سوخت یارانه ای درپشت درهای بسته

رونق گردشگری ارمغان تخصیص سوخت یارانه ای به کشتی ها

گروه انرژی- لیلا صفی زاده- سرپرست امور مسافری کشتی رانی والفجرضمن اشاره به کلاف درسرگرم کشتی داران برای دریافت سوخت یارانه ای گفت: بعد از ثبت نام در سامانه گردشگری از ما خواستند که برای سوخت یارانه ای در درگاه ملی مجوزها ثبت نام کرده و بعد از تاییدیه سازمان بنادر و طی مراحل متعدد سوخت را دریافت کنیم؛ اما چالش اصلی زمانی به وجود می آید که برای ثبت نام در سامانه(سامانه جانا) و طی مراحل، شرکت های کشتی رانی باید اساسنامه خود را به ازاء هر بار ثبت نام، تغییر دهند! که این امری نشدنی است.
 اشکان صادقی با بیان این که برای اماکن گردشگری سوخت یارانه ای در نظر گرفته شده است و از صاحبان کشتی هم خواستند که در این سامانه ثبت نام کنند،عنوان کرد: این درحالی است که هیچ امکاناتی برای کشتی ها در نظر گرفته نشده واین سامانه فقط مختص هتل داران است. 
وی ضمن اشاره به کلاف درسردرگم کشتی داران برای دریافت سوخت یارانه ای گفت: بعد ثبت نام در سامانه گردشگری از ما خواستند که برای سوخت یارانه ای باید در درگاه ملی مجوزها ثبت نام کرده و بعد از اخذ تاییدیه سازمان بنادر و طی مراحل متعدد، سوخت را دریافت کنیم اما چالش اصلی زمانی به وجود می آید که در این مراحل شرکت های کشتی رانی باید به ازاء هر بار ثبت نام در سامانه مذکور، اساسنامه خود را تغییر دهند که این امری نشدنی است؛ زیرا سامانه نام های تکراری را نمی پذیرد و وقتی نام مدیر عامل را برای بار دوم ثبت می کنیم، خطا دریافت می کنیم؛ این در حالی است که یک شرکت ممکن است چند کشتی داشته باشد که به طور طبیعی تحت مدیریت یک مدیرعامل قرار دارند. بدیهی است که نام مدیر عامل برای ثبت کشتی های دیگر هم تکرار می شود؛ اما سامانه جانا نمی پذیرد و خطا می دهد. 
 سرپرست امور مسافری کشتی رانی والفجر با بیان این که اختصاص سوخت یارانه ای برای کشتی های شناور فقط یک شعار بوده که تا کنون اجرایی نشده است و در حال حاضر سوخت کشتی ها از طریق بانکر (سوخت آزاد بین المللی)تامین می شود،عنوان کرد: در واقع هزینه سوخت کشتی ها به قیمت بین المللی تهیه می شود و قیمت های آن سرسام آور است و دائما براساس بازی دلار در حال تغییر است.
وی با بیان این که  ۶۰تا۷۰درصد هزینه هر سفر با کشتی مربوط به سوخت می شود،عنوان کرد:اختصاص سوخت یارانه ای به کشتی ها تاثیر به سزایی بر رونق گردشگری و استقبال مسافران از کشتی برای مسافرت های آن ها دارد.
این مقام مسئول اضافه کرد: در سامانه جانا باید برای هر شناور اطلاعات شرکت را جداگانه ثبت کنیم؛ این در حالی است که به دلیل واحد بودن مدیر عامل شرکت برای شناور های دوم به بعد سامانه آن را به دلیل اسم تکراری مدیر عامل رد می کند و هوش مصنوعی سامانه شرکت های کشتی رانی را همانند هتل می پندارد. 
وی افزود:ساختار کشتی برای این سامانه جانا تعریف نشده است و این امر به دلیل ناآشنا بودن برخی مسئولان مربوطه انجام گرفته است.
پ.ن: با توجه به نزدیکی به پایان سال، موضوع گردشگری دوباره مطرح می شود و یک ملت در باره سفر با هم گفت و گو می کنند. خانواده ها برای یک برنامه تفریحی و مفرح به مشورت می نشینند و فرزندان علاقه مند هستند که هیجان و خاطره را با هم تجربه کنند. 
در این میان دو نکته خودنمایی می کند: یکی این که کجا برویم و دیگری این که با چه هزینه ای؟
گفت و شنود خانواده ها روی این دو محور می چرخد. بسیار علاقه مند هستند که به سفرهای تازه و گردشگری نو و هیجان جدید روی بیاورند. با توجه به این که خانواده های ایرانی، به کرات کویر و جنگل و کوه را تجربه کرده اند، علاقه مند هستند که یک سفر دریایی را نیز تجربه کنند. البته سفر دریایی نه سفر ساحلی. سفر ساحلی به شمال کشور که باب روز است و هر کسی چند بار به آن جا سر زده است. سفر ساحلی با سفر دریایی بسیار متفاوت است. 
اما وقتی به سفر دریایی می اندیشند و می خواهند برنامه ریزی کنند، می بینند با یک سد بزرگ به نام هزینه های بالا مواجه اند. سدی که گاهی غیر قابل شکستن است. 
اکنون سفرهای داخلی در دریاهای شمال یا جنوب، اندک یافت می شود و بهای بلیت ها بسیار گران. اضافه کنید بهای غذا و دیگر هزینه ها را متوجه می  شوید که رقم بسیار سنگین است و از عهده قشر متوسط بر نمی آید. 
مرور کوتاهی به تورهای دریایی که بیندازید، مبالغی بالغ بر 5 میلیون تومان برای هر نفر به عنوان حداقل مطالبه می شود! هزینه ای که برای یک خانواده چهار نفره، روزی 20میلیون تومان برآورد می شود. و اگر بخواهد یک سفر 5 روزه برود، بالغ بر 100 میلیون تومان باید بپردازد؛ در حالی که سالانه ی حقوق یک کارمند، در همین حوالی است.
این است که اگر گردشگری دریایی می خواهیم و شعار نشاط ملی سر می دهیم، بهتر است به فکر هزینه ها باشیم و کاری کنیم که صاحبان کشتی، صاحبان تورهای دریایی و... قیمت تمام شده مناسبی داشته باشند تا تورهای مناسب قیمت مردم ارائه دهند. 
 رونق گردشگری ارمغان تخصیص سوخت یارانه ای به کشتی ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه