فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

دولت سیزدهم نتوانسته نخبگان را به خوبی به کار بگیرد

اقتصاد سرآمد – محمد آیتی – سال 1401 از سوی رهبر انقلاب به نام «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌زایی» نام‌گذاری شد، اما اکنون که در اواسط یازدهمین ماه سال هستیم، می‌بینیم که حال و روز اقتصاد خوب نیست و روز به روز به گلایه‌های مردم از وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور و معیشت‌شان افزوده می‌شود.
به باور بسیاری از کارشناسان اگر از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بهره برده شود، حتماً حال و روز اقتصاد، بهتر از وضع کنونی خواهد شد.
در همین رابطه، فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین در مجلس یازدهم به اقتصاد سرآمد گفت: اخیراً جلسه‌ای در فراکسیون اقتصاد دانش بنیان با حضور آقای دکتر دهنوی و مسئولانی از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم داشتیم و مسائلی را بررسی کردیم. همین‌طور در بازدیدهای میدانی که خودمان از پارک علم و فناوری و صنایع و همچنین دانشگاه‌های استان قزوین داشتیم، متوجه شدیم که متاسفانه خیلی از قول‌هایی که برای حمایت از اشتغال دانش بنیان در تبصره 16 داده شده بود، مثل تسهیلات بانکی و تحقق اشتغال‌ها، صورت نگرفته و عملاً بانک‌ها در دایره پرداخت برای تسهیلات، تبصره 16 را زیر پا گذاشته‌اند و این بسیار موجب تاسف ما است. 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: نکته دیگر اینکه متاسفانه در زمینه بهره‌گیری از پتانسیل دانش بنیان‌ها به نظر می‌رسد که دولت سیاست واحدی را پیگیری نمی‌کند. مثلاً در تدوین برنامه، بندی که طرح‌های کلیدی و محوری در این موضوع مورد توجه قرار گرفته باشد دیده نشده است.
وی تصریح کرد: برای مثال، نیاز است که حتماً توسعه طرح‌های کلیدی و محوری فناوری که باعث رشد علم و فناوری و توسعه این علوم نوین در آینده می‌شود، در چرخه بودجه سالیانه و برنامه هفتم توسعه کشور که قرار است در آینده نوشته شود، مدنظر گرفته شوند.
محمدبیگی اظهار داشت: در حال حاضر پروژه‌هایی مثل رصدخانه کاشان و چشمه نور که در استان قزوین است هر دو، پروژه‌های کلیدی و پیشرو در فناوری هستند. مثلاً چشمه نور با 27 چشمه‌ای که دارد می‌تواند چندین علم را در حوزه فناوری و پژوهش و دانش و ارتقای صنعت، پیشرانی کند و در پیشانی این علوم قرار بگیرد، ولی متاسفانه مورد توجه قرار نمی‌گیرد. 
نماینده قزوین یادآور شد: همین الان که به دنبال گنجاندن این پروژه‌ها در بودجه‌ها و برنامه‌های کلیدی هفتم توسعه کشور هستیم، چیزی را در پیش نویس‌های دولت مشاهده نمی‌کنیم.  
وی گفت: پیشنهادمان این است که دولت برنامه‌های کلیدی و محوری دانش بنیان را به عنوان پیشران توسعه صنعت و اشتغال در برنامه هفتم توسعه کشور لحاظ کند، چون در این رویکرد است که علم به ثروت تبدیل خواهد شد و به مرور، ان‌شاا... مردم شاهد برکات این تصمیمات در اقتصاد کشور و معیشت خودشان خواهند شد.عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه بیان کرد: به نظرم دولت سیزدهم نتوانسته در این زمینه، نخبگان را به خوبی به کار بگیرد و اینکه باید سیاست‌های اقتصادی دولت با سیاست‌های دانش بنیان، آمیخته شود و این آمیختگی به خوبی صورت نگرفته است. 
محمدبیگی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به این موضوع به صورت ویژه توجه شود، می‌توانیم به اشتغال کمک بزرگی کنیم. ما در دنیای حکمرانی جدید و نو بیشترین اشتغال‌ها را از صنایع دانش بنیان داریم، اگر با هم فکری، اصول و برنامه، کارها را به جلو ببریم.
به گزارش اقتصاد سرآمد، شرکت دانش‌بنیان یا شرکت متمرکز بر دانش به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دانش و فناوری، جزئی جدایی‌ناپذیر از دارایی آن‌ها باشد. دانش‌بنیان در ایران، شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش، کاربرد نوآوری و تجاری‌سازی نتایج حاصل از تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر، با ارزش افزوده فراوان و براساس معیارهای موردنظر قانون تایید می‌شود.
بنابر قانون ایران، شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و نیز شرکت‌ها و موسساتی که بیش از ۵0 درصد از مالکیت آن‌ها متعلق به شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی باشد، مشمول حمایت‌های این قانون نیستند.قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مشتمل بر سیزده ماده و شش تبصره در تاریخ ۵ آبان ۱۳۸۹ جهت دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان، به تصویب مجلس رسید و پس از تایید شورای نگهبان در تاریخ سی‌ام آبان 89 جهت اجرا به دولت ابلاغ شد.
برای ثبت شرکت دانش بنیان، ابتدا باید به صورت قانونی شرکت ثبت کنید. اغلب به دلیل ساختار قانونی و سازماندهی شده، شرکت‌های سهامی خاص توصیه می‌شود که این قالب را برای شرکت انتخاب کنید، اما فرقی نمی‌کند، شرکت شما تضامنی باشد، سهامی عام یا خصوصی و یا حتی تعاونی یا حقوقی دیگر. نکته مهم داشتن یک موسسه حقوقی منطبق با قوانین تجاری ایران است. برای این کار ابتدا باید شرکت خود را ثبت کنید و با مراجعه به سامانه ثبت شرکت دانش بنیان می‌توانید مراحل ثبت انواع شرکت در ایران را مطالعه کنید و به طور کلی شرکت باید طبق قوانین تجارتی به ثبت برسد.
 دولت سیزدهم نتوانسته نخبگان را به خوبی به کار بگیرد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه