« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

اثر تحریم در نفت به صفر رسید

گروه دریا محور- امید اسماعیلی- تحریم ها قبل از هر چیز نفت و کشتیرانی را هدف قرار داد تا هم نفت تولید نشود و اگر هم تولید شد، قادر به جابجایی و صادر آن نباشیم. 
سال ها از این ماجرا می گذرد و نه تنها در تولید نفت متوقف نشدیم، بلکه اکنون به جایی رسیده ایم که «مازاد» ایجاد کرده ایم؛ به نحوی که طبق خبرهای رسیده، میزان تقاضای جهانی برای نفت سبک ایران، بیشتر از تولید کنونی است و مشتریان باید بروند  ته صف!
آن مقاومت و این پیروزی در دهه مبارک فجر، بسیار نویدبخش است. اکنون باید گفت که اثر تحریم در صنعت نفت ایران به همت فرزندان متخصص این آب و خاک به صفر رسیده است و دشمنان در این مورد موفق نشده اند. 
صنعت نفت ایران پس از گذر از فزاز و نشیب‌های متعدد در سال‌های گذشته اکنون به شرایط نسبتا مطلوبی دست یافته تا جایی که طبق گفته‌های وزیر نفت فروش نفت سبک ایران بیشتر از تولید است و آن طور که کارشناسان می‌گویند می‌توان به آینده این صنعت امیدوار بود.
ایسنا در این رابطه گزارش کرده است که درآمدهای حاصل از فروش نفت، میعانات گازی، خالص گاز صادراتی و فروش فرآورده‌های نفتی در طی ۱۰ ماهه گذشته در مقایسه با ۱۰ ماهه سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است. در حوزه میعانات گازی بیش از ۷۰ میلیون بشکه در این مدت  فروش و وصول درآمد صورت گرفته، با توجه به ارقام فروش نفت و میعانات گازی و خالص گاز صادراتی پیش بینی شده از این محل در بودجه سال ۱۴۰۱ تا پایان سال تحقق می‌یابد.
آن طور که اعلام شده صادرات نفت خام ایران در نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و در ماه دسامبر هم به بالاترین سطح در ۴ سال گذشته رسیده، اکنون ظرفیت تولید نفت کشور ۳.۸ میلیون بشکه است که مدتی می‌تواند ادامه داشته باشد، بخشی از این افزایش تولید از محل احیای چاه‌های کم بازده و بخشی دیگر مربوط به توسعه میادین جدید و بخشی مربوط به استفاده از روش‌های ازدیاد برداشت است و آنطور که حسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت اعلام کرده  هشت سال آینده قادریم به تولید ۵.۷ میلیون بشکه نفت برسیم.
وجود ۴۱۰ مخزن نفت و گاز در کشور
در شش ماهه نخست فعالیت دولت،  ظرفیت تولید یک میلیون بشکه‌ افزایش یافت و به ظرفیت تولید قبل از تحریم‌ها رسیدیم که هزینه ۵۰۰ میلیون دلاری را در بر داشت. این سرمایه‌گذاری رشد ۶۰ درصدی متراژ حفاری در این دوره را در پی داشت و موفق به افزایش ۸۰ درصدی سرعت حفاری شدیم و سرعت حفاری از ۱۰.۵ متر در روز به ۱۸.۲ متر در روز رسیده است و از ۱۴۷ هزار متر حفاری در سال ۹۹ به ۲۳۵ هزار متر در سال ۱۴۰۰ رسیدیم.
در شرایط کنونی شرکت ملی نفت ایران در بخش نفت ۱۵۸ میلیارد بشکه معادل نفت خام و ۱۸۲ میلیارد بشکه معادل نفت خام، ذخایر گاز در اختیار دارد که در مجموع ۳۴۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام می‌شود و مقام نخست در جهان به حساب می‌آید. ایران در تولید نفت و گاز در بین شرکت‌های نفتی ملی و بین‌المللی رتبه سوم جهان را در اختیار دارد و ۴۱۰ مخزن نفت و گاز را مدیریت می‌کند.
مشتری نفت سبک ایران بیش از تولید است
طبق آخرین خبرها امسال ۲۰۰ هزار بشکه تولید نفت سبک ایران افزایش یافته و آن طور که وزیر نفت خبر داده مشتریان زیادی برای نفت خام سبک ایران داریم به‌طوری‌ که از این نوع نفت برای عرضه کم داریم.
وضعیت کشتیرانی 
کشتیرانی نیز از مواردی بود که از همان ابتدا مورد تحریم قرار گرفت. گویا اولین صنعتی که تحریم شد، همین کشتیرانی ایران و به طور ویِژه «شرکت نفت کش ایران» بوده است. اما اکنون می بینیم که این شرکت و دیگر شرکت های ایرانی همچنان فعال هستند و از مرز خستگی و فشارها و مشکلات گذشته اند. 
در بدو تحریم گمان چنین بود که شرکت های کشتیرانی ایران کامل فلج شده و به کناری بیفتند؛ اما اکنون خبرهایی می رسد که نوید بخش است. در این دوره تحریم، نه تنها کشتی ها در ساحل لنگر نینداختند، بلکه صنعت تعمیر کشتی و کشتی سازی ایران به پیشرفت قابل توجهی رسید و ساخت کشتی های بزرگی مانند فراماکس را ممکن  کرد. 
البته تمام این ها به معنای رفع تمامی مشکلات حوزه صنعت و کشتیرانی نیست. ما از ضعف های داخلی رنج می بریم و انبوهی مشکلات که نه برآمده از تحریم بلکه برآمده از ضعف های داخلی – به ویژه ضعف مدیریت در حوزه دولتی- است که شوربختانه چاره ای برای آن در نمای نزدیک دیده نمی شود. 
غیرت فنی و تخصصی فرزندان ایران
ما برخوردار از هوش بالا و ذوق سرشاری هستیم که فرزندان این سرزمین با زحمت و تلاش، آن را به فناوری روز دنیا و نوآوری های بدیع تبدیل می کنند. 
هوش و ذوق و تلاش فرزندان ایران زمین را نمی توان تحریم کرد. تحریم و فشار، ذوق و شوق رسیدن به نتایج را دو چندان می کند؛ اما آن چه می تواند این شور انقلابی و ذوق بی نظیر را کور کند، اشتباهات مدیران عالی و مسئولان دولتی است. وعده بدهند و عمل نکنند؛ این بدترین نوع ذوق سوزی است. به نخبگان اهمیت ندهند، این بدترین نو طرد مغزهاست. 
اگر ما به توانمندی  خود باور کنیم و فرزندان برومند ایران زمین را  گرامی بداریم، هیچ فشار و تحریمی نمی تواند گزندی به ما برساند و سرزمین ایران را محل تاخت و تاز قرار دهد.
در دهه فجر انقلاب، گرامی می داریم و ستایش می کنیم تمام تلاش و ذوق و غیرت فنی و دانشی متخصصان و کارشناسان بزرگ این سرزمین را به وجودشان افتخار می کنیم. 
 اثر تحریم در نفت به صفر رسید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه