عضو کمیسیون تلفیق مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

کاش پیش از بررسی لایحه بودجه، برنامه هفتم توسعه به مجلس ارائه می‌شد

اقتصاد سرآمد – محمد آیتی – دوم بهمن ماه در جلسه صحن علنی مجلس، کلیات لایحه بودجه سال 1402، با 169 رای موافق و 59 رای مخالف به تصویب رسید. حال چند روزی است که اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی جزییات بودجه هستند و به نظر قرار است تا اواخر بهمن ماه، بحث و بررسی‌ها نهایی شود تا در روزهای ابتدایی اسفندماه، جزییات بودجه در صحن مجلس، مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار بگیرد.
در همین رابطه، علیرضا زندیان، عضو کمیسیون تلفیق بودجه به اقتصاد سرآمد گفت: اول از همه باید بگویم که لایحه بودجه باید به وقتش به مجلس بیاید تا بررسی شود و سپس به تصویب برسد تا زمان برای بررسی و تایید شورای نگهبان هم باشد و در این مورد، جای هیچ شکی نیست. بودجه نباید در فرآیندی بیفتد که نمایندگان مجبور به تصویب دو دوازدهم و یا سه دوازدهم آن شوند، از این‌رو، دولت هیچ‌گاه نباید در ارائه بودجه به مجلس تاخیر کند.
وی افزود: امسال سند بالا دستی ما که همان برنامه ششم توسعه است، مهلتش تمام شده بود و ضرورت داشت که دولت پیش از ارائه لایحه بودجه، برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارائه می‌داد، اما این کار مهم انجام نشد و دولت خواستار تمدید برنامه ششم توسعه شد. عدم ارائه برنامه هفتم توسعه از سوی دولت به مجلس، گله جدی ما از دولت سیزدهم است، زیرا بهتر و شایسته این بود که با توجه به آن برنامه، بودجه سال 1402، تصویب می‌شد؛ کاش دولت این اقدام مهم را انجام داده بود.
نماینده بیجار تصریح کرد: دولت باید برای تحویل برنامه هفتم توسعه طی یک سال گذشته پای کار می‌آمد و آن را تحویل ما می‌داد تا ما الان طرح فرادستی را به یک جای درست و منطقی می‌رساندیم، اتفاقی که متاسفانه رخ نداد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: در طرح آمایش سرزمین، یک قالب و سلسله مراتب وجود دارد، ولی وقتی ما طرح بالا دستی را نداریم، چگونه طرح پایین دستی را به تصویب برسانیم؟ وقتی برنامه پنج ساله توسعه هفتم به عنوان یک سند بالا دستی به تصویب نرسیده، چه کنیم؟ اینجا برای لایحه بودجه‌ای که باید مشتق از آن طرح باشد به ناچار باید دو کار صورت می‌گرفت؛ یا منتظر بمانیم تا طرح همزمان با لایحه بودجه می‌آمد و یا بیاییم برنامه ششم را تمدید کنیم که الان اتفاق دوم افتاده است.
زندیان یادآور شد: ما به لحاظ ساختاری به بدنه دولت و تیم اقتصادی و نیروها و مدیرانی که روی کار هستند، ایراد داریم و ضعف در این زمینه، مشهود و نمایان است. ما تذکرات زیادی در مجلس دادیم که خود آقای رییس جمهور باید ورود کند و تغییراتی در تیم بدهد تا بتوانند با طرح برنامه هفتم توسعه کشور و لایحه بودجه که پیش‌رو است، کارها را بهتر پیش ببرند. بخشی از مشکلات در این فضا است که ضرورت دارد برای آن فکر جدی شود، زیرا سهل انگاری تنها باعث می‌شود که مشکلات روز به روز بیشتر شود.
نماینده بیجار افزود: بخشی از مشکلاتی که امروز در اقتصاد کشور دیده می‌شود، از ارز گرفته تا قیمت‌های سرسام‌آور کالاها تا تورم و گرانی‌ها و... روی برنامه‌های ما تاثیرگذار است و نوع تصمیم‌گیری‌ها را با چالش روبرو می‌کند.
زندیان افزود: ما به عنوان نمایندگان مجلس باید تا امروز بیشتر در موضوعات اقتصادی، مطالبه می‌کردیم و تذکر می‌دادیم. باید رییس جمهور را دعوت می‌کردیم و از او می‌پرسیدیم که تکلیف برنامه هفتم چه شد؟ نباید این موضوع، مغفول واقع می‌شد و جا داشت که با درخواست، مطالبه و جلسات هم‌اندیشی، فضایی ایجاد می‌کردیم که پیش از بررسی لایحه بودجه 1402، برنامه توسعه هفتم مورد بررسی قرار می‌گرفت که نقشه راه کشور هم، مشخص‌تر می‌شد تا مردم هم، خروجی کار را مثبت، بهتر و سریع‌تر لمس می‌کردند.وی گفت: نمایندگان قرار نیست که در بررسی برنامه توسعه هفتم کشور در آینده، کیفیت را فدای کمیت کنند. این برنامه در آینده باید با خردجمعی توسط دولت تهیه شود تا نمایندگان هم با دقت آن را بررسی و تصویب برسانند تا ان‌شاا... شرایط اقتصاد کشور و معیشت مردم بهتر از گذشته شود.
عضو کمیسیون تلفیق مجلس در پایان خاطرنشان کرد: دولت بودجه را خیلی دیر به مجلس تحویل داد. اگر لایحه بودجه در زمان خودش وارد مجلس نشود و پروسه منطقی‌اش را طی نکند و در کمیسیون تلفیق زمان لازم و کافی برای آن، گذاشته نشود، محصول نهایی، توام با ایراداتی خواهد بود. قرار نیست هر جمع‌بندی که در کمیسیون تلفیق صورت می‌گیرد، در صحن مجلس هم به نتیجه نهایی برسد، ولی شک نداشته باشید اگر کارها در زمان خودش صورت بگیرد، روند بررسی‌ها اصولی می‌شود در آن صورت است که احتمالاً خیلی از بررسی‌های دقیق کمیسیون تلفیق هم با نظر دیگر نمایندگان روبرو خواهد شد.
کاش  پیش از بررسی لایحه بودجه، برنامه هفتم توسعه به مجلس ارائه می‌شد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه