در گفت‌وگوي« اقتصاد سرآمد» با اعضاي ارشد انجمن ‌مهندسي دريايي ايران مطرح شد:

انجمن مهندسي دريايي ايران اهميت راهبردي دارد

گروه اقتصاددریا - محمد رحیمی - 
بی شک نوع نگاه، میزان توجه و مشارکت اعضای هر انجمنی در ارتقاء و یا افول آن انجمن مؤثر است و وجود سلایق مختلف اعضای آن، سبب پویایی می‌شود. انجمن که مجموعه ای از افراد تخصصی با توان بالا محسوب می شود براثر تعامل، هم‌کاری و هم‌کوشی، سبب همافزایی و با تلاش گروهی مي‌توانند اهداف بزرگ و به ظاهر ناممکن را پی گرفته و عملیاتی کنند.
انجمن مهندسی دریایی ایران، برخوردار از یک بدنه تخصصی و با پشتوانه صنایع تخصصی دریایی و ساحلی می تواند به عنوان تصمیم ساز، برخی از مسائل عمده حاکمیتی را حل و فصل كرده و با توجه پتانسیل فوق العاده زیاد ساحل و فراساحل در تولید ناخالص داخلی، این انجمن نقش محوری را در حل برخی مسائل بنیادی کشور ایفا نماید. علیرغم برخی اختلاف و مسائل در عملکرد انجمن مهندسی دریایی ایران طی سالیان اخیر، آینده این انجمن همچون آینده این کشور رو به توسعه، روشن است؛ چراکه پتانسیل های بالای آن هنوز در انتظار بهره برداری است و این مسئولیت جامعه تخصصی دریایی کشور است که از طریق ساختار و سازمانهای مردم نهادی چون انجمن آن را عملیاتی کنند.
در مجمع فوق العاده و انتخابات پیشروی انجمن، مشارکت حداکثری جامعه دریایی فرصت مغتنمی خواهد بود تا از فرصت انجمن برای توسعه این مرز و بوم نیازمند آبادانی استفاده بهینه شود و این مهم در صورتی ممکن خواهد شد که رویکرد اعضای آن، به رغم اختلاف سلیقه، هم‌دلانه باشد. گفت وگو با اعضای انجمن، ما را با فضای کلی حاکم بر آن، در شرایط کنونی آشنا خواهد کرد.آن چه مي‌خوانيد گفت‌وگو با دو عضو ارشد انجمن مهندسي دريايي ايران است:
دکتر محمدامین فیض چکاب؛ رئیس پردیس جامع دریا ساحلی دانشگاه صنعتی امیر کبیر واحد بندرعباس: 
مشارکت کامل جامعه دریایی ضرورت دارد
اقتصادسرآمد: در نگاه شما انجمن مهندسی دریایی ایران واجد چه جایگاه و اهمیتی است؟
دکتر فیض چکاب: در هر جامعه‌ای اگر قرار باشد دیدگاه تخصصی در سیاست های کلان آن حاکم شده و هم‌چنین جهت نظارت و حفظ استانداردهای بخش های آموزشی، صنعتی، پژوهشی و ... نیاز به ساختاری در قالب یک مؤسسه مردم نهاد با شرط مشارکت و نظر تخصصی اعضای آن وجود دارد. انجمن‌های تخصصی و علمی، جامعه‌ای واجد اعضای متخصص ناشی از علم و یا سابقه کاری مرتبط هستند که براساس دانش خود، هدف مشترکی را برای پیشرفت و توسعه کشور و برای کمک  به بخش حکم‌رانی پی میگیرند. همچنین انجمنی مانند انجمن مهندسی دریایی ایران، در تلاش است تا اهمیت فعالیتهای حوزه تخصصی خود را برای جامعه تبیین کرده و بازوی مشورتی برای حاکمیت محسوب شود.
اقتصادسرآمد: آیا انجمن مهندسی دریایی ایران در حال حاضر، از چنین پتانسیلی برخوردار است؟
دکتر فیض چکاب: به نظر من انجمن متاسفانه چنین جایگاهی را دارا نیست؛ هرچند انجمن تا کنون بخشی از مأموریتهای تخصصی پیش گفته را انجام داده است، ولی انتظارات بسیار بیشتری از این انجمن میرود. با توجه به این‌که  جامعه دریایی، گروهي بسیار تخصصی هستند و صنایع دریایی نیز در کنار انجمن قرار دارد، خروجی چنین جمعی میتواند بسیار بیشتر از این باشد که امیدوارم طی سال های آینده این مهم رقم بخورد. تصور من این است که اتفاقات اخیر، انجمن را مقداری درون‌گرا کرده است و نیاز دارد تا مقداری از درون، اقدامات اصلاحی ضروری انجام گیرد که در این صورت شکوفایی انجمن در آینده نزدیک دور از واقع نخواهد بود.
اقتصادسرآمد: شما انتخابات پیش رو را راه‌گشا میدانید؟
دکتر فیض چکاب: در صورتی كه مشارکت کامل جامعه دریایی وجود داشته باشد، قطعاً میتوان گفت بله! 
اقتصادسرآمد: خودتان شرکت می کنید؟
دکتر فیض چکاب: اگر منظورتان به عنوان کاندیداتوری است که باید بگویم برای آن تصمیم ندارم، ولی برای شرکت در مجمع، در صورت حضور در تهران، حضوری شرکت خواهم کرد و در صورت عدم حضور، وکالتی مشارکت خواهم داشت.
احمد ایزدی؛ دکترای مهندسی دریا: 
وجود انجمن مهندسی دریایی ایران برای کشور ضرورت دارد
اقتصادسرآمد: برآورد شما از اهمیت و جایگاه انجمن مهندسی دریایی ایران چیست؟
دکتر احمد ایزدی: با توجه به این‌که انجمن تنها انجمن دریایی در کشور است، جایگاه ویژه و خاصی دارد و بسیار حائز اهمیت است که یک انجمن منسجم و یک‌پارچه و هم‌دل داشته باشیم. وجود چنین انجمنی برای کشور، الزامی است. جایی که جامعه دریایی کشور بتواند دغدغه‌های علمی و تخصصی خود را به گونهای مؤثر پیگیری کند.انجمن مهندسی دریایی ایران هرچند روزگار بر وفق مراد را نمی گذراند، اما این سرنوشت و وضعیت انجمن، تابعی از وضعیت اعضای آن است و همه اعضا در شرایط کنونی تأثیر داشته اند. برای این‌که بخواهیم وضعیت انجمن بهبود پیدا کند، باید حمایت و اراده بیشتری را از اعضا شاهد باشیم. بنابراین به نظرم در بحث نحوه عضویت و جذب اعضا باید تجدید نظر شود و اعضای با انگیزه و تلاش بیشتر عضو شوند تا کمک کنند که انجمن، جایگاه واقعی خود را پیدا کند.
اقتصادسرآمد: به نظر می رسد انجمن مانند گذشته خود پویا و فعال نیست، نگاه شما به آینده انجمن چگونه است؟
دکتر احمد ایزدی: من هر چند با توجه به این‌که در حوزه دریا فعالیت دارم و علاقه‌مند به فعالیت های انجمن هستم، اما با کارهای انجمن از نزدیک آشنا نیستم و به دلیل این‌که مشغله زیادی دارم نتوانستم با انجمن کار مستقیم و نزدیک انجام دهم. ولی بعد از این مایل به همکاری هستم و امیدوارم هماهنگی و همراهی بین اعضاء بیشتر شود و البته باید از انجمن های موفق هم الگو بگیریم.
اقتصادسرآمد: با توجه به انتخابات بیست و چهارم اسفند، آیا شما در آن شرکت خواهید کرد؟تر احمد ایزدی: بله، البته! در صورت حضور در تهران حضور خواهم یافت. 
انجمن مهندسي دريايي ايران اهميت راهبردي دارد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه