تشریح طرح‌های در حال اجرا در منطقه چابهارتوسط نماینده ویژه رئیس جمهوری در سواحل مَکُران

به دنبال توسعه همه جانبه مَکُران هستيم تا کاستی‌های عسلویه تكرار نشود

گروه اقتصادكلان - مختار رحیمی - سواحل مَکُران با وجود برخورداری از ظرفیت‌های متعدد و متنوع برای توسعه همه‌جانبه به دلیل نداشتن طرح جامع و نقشه‌راه معین، با چالش‌های فراوانی در حوزه عمران و توسعه مواجه است به‌طوری که بسیاری از پروژه‌هایی که برای توسعه سواحل مکران در نظر گرفته شده دچار رکود و تعطیلی شده‌اند.
در همین راستا نیروگاه حرارتی ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک با گذشت بیش از ۷ سال از کلنگ زنی هنوز به نتیجه نرسیده به طوری که موجب نارضایتی شهروندان شده است.
با آغاز به کار دولت سیزدهم، موضوع تعیین راهبردهای اساسی برای جهت دهی به توسعه سواحل مکران، بار دیگر به بحث داغ مردم و مسئولان منطقه مَکُران تبدیل شده است؛ موضوعی که برای شهروندان نیز از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است و از دولت سیزدهم در کنار آن مدیران جدید این دبیرخانه انتظار دارند هرچه سریع‌تر برای به سرانجام رساندن کارهای بر زمین مانده در مسیر توسعه سواحل مکران اقدام کنند.

نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی ایران - روسیه پس از ۷ سال در حد تسطیح زمین
نیروگاه حرارتی ۱۴۰۰ مگاوات سیریک یکی از مهم‌ترین پروژه‌های سواحل مَکُران که قرار بود با مشارکت کشور روسیه اجرایی شود، ولی هنوز متأسفانه بعد از سال‌ها به سرانجام نرسیده است. کلنگ نیروگاه حرارتی ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک سال ۱۳۹۵ در زمینی به مساحت ۱۹۹ هکتار در روستای کرپان شهرستان سیریک به زمین زده شد و قرار بود این نیروگاه سه ساله به بهره برداری برسد حالا بعد از گذشت ۷ سال از کنگ زنی نیروگاه هسته سیریک در حد تسطیح زمین به حال خود رها شده و پیشرفتی نداشته است.
براساس نقشه طراحی و اجرای شدن این پروژه مقرر بود که برق و آب تمام منطقه سواحل مَکُران نیز تأمین کند، و قرار بود برق و آب مورد نیاز سواحل مَکُران که از نیازهای اصلی است نیز پاسخ بدهد، ولی حالا به سرنوشتی مبهم دچار شده است.
براساس بررسی‌های انجام‌شده، این پروژه حتی در حد ۱ درصد پیشرفت فیزیکی هم نداشته‌، و از دلایل کندی روند اجرای این پروژه با وجود آنکه از جمله پروژه‌های شاخص توسعه سواحل مَکُران با هدف بهبود وضعیت برق و آب شرب منطقه به حساب می‌آید، لغو قرارداد با پیمانکار روسی عنوان شده است به دلایل مختلف که مردم و حتی مسئولان منطقه در جریان امورات نیستند، همچنین احداث شهر مکران در شهرستان جاسک و یکی دیگر از پروژه‌ها جاده ساحلی بندرعباس - جاسک از دیگر پروژه‌های مانده منطقه سواحل مَکُران است که انتظار می‌رود با توجه به آغاز به‌کار دولت سیزدهم سریع‌تر به‌نتیجه برسد.
هر چند که وجود پروژه‌های نیمه‌تمام از برجسته‌ترین دغدغه‌های مسئولان دولت سیزدهم و در کنار آن مدیران این مناطق است، ولی متأسفانه در سال‌های اخیر راکت ماندن این پروژه‌ها به چالشی و به دغدغه‌ای اساسی برای مردم و مسئولان منطقه تبدیل شده و مانع‌زدایی از به‌سرانجام رسیدن آن‌ها، اکنون راهبرد اساسی مردم منطقه ساحل مکران است.
با توجه به اینکه در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی خوبی برای تکمیل طُرح‌های نیمه‌تمام به ویژه طرح‌های نیمه‌تمام بزرگ انجام شده است، ولی تاکنون نسبت به این سه طرح مهم در قالب طرح توسعه سواحل مَکُران هیچ‌گونه اقدامی صورت گرفته نشده است.
مسئولان بخصوص استاندار در این زمینه معتقدند برای پروژه‌های نیمه‌تمام هرمزگان دسته‌بندی‌های لازم انجام و هرکدام طی فرایند مرتبط پیگیر هستند، ولی برای برخی از پروژه‌های نیمه‌تمام سواحل مَکُران تلاش آن چنانه‌ای نشده است، در صورتی که می‌شد به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که از اعتبار استانی و ملی و همچنین سفر رئیس‌جمهوری برای تأمین اعتبارات لازم کمک بگیرند، موانع پیش روی این پروژه‌ها رفع و در چارچوب قانونی دوباره فعال شوند.

نگاه دولت سیزدهم به توسعه سواحل مَکُران یک نگاه فرا ملی است
حسین دهقان، نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیراجرایی شورای توسعه سواحل مَکُران در گفتگو با مهر، به تشریح برنامه‌ها و بازدیدهایی که به سواحل مَکُران داشته پرداخت و با اذعان به اینکه، نگاه دولت سیزدهم به توسعه سواحل مکران یک نگاه فرا ملی است، بیان کرد: در سالیان گذشته، حوزه توسعه سواحل مَکُران و بهره گیری از ظرفیت‌های اساسی که در این منطقه وجود دارد که قادر است سهم قابل توجهی از اقتصاد ملی را به خود اختصاص دهد مطرح شده ولی سرعت کار یا ابعاد مورد توجه متناسب با این خواسته و مطلوب نبوده، هر چند که در دولت‌های گذشته یک سری اقدامات اولیه انجام شده ولی از این نظر که چه مقدار آن اقدامات منجر به عمل و اقدام شده با آن فاصله داریم.دهقان افزود: بیشتر اقدامات در گذشته در زمینه تهیه اسناد بوده که کارهای خوبی است و نمی‌توان آنها را نفی کرد ولی تا بخواهد وارد مرحله عمل شود کار سخت و دشواری است.
بیشتر اقدامات در گذشته در زمینه تهیه اسناد بوده که کارهای خوبی است و نمی‌توان آنها را نفی کرد ولی تا بخواهد وارد مرحله عمل شود کار سخت و دشواری است

چند گام بزرگ دولت سیزدهم در زمینه
 توسعه سواحل مَکُران 
دهقان با اشاره به این مطلب که در دولت سیزدهم چند گام بزرگ در زمینه توسعه سواحل مَکُران برداشته شده است، اظهار داشت: امیدواریم این گام‌ها را بتوانیم عملیاتی کنیم و مردم در گستره ملی و حتی فرا ملی از نتایج آن بهره مند شوند. وی با تاکید بر این مطلب که در گام نخست یک برنامه بلند مدت توسعه‌ای برای منطقه مَکُران تدوین شده، اظهار داشت: برنامه به شکلی است که ما توسعه را تنها از این زاویه نگاه نمی‌کنیم که قرار است یک سری اقداماتی صورت بگیرد که منجر به ایجاد کارخانه شود و یا صنعتی راه اندازی شود بلکه نگاه‌ها به جنبه‌های مختلف نظیر ابعاد اجتماعی، فرهنگی، بومی و زیست محیطی است.

نگاه دولت سیزدهم به توسعه سواحل مَکُران یک نگاه فرا ملی است
دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مَکُران همچنین افزود: نگاه دولت سیزدهم به توسعه سواحل مَکُران یک نگاه فرا ملی است ضمن اینکه بر این باور و اعتقاد هستیم که این منطقه می‌تواند جنبه‌های صنعتی نیز داشته باشد و شاید بزرگترین شاخصه آن بحث‌های تجاری و بازرگانی باشد.
به دنبال توسعه همه جانبه  مَکُران هستيم  تا کاستی‌های  عسلویه تكرار نشود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه