یک نماینده مجلس به «اقتصاد سرآمد» می‌گوید:

بستر و ظرفیت در کشور داریم، دلیل ندارد این‌قدر درجا بزنیم

گروه اقتصاد – زهرا ظهروند – سیدالبرز حسینی، نماینده خدابنده در مجلس یازدهم در خصوص شرایط نامساعد اقتصادی حاکم بر کشور به اقتصاد سرآمد گفت: باید ظروف اقتصادی را به درستی به یکدیگر متصل کرد، امروز نتیجه این عدم هماهنگی، خود را در زندگی مردم نشان می‌دهد و مقصر آن، هم دولت و هم مجلس است، در حالی که هر دو یکپارچه هستند و این یکپارچه بودن دولت و مجلس نباید باعث ایجاد رودربایستی شود و باید نقدهای سالم اتفاق بیفتد تا بتوانیم از ظرفیت این فضا استفاده کنیم.
وی افزود: امکان ندارد در ساختار اقتصادی، بستر فضای مردم نهاد را جدا کرد و حتماً باید بستر اقتصادی محیط آرام باشد تا ظرفیت مردم هم پای کار بیایند. پول در جامعه وجود دارد و دولت باید از ظرفیت توان اقتصادی استفاده کند تا این پول وارد چرخه اقتصادی شود و گردش پیدا کند. در لایجه بودجه سالیانه کشور، دخل و خرج دیده می‌شود، اما نقطه‌ای عمل می‌شود و لازم است این پویایی در اقتصادی اتفاق بیفتد و درون‌زا باشد و کار مملکت را حل کند. از این‌رو، با این دست فرمانی که دولت در این شرایط حرکت می‌کند، به نظرم خیلی نمی‌تواند به سرمنزل مقصود برسد.
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: در مسائل اقتصادی حتماً باید شرایط را فراهم کنیم و اقتصادمان به اقتصاد دنیا وصل شود. کشور ما پرپتانسیل است و نمی‌توانیم تنهایی در دنیا زندگی کنیم. امکان ندارد تا وقتی که با اقتصاد جهان وصل نباشید، بتوانید درون‌زا اقتصاد خود را حل کنید، از این‌رو باید ارتباط برقرار کرد. سرمایه‌های نیروی انسانی ما که این‌ها نیز جزء اقتصاد کشور و مولد هستند، به دلیل همین شرایط، از میدان عمل خارج می‌شوند که این موضوع نگران‌کننده است. وقتی گفته می‌شود از تمام ظرفیت کشور باید استفاده کرد، منظور همین افراد هم است. شاید در مسائل اجتماعی و سیاسی، اختلاف نظر داشته باشیم، اما نمی‌شود با زندگی مردم و مملکت شوخی کرد. 
حسینی اظهار داشت: در واقع باید در روند اقتصادی کشور، به یک منطق درست رسید. نکته مثبتی که آقای رئیسی دارند این است که شخص سفت و سختی نیست و بن بست ایجاد نمی‌کند. در خصوص استفاده از ظرفیت‌ها، باید همه توان علمی این حوزه، پای کار آورده شوند. وقتی ما بستر و ظرفیت در کشور داریم، دلیل ندارد این‌قدر درجا بزنیم. این ظرفیت الان در مجلس هم وجود دارد، اما اینکه یک جا بایستیم و بگوییم این مدل رفتار شود، این جفا در حق امکانات و ممکلت و اراده ملت است.
وی یادآور شد: کشور ما ظرفیت بی‌بدیلی در بسیاری از حوزه‌ها دارد که خیلی از کشورها ندارند. اینکه ما فقیر بگردیم، صحیح نیست و تاریخ هم قضاوت خوبی در این مورد نخواهد کرد. رهبر معظم انقلاب در این خصوص با یک افقی صحبت می‌کنند که نشان از همان اعتقاد به ظرفیت‌ها، نیروی انسانی و منابع است.
این عضو کمیسیون عمران تصریح کرد: بایستی مسالمت آمیز و فارغ از مسائل سیاسی برای زندگی مردم قدم برداریم. اینکه امروز مردم نمی‌توانند خانه بخرند یا برخی‌ها در تهیه مایحتاج ابتدایی زندگی خود می‌مانند، درست نیست و اینکه بخواهیم هر بار با تفکر کمیته امدادی یک بسته و کمک معیشتی به مردم بدهیم، خیلی مشکل ما را حل نمی‌کند. تیم اقتصادی فعلی آقای رئیسی با این ظرفیتی که الان دارد، نمی‌تواند به تنهایی این موضوع ها را حل کند و باید در مردم اعتماد ایجاد کرد و شرایطی به وجود بیاید که همه پای کار بیایند تا حوزه مسکن به عنوان یک نیاز اساسی در کشور، راه بیفتد. اگر در حوزه معادن، زیرساخت و حمل و نقل به آن رسیدگی نشود، بخشی از این ظرفیت کشور زائل می شود.
حسینی در پایان خاطرنشان کرد: کشورهای بالادست و پایین دست و اطراف ما دارند کار می‌کنند و بخشی از این ترانزیت خیلی مهم است. می‌گوییم تمام منطقه پر از مشکلات است، اما آن‌ها به فکر خود هستند و کار می‌کنند و این روند به سادگی‌ها هم نیست، یعنی جذب سرمایه‌گذار می‌کنند و سپس زیرساخت ایجاد می‌کنند. اگر ما برای خودمان فکری نکنیم نمی‌توانیم از ظرفیت ژئوپلوتیک کشورمان در آینده استفاده کنیم. شاید الان طرح‌های بزرگی در ذهن داشته باشیم که اگر دیر بجنبیم امکان دارد پنج سال دیگر اهمیت خود را از دست بدهند. در جنوب و شمال کشور ما، کریدوری در حال شکل‌گیری است که روی طرح‌های کلان محور ما تاثیر می‌گذارد، از این‌رو نیاز است از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کرد. همچنین اینکه بخش خصوصی بایستی پای کار بیاید تا شاهد سرعت گرفتن امور و خروجی‌های مثبت باشیم. در واقع اگر می‌خواهیم با بودجه‌های فعلی، همه ساختارمان را ایجاد و سرپا کنیم، نمی‌توانیم به موفقیت برسیم، چون شدنی نیست. باید ابرپروژه‌ها را بیرون کشور بکشیم و از ظرفیت دانشگاهی و دنیا استفاده کنیم.
 بستر و ظرفیت در کشور داریم، دلیل ندارد این‌قدر درجا بزنیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه