ درصد در پایان شهریور سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.
وی با اشاره به رشد سه برابری وصولی‌های ارزی در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۳۹۹، گفت: این شاخص از هفت میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ به ۲۱ میلیارد دلار در پایان سال ۱۴۰۰ رسیده است.
صالح‌آبادی همچنین کاهش مدت زمان تخصیص ارز دارو و تجهیزات پزشکی از ۳۰ به حداکثر دو روز و نیز راه‌اندازی بازار توافقی ارز برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان را از دیگر اقدامات مهم بانک مرکزی در چند ماه گذشته عنوان کرد.
وی همچنین گفت: وصول مطالبات ارزی از کارگزاران داخلی و خارجی، افزایش پنج برابری نسبت به سال گذشته داشته است که اقدام مهمی به شمار می‌رود.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به کاهش بیش از پنج واحد درصدی رشد نقدینگی در پایان شهریور سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، گفت: رشد نقدینگی از ۴۰.۶ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۳۹ درصد در پایان شهریور سال ۱۴۰۰ و ۳۵ درصد در پایان شهریور سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.
وی در ادامه با اشاره به رشد ۵۴ درصدی پرداختی شبکه بانکی به بخش‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۰، بیان‌داشت: تسهیلات پرداختی شبکه بانکی به بخش‌های اقتصادی از ۱۹ هزار و ۲۶۷ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۹ به ۲۹ هزار و ۶۸۲ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.
صالح‌آبادی همچنین از رشد ۴۵ درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل خبر داد.
وی در ادامه با اشاره به حمایت بانک مرکزی از بخش تولید به صورت غیرتورمی، گفت: ‌میزان انتشار اوراق گام به عنوان حمایت غیرتورمی از تولید از ۷.۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۳۲ هزار میلیارد تومان تا ۲۸ آبان سال ۱۴۰۱ رسیده است که رشد چهار برابری را نشان می‌دهد.
رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار داشت: میزان اعتبارات پرداختی برای خرید تضمینی گندم از ۱۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان تا آبان سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.
رئیسی: ثبات اقتصادی وامنیت سرمایه‌گذاری با بخشنامه اتفاق نمی افتد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه