اعظمی‌ساردویی، نماینده جیرفت به «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

شرکت‌های خصوصی تمایلی به حضور در مناقصه‌های دولتی ندارند

گروه شعارسال – اکرم جدیدی‌ممتاز - ذبیح‌ا... اعظمی‌ساردویی، نماینده جیرفت در مجلس یازدهم درباره تحقق شعار سال جاری که به واژه‌های تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی مزین شده بود، به اقتصاد سرآمد گفت: در شروع صحبت باید تشکر داشته باشم از مقام معظم رهبری و مشاورین‌شان، بابت شعارهایی که انتخاب می‌کنند. شعاری که سرلوحه عملکرد یک سال مسئولان ن و دست‌اندرکاران است باید خروجی‌اش برای ملت در پایان سال، قابل لمس باشد و تاثیرات مثبت آن در جامعه جاری و ساری شود.
وی افزود: بسیاری از مدیران کل که زیرمجموعه وزارتخانه‌های مختلف هستند، یک تابلو بزرگ پشت سرشان می‌گذراند و شعار سال را آن‌جا حک می‌کنند، اما روی تحقق آن، انرژی نمی‌گذارند و تلاش نمی‌کنند که آن به نتیجه مهم برسند. ما باید پایان سال که در اسفندماه است، عملکرد به این شعار را ارزیابی کنیم و بسنجیم که در کل کشور چقدر این شعار محقق شده است. ما هم در مجلس با حمایت‌های مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان و اصلاح قوانین، در جهت پیشبرد اهداف دانش‌بنیان تلاش‌هایی کردیم تا با تبدیل علم به ثروت، اشتغال، تولید و در نتیجه رونق اقتصادی را به کشور بازگردانیم.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: معمولاً کمترین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند. ما در مجلس و در کمیسیون کشاورزی سعی کردیم تعداد این شرکت‌ها را افزایش دهیم، اما در بخش اشتغال به کار و کارآفرینی به نظرم خیلی عملکردمان، ملموس نبوده است. در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان دقیقاً تاکید بر فعال‌کردن معادن داشتند. جنوب کرمان، بهشت معادن است، اما 90 درصد معادن آن‌جا فعال نیست. با اینکه معادن بسیار زیادی در این قسمت از سرزمین‌مان وجود دارد، اما با خیمه‌زدن عده‌ای به دور این معادن، امکان فعال‌سازی آن‌ها عملاً وجود ندارد و از طرف دیگر، وزارت مربوطه باید با تامین ماشین‌آلات اکتشاف، یک پنجره واحد برای تسریع در راه‌اندازی این‌ها، ایجاد کند تا ما حداقل شیرهای نفت را ببندیم و از منابع دیگر کشور استفاده کنیم. این رویکرد، هم اشتغال و هم کارآفرینی ایجاد و هم شرکت‌های دانش‌بنیان را به فعالیت‌های بیشتر تشویق می‌کند. 
اعظمی اظهار داشت: من بازدیدی از بزرگ‌ترین معدن روباز ایران، یعنی معدن سنگ آهن گوهرزمین داشتم. در قسمت دیسپاچینگ این معدن، شرکت خارجی کار می‌کرد که به دلیل عدم‌به‌روزرسانی کارهای معدن، قفل شده بود که با تلاش همین شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، این به‌روزرسانی و بومی‌سازی انجام و مشکل حل و فعالیت معدن از سر گرفته شد. بنابراین اگر مجلس و قوه مجریه به شعاری که مقام معظم رهبری گفته‌اند به نحو مطلوب با هم همکاری کنند و دست به دست هم داده و انرژی‌شان را روی آن بگذارند، در پایان سال، حرفی برای گفتن و دفاع از عملکرد خود در راستای تحقق شعار سال را خواهند داشت.
وی در ادامه بیان کرد: ما نماینده مردم هستیم و بیشترین ارتباط را با مردم داریم. به همین دلیل می‌گویم مردم از تیم اقتصادی دولت رضایت ندارند. با اعلام بانک مرکزی، تورم ۴۶ درصدی و افزایش بی‌رویه قیمت ارز، نشان می‌دهد که وضعیت و عملکرد تیم اقتصادی دولت خوب نبوده است. اگرچه بخشی از آن به مسائل سیاسی و بین‌المللی برمی‌گردد، اما هیات دولت باید آن بخش دیگر را سامان می‌داد تا مشکل تورم تا حدی حل می‌شد. شاید گفتن این مطلب جالب نباشد، اما در این وضعیت، شرکت‌های پیمانکار که پروژه‌های دولت را برمی‌دارند از پیشبرد کارشان سر‌باز می‌زنند، زیرا با افزایش بی‌رویه ارز که خرج را با دخل جور درنمی‌آورد، ناچار به عقب‌نشینی می‌شوند و اگر حتی عذرشان خواسته شود، بیشتر سود می‌کنند تا ادامه پروژه را انجام دهند و دیگر در مناقصات جدید دولت شرکت نمی‌کنند. در قوانین ما با توجه به تورم، این موضوع تعدیل می‌شود، اما باز هم این پیمانکاران حریف تورم نمی‌شوند.
نماینده جیرفت گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه انتخابیه‌مان این است که شرکت‌های پیمانکار در مناقصه‌ها به خصوص در پروژه‌های راه و شهرسازی شرکت نمی‌کنند. حتی چندین‌بار این مناقصه تکرار می‌شود، اما آن‌ها تمایل به همکاری ندارند. شرکت‌های پیمانکار که قرارداد دارند، حاضرند جریمه دولت را بپردازند، اما کار را با تورم ادامه ندهند، بنابراین وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور به همه زیرساخت‌ها آسیب می‌رساند.
اعظمی خاطرنشان کرد: افزایش بیشتر قیمت دلار، قطعاً تا شب عید اتفاق نمی‌افتد، اما بعد از عید ممکن است با افزایش مجدد ارز روبرو شویم، اما امیدوارم قیمت دلار به ثبات برسد، زیرا با افزایش قیمت ارز، روند پیشرفت همه پروژه‌های کشور متوقف می‌شود، اگرچه معتقدم عامل تورم، خود دولت‌ها هستند و مردم هیچ‌وقت تورم ایجاد نمی‌کنند.
وی یادآور شد: بودجه‌بندی سال ۱۴۰۲ در کمیسیون کشاورزی و بخش عمرانی، قابل تایید ما نیست. حدود ۶۲۸ همت برای بخش عمرانی کشوری به گستردگی ایران، اصلاً قابل قبول نیست و مانند سوزنی در کاه است. بقیه دولت‌ها عدد بزرگی برای بخش عمران درنظر می‌گرفتند، اما اجرایی نمی‌شد، اما دولت فعلی همان ابتدا، عدد کوچکی را به این بخش تخصیص دادند که جالب هم نیست و باید بیشتر توجه می‌شد، زیرا این موضوع، توجه به زیرساخت کشور است. از طرفی، اتفاق خوب ‌در بخش کشاورزی و محیط زیست، اضافه‌شدن کلمه محیط زیست به تبصره 8 بود، هرچند هنوز رضایت‌بخش نیست، اما نسبت به سال قبل، افزایش چشمگیری داشته است. بودجه بخش آب خیلی خوب بود، اما بخش کشاورزی اصلاً قابل رضایت نبود و ما با نهایت گله در رسانه‌ها اعلام کردیم که بخش بودجه کشاورزی، وضعیت خوبی ندارد، اما خوشبختانه مقام معظم رهبری در بازدیدی که از نمایشگاه دستاوردهای مختلف داشتند، گفتند مجلس می‌تواند با استفاده از مصوبات که از صندوق ذخیره ارزی وجود دارد، مشکل کسری بودجه در بخش کشاورزی را حل کند. به همین دلیل، ما یک بند الحاقی به تبصره کمیسیون هشت اضافه کردیم که اگر از کمیسیون تلفیق عبور کند و رای بیاورد، در صحن مجلس از آن، دفاع می‌کنیم و این تقریباً نزدیک به 30 همت به بخش بودجه کشاورزی کمک خواهد کرد.
 شرکت‌های خصوصی تمایلی به حضور در مناقصه‌های دولتی ندارند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه