در گفت و گو با مدیر کل سرمایه گذاری و مناطق نمونه گردشگری وزارت گردشگری مطرح شد

مَکُران به قطب نخست گردشگری دریایی و ساحلی کشور تبدیل می‌شود

گروه گردشگري دريا - با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکُران، گردشگری به عنوان یکی از اصلی ترین بخش های توسعه ای منطقه مطرح شد. در همین راستا طی سال های اخیر برنامه ریزی‌های کلانی در سطح ملی و استانی جهت پیشبرد اهداف تعیین شده به سمت ایجاد زیرساخت های گردشگری در طول نوار ساحلی مکُران صورت گرفت است. از جمله مهمترین این زیرساخت های لازم در نوار ساحلی مکُران جهت ایجاد توریسم ساحلی و دریایی در کرانه دریای عمان را می توان به ایجاد اسکله های تفریحی در شهرهاي ساحلی، افزایش تعداد شناورهای تفریحی استاندارد در منطقه، ایجاد کمپ پارک‌های ساحلی، هتل های ساحلی و دریایی، افزایش کلوپ‌ ورزش‌های دریایی و نیز افزایش ارتباطات فرهنگی و توریستی با کشورهای حاشیه اقیانوس هند اشاره کرد. 
بسیاری از اقداماتی که منجر به توسعه گردشگری می‌شود در شرح وظایف و احکام دستگاه‌های اجرایی پیش بینی شده است؛ مانند معافیت‌های مالیاتی، واگذاری اراضی ملی، معافیت‌های عوارض پروانه ساختمانی یا معافیت‌های تغییر کاربری اراضی که همگی این‌ها منوط به نگرش باز و بسیط دستگاه‌های اجرایی در توسعه گردشگری است. نکته قابل توجه این است که هم اکنون شورای مکران به عنوان حلقه اتصال دستگاه‌های اجرایی برای همکاری بین بخشی و سازمانی می‌تواند عمل کند.

حفاظت از محیط زیست مکران همگام با توسعه در این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است. عملکرد و برنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای توسعه گردشگری دریایی و ساحلی مکران جهت رعایت ملاحظات زیست محیطی چگونه خواهد بود؟
احمد تجری : یکی از مهمترین موضوعاتی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در طول سال‌های اخیر دنبال کرده، ایجاد بستر همکاری مناسب با سازمان حفاظت محیط زیست است، زیرا معتقد هستیم که محیط زیست یکی از بستر‌های مهم و دارای اهمیت برای توسعه گردشگری است. جامعه گردشگری به ویژه نسل نو گردشگران به محیط زیست حساس بوده و برای ما  به عنوان متولی اصلی گردشگری و طبیعت‌گردی کشور، حفاظت از محیط زیست بسیار حائز اهمیت است؛ در واقع بخش مهمی از جاذبه‌های گردشگری همان فضای محیط زیستی هستند. این رویکرد به تبع در منطقه مکران نیز وجود دارد. همان گونه که می‌دانیم طرح آمایش و توسعه مکران تهیه و در سال ۱۳۹۷ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده است و ملاحظات زیست محیطی نیز در این طرح دیده شده است؛ بنابراین برنامه‌های توسعه گردشگری در این منطقه در چارچوب همان طرح خواهد بود. قطعا هرگونه اقدام در این منطقه با لحاظ ملاحظات زیست محیطی خواهد بود. آنجایی که سازمان حفاظت محیط زیست در چارچوب طرح آمایش منطقه ایجاد ساخت و ساز‌های سنگین مانند هتل‌های بزرگ، اسکله‌های گردشگری، مجتمع‌های گردشگری با بارگذاری سنگین را داده باشد، سرمایه گذاران را به آن سمت هدایت می‌کنیم، ولی چنانچه محدودیت‌های زیست محیطی در هر نقطه‌ای وجود داشته باشد از سایر ظرفیت‌های گردشگری مانند طبیعت گردی، پرنده نگری، تفرج گسترده و فعالیت‌های گرشگری غیر آسیب زا بهره گرفته خواهد شد. همچنین توسعه بوم گردی‌ها در نواحی روستایی یکی از اولویت‌های توسعه گردشگری منطقه مکران بوده که حداقل آسیب زیست محیطی را به دنبال دارد.

 همانطور که در ابتدای گفته‌های خود اشاره کردید، برنامه‌های جامعی جهت ایجاد گردشگری در منطقه مکران تدوین شده است؛ با توجه به این امر پیش بینی شما از  آینده صنعت گردشگری در این منطقه به چه صورت است؟
احمد تجری : یکی از مهمترین برنامه‌های وزارتخانه، افزایش مشوق‌های سرمایه گذاری در منطقه و ایجاد بستر هماهنگی و انسجام بخشی با دستگاه‌های اجرایی در چارچوب شورای توسعه مکران است؛ لذا این اقدامات و هدایت طرح‌های گردشگری با برنامه ریزی صورت گرفته، رشد شتابان و توسعه هدفمند گردشگری منطقه را به دنبال خواهد داشت و سبب می‌شود در آینده سرمایه گذاری‌های زیادی در منطقه اتفاق بیفتد، افراد بومی و محلی به سمت اشتغال در این صنعت بیش از گذشته روی آورند، قطب اول گردشگری ساحلی و دریایی منطقه قلمداد شود و به یکی از مقاصد اصلی گردشگری به ویژه در فصل سرد سال تبدیل شود. رونق گردشگری منطقه مکران با توجه به ظرفیت‌های بی بدیل آن با برنامه ریزی‌های صورت گرفته تحقق پذیر است.
 مَکُران به قطب نخست گردشگری دریایی و ساحلی کشور تبدیل می‌شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه