صفایی:به دنبال استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های دریایی هستیم

پایان کار چهاردهمین همایش آیکوپمس با ارائه ۱۳۳ مقاله تخصصی و برگزاری ۵ کارگاه آموزشی- کاربردی

چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی (ICOPMAS ۲۰۲۲) با ارائه ۱۳۳ مقاله تخصصی و برگزاری ۵ کارگاه آموزشی- کاربردی و با برگزاری مراسم  اختتامیه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما و همچنین تقدیر از برگزیده های بین المللی و دست اندرکاران این همایش با شکوه به کار خود پایان داد.

باید در جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه دریایی و بندری موفق عمل کنیم 
علی اکبر صفایی، معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این آیین با اشاره به اینکه باید در زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه دریایی و بندری موفق عمل کنیم، گفت: در همین راستا باید شاهد ورود سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی به کشور باشیم. اظهار کرد: همایش دو روزه کاری پرفشار را پشت سر گذاشتیم و بسیار خوشحالیم که شاهد انتقال و تبادل اطلاعات علمی هستیم چرا که همایش بسیار خوبی در شان یک همایش بین‌المللی برگزار شد که دستاوردهای آن به عنوان چراغ راه مدنظر قرار دارد.

ایران به نقطه عطف هم‌پیوندی کشورهای همسایه تبدیل شده است
وی ادامه داد: شرایط ویژه و اتفاقات خاصی در دنیا و منطقه در حال رخداد است و در این بین روابط ایران و کشورهای همسایه بهبود یافته است و شاهد تغییر رویکرد کشورها نسبت به جمهوری اسلامی ایران هستیم و این یک نقطه عطف است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در کشور و نیز مسیر کریدور شمال جنوب در این ایام به حقیقت خواهد پیوست، گفت: می‌توانیم با ورود کشورهای همسایه و نیاز کشورهای شمال، جنوب و شرق به یکدیگر شاهد هم‌پیوندی آن‌ها از طریق ایران باشیم. 
صفایی افزود: درصد رشد ترانزیت در بنادر شمالی کشور بسیار زیاد است و باید شاهد افزایش ترانزیت در این بنادر باشیم؛ این مسئله نشان می‌دهد مسیر حمل‌ونقل دریایی باز شده است و این اتفاق پالس مثبتی برای دست اندرکاران و فعال حوزه دریا و بندر است.وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد دریا نیز از زمانی که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد، سازمان بنادر و دریانوردی منتظر اسناد بالادستی نماند و فعالیت‌ها را پیش برد، عنوان کرد: سازمان بنادر پروژه‌ها را در حد توان خود پیش برد و کار را آغاز کرد.

جزییات سرمایه‌گذاری از ابتدای دولت سیزدهم در بنادر مِلکی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱ سرمایه‌گذاری ۱۷۹ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریالی از منابع دولتی و بخش خصوصی در بنادر ملکی، صورت گرفت، گفت: پروژه‌های اولیه مورد نیاز جهت تحقق اهداف نیز شامل ۶۸۰ پروژه به ارزش ۴۴۰ هزار میلیارد ریال است که این اعداد و ارقام جدای از سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی است که محقق خواهد شد.

الحاق 12 فروند کشتی به ناوگان دریای خزر
 صفایی با اشاره به اینکه ۱۲ فروند کشتی به ناوگان دریای خزر ملحق شده و کشتی‌های دیگر نیز در حال خرید و ساخت هستند، خاطرنشان کرد: استفاده از حداکثر توان داخل برای ساخت کشتی و تامین فاینانس برای توسعه ناوگان در دستورکار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در حوزه کسب و کار در حمل و نقل دریایی نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده و سهولت اخذ مجوز از اقدامات ارزنده است که توسط شورای عالی ترابری تصویب میشود و هر فعالی بتواند ارزش افزوده ایجاد کند در ۳۴ رشته فعالیت دریایی میتواند کسب مجوز داشته باشد و در این راستا مهم است که استانداردهای لازم ایجاد شود چرا که فعالیتهای دریایی بر مبنای قوانین و مقررات بین‌المللی است.
به دنبال استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های دریایی هستیم
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه دست پیمانکاران، مشاوران و مهندسان را در حوزه سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی به گرمی می‌فشاریم، عنوان کرد: منابع انسانی به عنوان یک اولویت در حوزه حمل و نقل دریایی برای سازمان بنادر و دریانوردی مدنظر قرار دارد و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و شاهد جذب نیرو بوده‌ایم و امیدوار هستیم در برنامه هفتم توسعه نیز تسهیلات ویژه‌ای را در نظر گیریم تا رضایت خاطر بیشتری برای علاقمندان حوزه دریایی ایجاد شود و تمام تلاش سازمان بنادر بر این است که از ظرفیت دانشگاه‌های دریایی کشور به بهترین شکل استفاده کنیم.
صفایی ادامه داد: همچنین باید در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق عمل کنیم و شاهد ورود سرمایه‌گذاران بزرگ به کشور باشیم.
وی با اشاره به اینکه خداراشاکر هستیم که سیاست‌های خیلی خوبی در حوزه دریا در مجمع تشخیص مصلحت نظام مدنظر قرار گرفته است، اظهار کرد: همچنین از ظرفیت برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی برخوردار هستیم که باید با همکاری مجلس شورای اسلامی به خوبی از آن استفاده کنیم.

توجه ویژه مجلس به توسعه حمل‌ونقل دریایی در برنامه هفتم توسعه
کمال علیپور خنکداری، نایب رییس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با اشاره به اینکه کشور ما دارای ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است که بر اساس آن ۴۰ درصد مرز آن را دریا تشکیل می‌دهد، گفت: دریا می‌تواند عامل رشد تولید و مهار تورم در کشور باشد.  وی اظهار داشت: از مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی بابت برگزاری چنین همایشی قدردانی می‌کنیم و امیدوار هستیم این همایش‌ها به سرانجام برسد و ثمره آن را به عینه شاهد باشیم.
وی ادامه داد: باید از طریق کمیته‌ها و کارگروه‌های مربوطه پیگیری مقالات علمی ارائه شده در دستورکار قرار گیرد و صرف برگزاری همایش کافی نیست و باید به صورت عملیاتی از مقاله‌های علمی استفاده کرد.
نایب رییس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حدود ۲۳۴ بندر در کشور داریم و حدود ۳۰ تا ۴۰ بندر فعال هستند، خاطرنشان کرد: امروز در حوزه علم کشور ما جزء کشورهای پیش‌رو به شمار می‌رود و علم زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که اثر کاربردی داشته باشد.

باید سهم دریا در GDP  افزایش یابد
علیپور خنکداری با تاکید بر اینکه در حوزه حمل‌ونقل دریابی باید رقابت خوبی با دنیا داشته باشیم، اظهار داشت: کشور ما از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی برخوردار است؛ این بدان معناست که ۴۰ درصد مرز کشور، دریایی است و باید از ظرفیت دریایی و ساحلی به بهترین شکل استفاده کرد.
وی ادامه داد: ۱۱ میلیارد تن کالا از طریق حمل‌ونقل دریایی در دنیا جابجا می‌شود، بنابراین باید همانند کشورهای مختلف و توسعه یافته سهم GDP کشور از دریا افزایش یابد.نایب رییس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق تاکیدات مقام معظم رهبری باید شاهد حضور مردم در نوار ساحلی باشیم، گفت: بنابر منویات مقام معظم رهبری، سواحل مکران ظرفیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند زمینه‌ساز رقابت با دنیا در حوزه حمل‌ونقل دریایی، شود.

دریا می‌تواند عامل رشد تولید 
و مهار تورم باشد
علیپور خنکداری با بیان اینکه چشم‌انداز ۵ ساله طبق برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی مصوب خواهد شد، عنوان کرد: از طریق دریا می‌توان در راستای رشد تولید و اقتصاد و نیز مهار تورم در کشور اقدام کرد و  اواسط خرداد ماه سال جاری برنامه هفتم توسعه چکش‌کاری خواهد شد و مسائل دریایی و بندری مدنظر قرار گیرد و باید بیش از ۱۰ حکم دریایی و بندری در برنامه هفتم توسعه داشته باشیم که امیدواریم از طریق سازمان بنادر و دریانوردی این مسئله محقق شود.
وی با اشاره به اینکه جذب سرمایه‌گذار خارجی در بنادر باید مدنظر قرار گیرد، بیان کرد: این آمادگی در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که از گستره دریایی کشور استفاده کنیم؛ کشوری مستعد و استراتژیک در منطقه هستیم که در سواحل آن بیش از ۲۲ میلیون نفر جمعیت زندگی می‌کند و ۷ استان کشور به دریا متصل هستند و با ساحل ارتباط دارند.
نایب رییس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی کشوری که دارای دریا است نباید مردم آن فقیر باشند، تاکید کرد: دریا می‌تواند مهار تورم و ایجاد امنیت را به دنبال داشته باشد و هر چه سواحل کشور، پسکرانه‌‌ها، حمل‌ونقل ترکیبی توسعه یابد و به‌روز شوند به طور حتم در این مسیر موفق‌تر خواهیم بود.
علیپور خنکداری با اشاره به اینکه باید شاهد ترافیک بندری هرچه بیشتر در کشور باشیم، اظهار داشت: باید در بندر تولید صورت گیرد و بلافاصله صادرات انجام شود مسئله ای که علاوه بر توسعه بندر نیازمند توسعه ریلی و دسترسی به ریل است.
وی افزود: مجلس شورای سلامی به توسعه حمل‌ونقل دریایی توجه ویژه دارد و در برنامه هفتم توسعه به این مقوله عنایت خواهد داشت تا شاهد  تصویب قوانین مورد نیاز در برنامه هفتم توسعه باشیم.

رویکرد ما علمی‌سازی فرایند
 نگه‌داشت تأسیسات و زیرساخت‌های بندری و دریایی است
علی فتحی، معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی  نیز در این آیین با اعلام اینکه راهبرد اقتصاد دریامحور در دستور کار جدی این سازمان قرار دارد، تاکید کرد: سازمان بنادرودریانوردی در راستای اجرای درست و دقیق راهبرد اقتصاد دریاپایه، در حال تهیه استاد بالادستی است که به همراهی قانونی مجلس شورای اسلامی نیاز دارد.با اشاره به عضویت سازمان بنادر در انجمن زیرساخت‌های آبی(پیانک) به عنوان تنها عضو خاورمیانه در این انجمن قدیمی و مهم، اظهار داشت: برای استفاده بهتر و مطلوب‌تر از فرصت عضویت در پیانک به مشارکت بیشتر و نقش‌آفرین‌تر فعالان و دانشجویان دریایی کشور نیاز داریم.
قائم مقام چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی با اشاره به ایده‌ها و دستاوردهای علمی و تازه ارائه شده در این همایش، تاکید کرد: امیدوارم این دستاوردهای علمی به صورت کاربردی در حوزه اجرایی کشور به کارگرفته شود.
وی با اشاره به برگزاری گارگاه‌های علمی و پژوهشی در دوسالانه آیکوپمس ۲۰۲۲، افزود: یکی از کارگاه‌های بسیار خوب ارائه شده در این نشست، طرح توسعه بندر شهید رجایی برای پهلودهی به نسل جدید شناورهای کانتینری با محوریت هوشمندسازی پروژه‌ها بود. عضو هیات عامل سازمان بنادرودریانوردی با بیان وجود ۴۱ کیلومتر طول اسکله، ۴۲ کیلومتر طول موج‌شکن و اجرای سالانه ۵۰۰ پروژه اجرایی تاکید کرد: یکی از رویکرد‌های جدی سازمان بنادر حفظ و نگهداری این دارایی‌ها است که در این خصوص لازم است علمی‌تر عمل کنیم.
.
حمایت معنوی یونسکو و انجمن پیانک از همایش ICOPMAS 2022 
حمید خلیلی، دبیر اجرایی چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی( ICOPMAS 2022)، در مراسم اختتامیه این همایش، هدف اصلی و کلان این نشست علمی را تبادل آخرین تحقیقات و پژوهش‌ها و فناوری‌های جدید در حوزه سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی عنوان کرد. 
مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر اشاره به مشارکت اساتید خارجی و ۱۸ شرکت و انجمن در بخش نمایشگاه جانبی در همایش چهاردهم آیکوپمس، تاکیدکرد: دوسالانه ICOPMAS 2022 با حمایت معنوی کمیته‌ها و انجمن‌های بین‌المللی نظیر یونسکو و پیانک برگزار شد.

مشارکت۳۰ کشور در چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی 
وی گفت: حدود ۳۰ کشور درقالب سفرا، نمایندگان کشورها، کمیته‌های علمی و سخنرانان کلیدی در چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی مشارکت داشتند.
خلیلی همچنین از ارائه ۱۳۳ مقاله علمی به صورت شفاهی و پوستر و برگزاری ۵ کارگاه آموزشی مرتبط با موضوع سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی خبر داد و گفت: همین امر وجه شاخص علمی همایش آیکوپمس ۲۰۲۲ محسوب می شود.
پایان کار چهاردهمین همایش آیکوپمس با ارائه ۱۳۳ مقاله تخصصی و برگزاری ۵ کارگاه آموزشی- کاربردی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه