«اقتصاد سرآمد» گزارش مي دهد راه برون‌رفت از تورم کنونی چیست؟

کم شدن مشکلات اقتصادی کشور در گرو پا سخگویی دولت

گروه شعارسال – محمد آیتی – سال 1402، با شعار «مهار تورم و رشد تولید» از راه رسید و همگان منتظر بودند که دولت سیزدهم پس از یک سال و نیم، در همه حوزه‌ها خصوصاً اقتصادی، خودی نشان دهد، اما پیکان تورم همچنان رشد را نشان می‌دهد و گرانی، امان مردم رنج‌دیده را بریده است. حال پرسش اصلی این است که چرا کار به این نقطه رسیده و راه برون‌رفت از آن، چیست؟

به باور من، تیم اقتصادی‌ دولت، ناتوان از اداره کشور است
در همین رابطه، شهریار حیدری، نماینده قصرشیرین به اقتصاد سرآمد گفت: شرایط سخت اقتصادی بر کشور حاکم است و این موضوع به امروز و دیروز برنمی‌گردد. به باور من، دولت و به طور خاص، تیم اقتصادی‌اش، ناتوان از اداره کشور در حوزه اقتصاد است.

مسئولان با علم به چالش‌های موجود در کشور وارد گود مدیریت شدند
وی افزود: این ناتوانی دولت باعث شده که گاهی مشکلات خودشان را بین افراد و تشکیلات دیگر، توزیع کنند. به طور مثال، یک روز مشکلات را گردن دولت‌های متخاصم با ایران می‌اندازند و گاهی هم افرادی را در داخل، مقصر وضع موجود قلمداد می‌کنند. این رویه، به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست، بالاخره آقای رئیسی و مسئولانی که قبول سمت کردند، با علم به چالش‌های موجود در کشور و مخصوصاً بخش اقتصاد، وارد گود مدیریت شدند و اکنون باید کار کنند و کارشان هم، خروجی داشته باشد تا رضایت در چهره مردم و رونق گرفتن سفره‌هایشان دیده شود، نه اینکه سفره‌های خانواده‌ها، روز به روز کوچک شود و بگوییم دیگران مقصر بودند و هستند.
عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: اکنون، قرنی نیست که بخواهیم با صحبت‌های توجیهی یا مثلاً دادن شعارهای پرزرق و برق و وقتی انجام نشد، توپ را در زمین دیگران بیندازیم، از خودمان رفع مسئولیت کنیم. دولت به خاطر اینکه رافع مسئولیت از تیم اقتصادی‌اش باشد، دائماً مشکلات را به این طرف و آن طرف توزیع می‌کند که این کار، در بین مردم، رضایت ایجاد نمی‌کند. برای حل بحران، مخصوصاً در حوزه اقتصاد که بسیاری از افراد با پوست و استخوان‌شان، آن را درک می‌کنند، ابتداً باید مشکل را پذیرفت و بدون حرف‌های توجیهی با خردجمعی، نقشه راه ترسیم کرد.

کم شدن مشکلات اقتصادی کشور، در گرو پاسخگویی دولت است
حیدری اظهار داشت: کم شدن مشکلات اقتصادی کشور، در گرو پاسخگویی دولت است. تعامل، همفکری، شفاف سازی توام با گزارش به مردم، چاره کار است. ایران به اندازه کافی منابع دارد. هفت درصد کل منابع دنیا در ایران است و این موهبت الهی، همیشه به عنوان یک فرصت حیاتی برای ما بوده و جای تاسف دارد که در خیلی از مواقع از این ظرفیت‌ها غافل بودیم. تنها یک درصد جمعیت جهان در ایران است، پس داشتن هفت درصد منابع دنیا در مملکت، یعنی اگر به درستی و با مدیریت قوی از آن‌ها استفاده کنیم، همه مردم ایران باید به لحاظ مالی، در شرایط خوبی باشند. ایران باید مدیریتش را به سمت و سویی برود که هر دولت با هر تفکری، در راس کار قرار گرفت، بدنه کارشناسی و متخصصین خودش را به واسطه همفکر نبودن سیاسی، کنار نزند. امروز بسیاری از افراد متعهد که در کارشان هم متخصص هستند، خارج از گود رفتند و این یک ضعف بزرگ برای مملکت است.
بسیاری از افراد متعهد و متخصص خارج از گود رفتند و این یک ضعف بزرگ برای مملکت است
وی در ادامه بیان کرد: دولت باید در نظرش، خدا و مردم باشد و اصلاً ذره‌ای مسیر باندبازی را دنبال نکند. شاید برخی افراد متعهد باشند، اما تخصص لازم را نداشته باشند، از این‌رو نباید تخصص را تنها فدای مولفه تعهد کرد.
حیدری افزود: شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» است. خدا وکیلی بروید در کوچه و خیابان‌ها و به صورت تصادفی از زن و مرد سوال کنید که اکنون که در ماه دوم سال هستیم، تلاش مدیران و خروجی کارها، در این مسیر بوده یا نه؟ اینکه هر چند وقت یک بار بیاییم کلی از خدمات خود بگوییم، ولی مردم معیشت‌شان در خطر باشد، فقط گول زدن خودمان و معطل کردن کشور است.
عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: سوءمدیریت در کشور ما بیداد می‌کند و برای اثبات این موضوع اصلاً نیازی به آوردن عدد و رقم نیست. همین که هفت درصد منابع دنیا را در کنار یک درصد جمعیت جهان داریم و وضع‌مان این می‌باشد، گویای همه چیز است. من قبول ندارم که بگوییم در همه 44 سال انقلاب، وضع‌مان این بوده است. تحقیق کنید و ببینید که کشور در برخی سال‌ها، با شرایط سخت، اما به لطف و مدد مدیران کاربلد و مدیریت اصولی منابع، چطور رضایت نسبی را به خانه‌های مردم آوردند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: مدیران دولتی که می‌گویند ایران سرشار از منابع است و از طرفی، نفت را می‌فروشیم و پولش هم برمی‌گردد و تا حدی هم پول‌های بلوکه شده ما آزاده شده، خب بیایند و شفاف بگویند پس چرا وضع ما در حوزه اقتصاد این است؟
کم شدن  مشکلات  اقتصادی کشور در گرو پا سخگویی دولت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه