تلنگری از«اقتصاد سرآمد»؛ جانای وزارت گردشگری جان آدم می گیرد

سوخت یارانه ای شناورهای گردشگری در آمپاس!

گروه گردشگری دریایی - مهری نامور- تحریریه روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد با دغدغه ی خاص به تجزیه و تحلیل مسائل کلان و جزیی در حوزه اقتصاد دریا می پردازد یکی از این موضوعات، پرداختن به موضوع مهم گردشگری دریایی است که در کشور پهناور ایران متاسفانه عقیم مانده است این رسانه دریایی به جد موضوعات مرتبط با این حوزه را تا حصول نتیجه پی گیری می کند.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سامانه ای راه اندازی کرده است به نام جانا(سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری. به طور طبیعی و بر اساس آن چه در دنیا مرسوم است، ایجاد سامانه ها برای سهولت در انجام فرایند های کار است؛ اما انگار جانا نقش دیگری دارد و ناز جانانه ای می کند.
برای ثبت یک شناور برای گردشگری، چنان پیچ و خم ایجاد کرده است که سلسله اعصاب فولادین می خواهد که با جانا ارتباط برقرار و در آن ثبت سفارش کنید. 
منهای مشکلات مرسوم اینترنتی که گریبان گیر عموم مردم است و عموم وب گاه ها با سنگینی بالا می آورد، جانا نکات جالب دیگری دارد و به مشکل نت افزوده است که وقت مردم بیشتر گرفته شود و اعصابشان اتصال کند.
برای مثال: وقتی که متقاضی دریافت سوخت یارانه ای شده اید و قصد ثبت نام در این سامانه پرطمطراق را دارید؛ در این سامانه مشخصات یک شناور را ثبت می کنید و بعد از ورود به صفحات مختلف و وارد کردن اطلاعات ریز و درشت فراوان، موفق می شوید که اولین شناور خود را برای یک سفر گردشگری به ثبت برسانید؛ اما دیگر اجازه ندارید ادامه دهید! همان یک شناور بس است! زیرا جانا به یک شرکت اجازه نمی دهد دو شناور ثبت کند و در صورتی که شما بیشتر سعی کنید، جانا بیشتر خطا می دهد!
نکته اینجاست که جانا، اطلاعات تکراری را نمی پذیرد و به محض ورود اطلاعات تکراری، سریع و بدون فوت وقت، خطا می دهد و صفحه را قفل می کند! این است که یک شرکت فقط می تواند یک شناور را ثبت کند و برای ثبت شناور بعدی، با خطا مواجه می شود؛ زیرا، اطلاعات شناور دومی تکرار تشخیص داده می شود!
شناور اولی، متعلق است به شرکت الف با مدیر عاملی آقای ب. شناور دومی هم به طور طبیعی متعلق است به شرکت الف و به مدیر عاملی همان آقای ب. اما جانا می گوید نه! اطلاعات تکراری است! یعنی هر شناور باید متعلق به یک شرکت دیگر با مدیر عاملی شخص دیگری باشد. 
این از عجایب روزگار است که البته فقط در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رخ می دهد. بگذارید یک مثال ملموس بزنیم مثلا شرکت کشتیرانی والفجر – که اتفاقا خودش یک شرکت دولتی است که در حوزه گردشگری دریایی یا خدمات مسافری فعالیت موثر دارد - یک شرکت است که چندین شناور دارد که از بخت و اقبال آن، فقط یک مدیر عامل دارد! حال زمان ثبت سفر، یک شناور که ثبت می کند، شناور دیگر را نمی تواند ثبت کند چون هم نام شرکت تکرا ری می شود و هم نام مدیر عامل! و جانا تن به خفت پذیرش این همه تکرار نمی دهد!
واقعا تاسف بار است. از شگفتی بگذریم که شگفتی از این دست اتفتقات خودش در شگفت است! چگونه بعد از این همه مدت که از ساخت و طراحی سامانه ها می گذرد و دانش فنی آن، در اختیار هر کسی هست و به آسانی آماده به کار می شوند، یک وزارت عریض و طویل و مدعی، نمی تواند از پس یک سامانه معمولی برای ثبت سفارش شناورهای گردشگری برآید!
جالب است که وزیر این وزارت خانه عجیب به مصاحبه و توئیت هم علاقه دارد و پی گیر مسائل گردشگری دریایی است. اما چرا وزارت خانه تحت مسئولیت خودش، این همه شگفتانه تحویل می دهد، جای سوال است. البته نگارنده فکر می کند که وزیر محترم شاید این موضوع را  نشنیده است یا کسی به ایشان انتقال نداده است، کارشناسان امر بایستی این موضوعات را حل وفصل کنند یا اینکه به معاونین و شخص وزیر نقصان را منتقل کنند چرا که عدم اطلاع از این ایراد بزرگ دلیل قابل قبولی نیست!
خلاصه جانا جان می گیرد. لج می کند. بالا نمی آید. خطا شناس است و تند و تند خطا می دهد. جانای جان معتقد است که برای هر شناور باید یک شرکت تاسیس شود و هر شرکت هم یک مدیر عامل مستقل، یک مدیر سفر مستقل و... داشته باشد و خلاصه اسمی در مجموعه تکراری نباشد؛ بی گمان جانای وزارت گردشگری این کار را هدفمند انجام می دهد و منظورش ایجاد اشتغال است تا به جای مسکن، به سالی یک میلیون برسد!آرزو می کنیم که جانا کمی خطا کمتر بدهد. جانای جان، کمی به سرعت کارها بیفزاید و خودش گره کور امور نشود. جز آرزو چه می توان کرد؟  البته می شود به یکی از زیباترین اشعار سعدی که در مدح امیر انکیانو سروده است اشاره کنیم 
«ای که دستت میرسد کاری بکن»
 سوخت یارانه ای شناورهای گردشگری در آمپاس!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه