یک فراكسيون  و ديگر هيچ!


ایرج گلشنی- مجلس شوراي اسلامي، داراي بخش‌ها و اركان متعددي است كه در اين ميان، فراكسيون‌ها جايگاهي است براي تجمع نمايندگان خاص حول محور موضوعات خاص. يكي از اين خاص‌ها، « فراكسيون توسعه اقتصاددریامحور » است كه در مجلس يازدهم ساخته و پرداخته شده است. مي‌گويند اين فراكسيون 66 عضودارد و حسب اهميت دريا و اقتصاد درياپايه، تشكيل شده است. 

فراكسيون از ادعا تا عمل
قاعده عمومي بر اين است كه يك فراكسيون كه با اعضاي خاص براي موضوع خاص تاسيس مي‌شود، از دو قوت برخوردار باشد:اول: اعضاي آن فراكسيون هدف مشترك دارند و به طور جمعي در ساخت و تصويب قوانين مي‌توانند موثر باشند.دوم: اعضاي هر فراكسيون، تخصص مشترك دارند و روي موضوع انتخابي براي فراكسيون، دانش و اطلاعات كافي دارند و به همين دليل دور هم جمع شده و يك تشكل ترتيب مي‌دهند. اين تجمع در يك فراكسيون مي‌تواند به آن‌ها هم‌افزايي بدهد و بتوانند با قدرت تمام و دقت وافر، قانون بسازند و به تصويب برسانند.سوم: نيازمندي حوزه انتخابيه نمايندگاني كه در يك فراكسيون جمع مي‌شوند، دليل و نقطه قوت ديگري است كه به نمايندگان انگيزه مي‌دهد. مثلا در فراكسيون دريايي، همه نمايندگان استان‌هاي هفت‌گانه دريايي كشور حضور دارند. آن‌ها به خوبي مي‌دانند اگر اتفاق خوبي در حوزه اقتصاد دريا بيفتد، حوزه‌هاي انتخابي آن‌ها منتفع مي‌شوند و اين نفع مي‌تواند با انتخاب مجدد به خود نماينده برگردد. 

اما واقعيت فراكسيون‌ها
چنين به نظر مي‌رسد كه اين سه نقطه قوت(يعني هدف و تخصص مشترك و حوزه انتخابيه) بتواند از اين فراكسيون‌ها، گروهي مقتدر و متخصص بيرون دهد كه با تلاش فكري آن‌ها، سرنوشت يك موضوع در كشور تغيير كند و به بهبود برسد.براي مثال، انتظار مي‌رفت كه كمسيون دريايي مجلس شوراي اسلامي، در باره اقتصاد دريامحور كوشا باشد و شاه‌كار كند. زمينه فعاليت‌ها را مقام معظم رهبري با منويات خود در باره اقتصاد دريا و «گنج پنهان مَكُران» ايجاد كرده بود. رئيس جمهور با تاكيد بر برنامه هفتم توسعه و تشكيل كارگروه ويژه نشان داد به مساله اهميت مي‌دهد. مجمع تشخيص مصلحت به موضوع ورود كرده و تا كنون 8 بند از راهبردهاي پيشنهادي را تصويب كرده است. همه اين‌ها، فرصت‌هاي طلايي و بهانه‌هاي بزرگ سياسي بود كه در اختيار فراكسيون دريايي مجلس قرار گرفت كه به هدف بزند و نتايج بسيار بزرگي در كنار فعاليت‌هاي بزرگ خود رقم بزند؛ اما چنين نشد و بعد از سه سال از عمر اين فراكسيون( كه امسال نيز سال آخر آن است) جز برخی مصاحبه ها از آرامی رئيس فراكسيون، هيچ خبر ديگري دیده و شنيده نشد! چيزي كه خيال مي‌كرديم بمب اتم است، ترقه هم از آب در نيامد!

ترقه‌هاي مجلس شوراي اسلامي
از فراكسيون‌هاي مجلس شوراي اسلامي انتظار مي‌رود كه اگر بمب نباشند، حداقل ترقه‌هايي باشند كه گاه و بي‌گاه با صداي خود، عده‌اي را متوجه يك موضوع خاص بكنند؛ كه اگر نكنند همان ترقه هم نيستند و اين سوال پيش مي‌آيد كه فراكسيون‌ها براي چه احداث مي‌شوند؟

ترقه انتخاب بعدي
برخي نمايندگان نياز به عناوين دهان‌پر كن دارند تا دور بعدي نيز با تبليغات و سر و صدا، مجدد انتخاب شوند و چهار سال ديگر، به عنوان نماينده جولان دهند و البته با حقوق مادام‌العمرش هم حال كنند. نياز به سر و صدا، يعني نياز به ترقه و ترقه‌بازي. اين است كه به فكر مي‌افتند ترقه‌هايي براي سر و صدا بسازند كه فراكسيون يكي از راه‌كارهاي خوبي است كه مي‌تواند صدا كند. عناوين پُر طمطراق مانند رئييس فراكسيون و نايب رييس فراكسيون و... مي‌تواند بخش بزرگي از پوسترهاي دور بعدي انتخابات را پر كند. اين است كه بايد گفت، بعضي فراكسيون‌ها فقط براي خالي نبودن عريضه هستند و ارزش و اعتبار ديگري ندارند. 

فراكسيون توسعه اقتصاددریامحور!
با رد مفاد اقتصاد درياپايه از برنامه هفتم توسعه به وسيله سازمان برنامه و بودجه، انتظار اقدامات مناسب و مدبرانه فراكسيون دريايي ايران بوديم! چه انتظار عبثي! تصور بر اين بود كه این فراكسيون وارد ماجرا شود و با مصاحبه، نامه‌نگاري و لابي‌گري تلاش كند كه اشتباه راهبردي سازمان برنامه و بودجه را تصحيح كند؛ كه البته تا كنون هيچ خبري از رئيس و مرئوس فراكسيون مربوطه نيست كه نيست.  در گوگل جست‌وجو مي‌كنيم تا اطلاعاتي در باره اين فراكسيون به دست آوريم. با هر رسانه‌اي كه مصاحبه كرده‌اند يا خبري از آن‌ها منتشر شده، سر و كله زديم اما نتيجه اين بود:‌ تقريبا هيچ!  آيا مي‌توانيم سوال كنيم كه فراكسيون براي چه هستي؟

درآمد فراكسيوني
درآمد فراكسيون يك بخش غيرمادي است براي تبليغات دور آينده. اما آيا مجلس شوراي اسلامي براي اعضاي فراكسيون‌ها هم حق و حقوقي هم تعريف كرده است؟ مثلا گفته باشد كه هر كس به ازاء حضور در يك فراكسيون فلان مبلغ دريافت مي‌كند! يا حق جلسه فراكسيون‌ها يا... خلاصه وقتي كه خودشان مي‌برند و خودشان مي‌دوزند، بعيد هم نيست كه براي فراكسيون‌ها هم كلي هزينه تعريف كرده باشند و گرنه احداث اين همه فراكسيون بي‌كار و بي‌فعاليت به چه كار مي‌آيد؟ البته حساب فراكسيون‌هاي فعال را از غير فعال‌ها جدا بايد كرد. بحث ما فراكسيوني است دقيقا مانند فراكسيون توسعه اقتصاددریامحور در مجلس يازدهم.  عمري براي اين مجلس باقي نمانده. اسفندماه دور جديد مجلس راي گيري مي‌شود كه البته گذشته از چالش بزرگ راي‌گيري براي مجلس شوراي اسلامي كه پرماجرا خواهد بود، سوال ما از فراكسيون‌ها هميشگي است. در دور دوازدهم هم قطعا يك چيزي به بهانه اقتصاد دريا شكل خواهد گرفت. عين بساز و در روهاي تهراني، آيا باز هم مي‌سازند و چهار سال را با نام و عنوانش مي‌گذرانند و آخرش هم هيچ؟!
یک فراكسيون  و ديگر هيچ!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه