ورود به لاین جدید تجارت با کشورهای منطقه

روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس احیا می شود؟

رییس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه توافق با عربستان می تواند به بهبود تجارت ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص امارات منجر شود، گفت: تاثیر سیاسی این توافق بیشتراز تاثیر اقتصادی آن است.
به گزارش اقتصادسرآمد، محمد لاهوتی به بازار می گوید: بدون شک احیای دوباره روابط ایران و عربستان به عنوان دو قدرت بزرگ و تاثیر گذاری منطقه ای در زمینه رشد تجارت ما با این کشورعربی تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.
لاهوتی:بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس روابط سیاسی و البته اقتصادی خود را با عربستان هماهنگ می کنند، به همین جهت هر گونه تنش بین تهران و ریاض می تواند تاثیرات منفی زیادی بر تجارت ایران با کشورهای این منطقه داشته باشداو همچنین از ورود ایران به مرحله جدیدی از سیاست خارجی خبر داد و افزود: البته جدای از این مساله با توافقی که صورت گرفت می توانیم به بهبود تجارت خود با امارات و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس هم امیدوار باشیم.به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، نباید فراموش کرد که بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس روابط سیاسی و البته اقتصادی خود را با عربستان هماهنگ می کنند، به همین جهت هر گونه تنش با عربستان می تواند تاثیرات منفی زیادی بر تجارت ایران با کشورهای این منطقه داشته باشید.
اما متاسفانه به دلیل برخی مسائل که در سال گذشته رخ داد، ایران در حوزه تجارت خارجی و مسائل سیاسی با کشورهای این حوزه دچار مشکل شد.لاهوتی ادامه داد: اولین اثر روانی خبر احیای روابط ایران و عربستان کاهش نرخ ارز بود و ما دیدیم که اثر آن بر بازار ارز ایران بسیار مثبت و تاثیرگذار بود.
او که احتمال می دهد توافق تهران و ریاض تغییراتی را در شرکای تجاری ما داشته باشد، گفت: بیشترین اثر مثبت این توافق را در زمینه تجارت با امارات شاهد خواهیم بود.عربستان سعودی مهم‌ترین کشور نفتی، مهم‌ترین رقیب منطقه‌ای ایران و مهم‌ترین عضو شورای همکاری خلیج‌فارس است. این کشور در سال‌های اخیر بحران جانشینی پیچیده‌ای را از سر گذرانده و اهداف بلندپروازانه‌ای برای نقش‌آفرینی در قرن ۲۱ در چشم‌انداز ۲۰۳۰ تعریف کرده است. در این میان بسیاری از کارشناسان معتقدند که احیای این روابط نمی تواند بهبودی در حوزه صنعت و نفت و گاز ایران داشته باشد. 
 روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس احیا می شود؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه