واکاوی جنجال ارز در تحلیل« اقتصادسرآمد»

آیا دلار رام می شود؟

گروه بازارارز – ایرج گلشنی - این روزها همه جا سخن از ارز است. بالا و پایین رفتن دلار کاری است که هر روز و هر ساعت اتفاق می افتد که کنجکاوی مردم را در پی دارد. حتا کسانی که طی سال های متعدد هیچگاه به بازار ارز نزدیک نشده اند و حتا در تمام عمر یک اسکناس دلاری را در دست نگرفته اند هم این روزها به بازار ارز حساس شده اند. 
به گزارش اقتصادسرآمد، گویا هیجان، بیشتر از ریال در بازار ارز اثرگذار است. با این اوضاع و احوال آیا بازارارز رو به سامان می رود؟ ایا آرامشی در تلاطم دریای ارز قابل تصور است؟
عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ مجلس، به بعد هیجانی و روانی بازارارز اذعان دارد. مهدی طغیانی در گفت وگویی با خانه ملت به این نکته اشاره و تاکید کرده است. عجیب است که یک نماینده مجلس به این نکته انگشت می گذارد، اما تمام دولت و به ویژه بانک مرکزی نسبت به این نکته بی توجهی نشان می دهد!
شاید گفته شود که بانک مرکزی با ارزافشانی می خواهد همین هیجان را کنترل کند؛ اما ارزافشانی اتفاقا باعث هیجان بیشتر می شود و شده است. وقتی اعلام می شود دلار با کارت ملی پرداخت می شود، شاهد هجوم مردم به بانک ها و صرافی ها می شویم. بعضی از مردم با پتو به بانک مراجعه کرده اند تا نشان دهند شب گذشته را در صف خرید دلار به سر برده اند! اگر این هیجان نیست و اگر این تشویق دولت به هیجان نیست؛ پس چیست؟
وی در این گفت و گو به نکته جالب دیگری اشاره می کند و آن، «تشکیل کمیته نظارتی از سوی مجلس با هدف نظارت بر اقدامات دولت برای کنترل بازار ارز است». 
این خبر دو نکته به همراه دارد:
اول اینکه نظارت حق مجلس شورای اسلامی است و در این نکته نه بحثی هست و نه نقدی. یک امر طبیعی است که جزو وظایف ذاتی مجلس است و باید انجام دهد. 
اما دوم این نکته است که دولت در اقدامات عملی که منجر به کنترل بازارارز بوده، موفقیتی به دست نیاورده و مجلس حساس شده است که چرا تدابیر دولتی نه تنها موفق نبوده بلکه نتیجه عکس داده است. چنین برداشتی است که موجب می شود کمیته ای برای نظارت بر عملکرد دولت تاسیس شود. 
و نکته سوم، کاش می گفت که این کمیته قرار است چکار کند؟ نظارت کند به چه معناست؟ یعنی دولت تدبیر اجرا کند و سپس شما نظارت کنید؟ یا این که از ابتدا بر تدابیر دولتی اثرگذار باشید؟ 
اگر نظارت بعد از عمل باشد که می شود دخالت در امور دولت و اگر بعد از آن باشد می شود نوشداروی بعد از مرگ سهراب!
بنابر این تنها یک نتیجه منطقی می توان گرفت و آن این است: مجلس از تدابیر و عملکرد دولت در ساماندهی و کنترل بازار ارز راضی نیست و با این رفتار، ضمن نشان دادن نارضایتی خود، به دنبال کمک به دولت با مشارکت در اخد تدابیر موثر است.اکنون باید منتظر واکنش دولت باشیم تا ببینیم نسبت به این نوع نظارت چه واکنشی خواهد داشت و آیا همین نوع از نظارت که لازم است اما مبهم، آیا موجب برخورد بین دولت و مجلس می شود؟
البته نماینده مردم اصفهان معتقد است که با توجه به افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی وضعیت بازار ارز در کشور بهبود پیدا می کند. وی که سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است با بیان اینکه در جهت تقویت ارزش پول ملی باید اقداماتی همچون مهار تورم افسارگسیخته، افزایش درآمدهای پایدار ارزی و پذیرش مسئولیت ازسوی مدیران مربوطه صورت بگیرد، اظهار کرد: دولت نیز در تلاش است موضوع کسری بودجه برای سال آینده با وصول درآمدهای مالیاتی و افزایش فروش نفت کم کند که این مهم می‌تواند در کنترل بازار ارز تاثیرگذار باشد.
با مجموع تدابیر و نظارت دولت و مجلس امیدواریم اتفاق خوبی در بازار ارز بیفتد و حداقل ارز چه ارزان و چه گران به ثبات برسد. اما انگار بازار ارز سرسازگاری با این تدابیر را ندارد که اگر داشت، سال ها پیش تن به رام شدن می داد. 
 آیا دلار رام می شود؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه