محمد جوانمرد به« اقتصادسرآمد» می گوید: استان هرمزگان کلکسیونی از فعالیت های صید و صیادی

به دنبال حفظ ذخایر دریایی در خلیج فارس و دریای عمان هستیم

گروه اقتصاد دریا - محمد جوانمرد سرپرست صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه دریایی سرآمد باشاره به این که این استان به لحاظ وجود ظرفیت‌های شیلاتی توانسته در  توسعه رونق شیلات و آبزیان به عنوان قطب صید و صیادی کشورشناخته شود، گفت: هرمزگان با دارا بودن بیش از دو هزار کیلومتر نوار ساحلی و قرار گرفتن در کنار خلیج فارس و دریای عمان سنت و زندگی این ساحل نشینان با دریا گره خورده و نعمت های موجود در آن جز لاینفک زندگی مردم هرمزگانی شده است.
وی با بیان این که 3325 فروند شناور صیادی و1328 فروند لنج دارای مجوز صید در استان هرمزگان به فعالیت صید وصیادی مشغول هستند، افزود: امرار و معاش و کسب روزی این ساحل نشینان از دیرباز برگرفته از دریا بوده و شغل صیادی به عنوان ارثیه ای گران بها نسل به نسل از بزرگان به جوانان و نوجوانان رسیده به طوری که اکثر هرمزگانی اصیل شغل صیادی را پیش گرفته اند و روزی حلال خود را از دریای بی کران به دست می آورند.
وی همچنین گفت: هرمزگان با توجه به طول نوار ساحلی، تنوع گونه‌ای، تنوع روش‌های صید، 40 درصد صید آب‌های جنوب و 30 هزار نفر صیاد به‌عنوان قطب صید و صیادی در کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: ورود صیادان هرمزگان به صنعت آبزی پروری، الگوی موفقی برای شیلات کشور است و به عنوان عملی ترین طرح های اقتصاد مقاومتی و راهی برای کاهش ذخایر آبزیان است.
سرپرست صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان از صید بالغ بر 246هزار تن از انواع آبزیان توسط صیادان هرمزگانی، خبر داد و افزود: با توجه به شرایط استان هرمزگان به ویژه در بخش صید و صیادی واداب و سنن مردم این خطه از کشور این شغل با زندگی مردم هرمزگان عجین شده است.
او با اشاره به این که هرمزگان با دارا بودن 22 بندر صیادی از بیشترین بنادر صیادی و موج شکن برخوردار است، اظهار داشت: طبق اخرین آمار، استان هرمزگان در سال 1400 رتبه اول صید ابزیان در کشور با حدود 300 هزار تن یا 44.5 درصدی را در استان های جنوبی کشور از آن خود کرد که عدد قابل توجهی است.
جوانمرد با اشاره به صید بالغ بر 297 هزار تن در سال گذشته توسط صیادان هرمزگانی خاطرنشان کرد: با تلاش صیادان هرمزگان بیش از ۳۸ درصد از صید انواع آبزیان کشور در استان هرمزگان صورت می گیرد.
فعالیت40 مرکز تخلیه صید و 75 تعاونی در راستای رفاه حال صیادان
وی به وجود 2هزار و 237 کیلومتر مرز دریایی با احتساب جزایر در استان اشاره داشت و افزود: در راستای رفاه حال صیادان 40 مرکز تخلیه صید و 75 تعاونی در این استان فعال هستند.
استان هرمزگان با چهار هزار فروند شناور صیادی بخش عظیمی از تولیدات شیلاتی را به خود اختصاص داده
سرپرست صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان، برخورداری از 22 بندر صیادی در کنار حدود 40 مرکز تخلیه صید را یکی از ظرفیت های صید و صیادی استان خواند و عنوان کرد: خوشبختانه استان هرمزگان با چهار هزار فروند شناور صیادی توانسته بخش عظیمی از تولیدات شیلاتی استان و بالاترین عدد در بین ناوگان صیادی در کشور را به خود اختصاص دهد.
35 هزار نفر به طور مستقیم از صید وصیادی در هرمزگان امرار معاش می کنند
جوانمرد عنوان کرد: با توجه به اهمیت اشتغال بیش از 35 هزار نفر به طور مستقیم از صید وصیادی در هرمزگان امرار معاش می کنند.
به تامین امنیت نوار ساحلی، و توجه به کوچک نشدن سفره مردم توجه ویژه ای شده است، مورد دیگری بود که او به آن پرداخت و افزود: استان هرمزگان کلکسیونی از تمامی فعالیت های صید و صیادی است.
سرپرست صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان در ادامه با بیان این که روش های مختلف صید گوشگیر، خرساین، لانگ لانگ، گرگور تنوع در گونه های آبزی در گروهای زیستی مختلف  و سدزی از جمله ماهیان موتو و ساردین باعث شده تا رتبه یک کشوری را نیز در این بخش داشته باشیم، گفت: ماهیان سد زی  درشت مانند میان زی و کف زی و میگو ذخایر فانوس ماهی ها ازدیگر منابع غذایی استان محسوب می شود که توجه ویژه در استان به آن ها شده است.  
جوانمرد در اهمیت استان هرمزگان به عنوان شاهراه دریای جنوب نیز گفت: این استان از طرفی به خلیج فارس و از سوی دیگر به دریای آزاد عمان دسترسی دارد و به همین دلیل تنگه‌ی هرمز که خلیج فارس را از طریق دریای عمان به آب‌های آزاد جهان متصل می‌کند، یکی از استراتژیک‌ترین تنگه‌های جهان است.
استان هرمزگان تبدیل به قطب صید وصیادی کشور بدل شده است
وی با تاکید بر این مهم که استان هرمزگان تبدیل به قطب صید وصیادی کشور بدل شده است، ابراز داشت: با کمک صیادان این ذخایرباید در راستای حفظ وضعیت موجود تلاش کنیم و صیدی مسئولانه در دستور کار قرار بگیرد.
سرپرست صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان در پایان تصریح کرد: برای رفع مشکلات صیادان برنامه حفظ ذخایر دریایی در خلیج فارس و دریای عمان به دلیل ارتباط مستقیم با زندگی و معیشت مردم با همراهی سازمان شیلات ایران را در دستور کار داریم. 
 به دنبال حفظ ذخایر دریایی در خلیج فارس و دریای عمان هستیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه