پیام مسعود پل‌مه، محمد رضا ظفری و حسن رضا صفری به مناسبت روز دریانورد

برای دریانوردان فداکار و سخت کوش که جهان را در حرکت نگه می دارند

گروه دریا - مسعود پل‌مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، محمد رضا ظفری، مدیرعامل موسسه رده بندی آسیا و حسن رضا صفری رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در پیام های جداگانه ای به تحریریه روزنامه دریایی اقتصادسرآمد مناسبت روز دریانورد، این روز را گرامی داشتند. متن پیام ها را در ذیل با هم مرور می کنیم:

رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران:
در روز دریانورد، دریاها آرام و بادها برای همه دریانوردان مساعد باد
حسن رضا صفری رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با صدور پیامی به مناسبت روز دریانورد به روزنامه  دریایی اقتصادسرآمد نوشت: بنام خداوند کارآفرین - که کارآفرین را هزار آفرین
روز دریانورد 1402 مبارک! در این روز ملی دریانوردی برای همه کسانی که در کشتی کار می کنند آرزوی سلامتی و شادی دارم.
این روز هر ساله وجود دارد تا به نقش مهم اقتصاد دریا در ترویج تجارت جهانی و توسعه اقتصادی توجه شود. این روزی است برای به یاد آوردن دریانوردان شجاع و ماهری که خستگی ناپذیر تلاش می کنند تا حمل و نقل بین المللی را به خوبی به جریان درآورند. صنعت دریانوردی جزء ضروری زنجیره تامین جهانی است که مردم و کالاها را در سراسر جهان به هم متصل می کند. لذا صنعت دریایی برای اقتصاد جهانی، ایجاد شغل و تسهیل تجارت حیاتی است.
اقیانوس ها از مجموعه متنوعی از حیات دریایی و اکوسیستم ها پشتیبانی می کنند که باید محافظت و حفاظت شوند.
حمل و نقل دریایی یکی از سازگارترین روش های حمل و نقل است که آلودگی کمتری نسبت به حمل و نقل جاده ای و هوایی منتشر می کند.
برای محافظت از اقیانوس ها و ترویج آینده ای انعطاف پذیرتر، صنعت دریایی باید شیوه های پایدارتری را اتخاذ کنیم.
چالش‌های همیشگی و بیماری همه‌گیر اخیراهمیت دریانوردان را در حفظ زنجیره تامین جهانی برجسته کرده است.
از ناوبری و مهندسی گرفته تا تحقیق و توسعه،  درصنعت دریانوردی انواع مشاغل هیجان انگیز و پرارزش را در درون خود دارد.
برای قرن ها، اقیانوس ها الهام بخش هنر، ادبیات و فرهنگ بوده اند و همچنان منبع الهام و شگفتی هستند. و از دیرباز «دریا» نقش پررنگی در ادبیات ایران زمین داشته است. از همان سالیان دور که ادبیات به نوعی وارد فرهنگ و زندگی مردم ما شد، شاعران و اندیشمندان ایرانی سعی کردند مقوله دریا را در آثارشان منعکس کنند. هرچند این تاثیر به دلیل نبودن زندگی ماشینی و جاده، نه در ایران بلکه در گستره جهانی در زندگی مردم جریان داشت. از همان دوران بود که دریا پیوندی ناگسستنی با زندگی ایرانیان پیدا کرد. گاهی پرداختن به موضوعات دریایی در آثار اندیشمندان ما جنبه عرفانی، تمثیل و نماد داشته و گاهی هم‌رنگ رئالی به خود گرفته است. از طرفی شاعران و اندیشمندان سبک‌های کلاسیک ما همچون: فردوسی، حافظ، سعدی، مولانا و بسیاری دیگر از شاعران و نویسندگان معاصر ما همچون: نیمایوشیج، مهدی اخوان ثالث، سهراب سپهری، صادق چوبک، احمد محمود و ... هم سعی داشته‌اند در اشعار و قصه‌هایشان اشاراتی واضح به فرهنگ دریا در زندگی‌های دریایی داشته باشند که با مرور آثارشان می‌توان نشانه‌های دریا را مشاهده کرد و در آن تامل داشت.
سهراب سپهری در یکی از اشعار معروفش نگاهی زیبا و عارفانه به دریا دارد:
در آب‌های جهان قایقی هست و من – مسافر قایق - هزارها سال است
سرود دریانوردهای کهن را
به گوش روزنه‌های فصول می‌خوانم
و نیمه‌شب‌ها، با زورق‌ قدیمی اشراق در آب‌های هدایت
روانه می‌گردند و تا تجلی اعجاب پیش می‌رانند...
یا مولوی در یکی اشعار خود می گوید:
گردش کف را چو دیدی مختصر
حیرتت باید به دریا در نگر
آنک کف را دید سر گویان بود
وانک دریا دید او حیران بود
آنک کف را دید نیت ها کند
وانک دریا دید دل دریا کند
آنک کف ها دید باشد در شمار
و آنک دریا دید شد بی‌اختیار
آنک او کف دید در گردش بود
وانک دریا دید او بی‌غش بود
بیایید فداکاری ها و سخت کوشی دریانوردان را قدردانی کنیم که ماه ها را دور از خانواده خود می گذرانند تا جهان را در حرکت نگه دارند.
در روز دریانورد دریاها آرام و بادها برای همه دریانوردان مساعد باد.
برای همه آنان آرزوی سفری امن و موفق داشته باشیم.
باشد تا در روز دریانورد، با هم برای ارتقای ایمنی، امنیت و حفاظت از محیط زیست دریایی همکاری کنیم.
باشد که روز دریانورد باعث نمود بیشتر از اهمیت اقتصاد دریا در زندگی روزمره ما شود.
باشد که زحمات و کمک های دریانوردان در اقتصاد دریا محور کشور به رسمیت شناخته و جشن گرفته شود.
باشد که اقیانوس ها به اتحاد ملت ها و ترویج صلح و رفاه جهانی ادامه دهند.
بیایید امیدوار باشیم که صنعت دریایی با شیوه ها و فناوری های پایدار آینده روشن تری داشته باشد.
در روز دریانورد به فرصت ها و رشد بیشتر در صنعت دریایی امیدوار باشیم.
همه دریائیان که از بین ما رفته اند و مه کسانی که در دریا جان باخته اند سزاوار آرامش و آرامش ابدی هستند.
در این روز ملی دریانوردی، ممکن است جوانان بیشتری الهام بگیرند تا در صنعت دریانوردی شغلی را دنبال کنند.
و در پایان:
دریا، متحد کننده بزرگ و تنها امید انسان است. اکنون نیز، مانند همیشه، این عبارت قدیمی معنای راستینی دارد: «همه ما در یک قایق هستیم.» ژاک ایو کوستو
روز دریانورد بر همگان مبارک

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران:
دریانوردان مهمترین بخش از تاریخ بشر را تشکیل می‌دهند
مسعود پل‌مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران نیز در پیامی به روزنامه دریایی اقتصادسرآمد درباره روزجهانی دریانورد نوشت: شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل    کجا دانند حال ما سبکباران ساحل‌ ها
دریاها به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع طبیعی جهان، زیبایی، ارزش و عظمت بی‌نظیری دارند که همواره باعث تحسین و شگفتی ما شده‌اند. 
دریانوردان مهمترین بخش از تاریخ بشر را تشکیل می‌دهند. از گذشته تا کنون، دریانوردان تجربیات، ماجراها و دستاوردهای شان را به ما منتقل کرده‌اند. آن‌ها با خطرات و چالش‌های بسیاری روبه‌رو شده‌اند، اما با عشق و علاقه به دریا و تمایل به کشف، از مرزها و محدودیت‌ها عبور کرده‌اند.
روز جهانی دریانورد، بیش از هر چیز فرصتی است برای تجلیل از دریانوردان و تقدیر از تلاش‌ها و همت بی بدیل آنها با به جان خریدن دشواری ها و خطرهای فراوان در دریاها و اقیانوس هاست تا نگرشمان نسبت به جهان و گستره زندگی در آن تغییر کند.
درود بر شما که دریا تبارید و دریانورد. ایستاده‌اید بر افق ماه مالامال از روشنی و چشم دوخته‌اید به فردای پر فروغ؛ شما که برد نگاهتان، دورترین نقطه پایانِ دریاست و عمق تماشای تان بلندتر از بی‌قراری بیدهای مجنون و سروهای سر به زیر.
به همه دریانوردان دنیا که کوله‌بارشان جرأت هست و جسارت، شادباش و تبریک می‌گوییم و از تلاش‌های شان در خدمت به انسانیت، قدردانی می‌نماییم.

مدیرعامل موسسه رده بندی آسیا: زندگی دریانورد همچنان تنها و گاهی خطرناک است
محمد رضا ظفری، مدیرعامل موسسه رده بندی آسیا در یادداشتی کوتاه به روزنامه دریایی اقتصادسرآمد می گوید: بزرگداشت روز جهانی دریانورد که توسط سازمان بين المللي دريانوردي و كشور عزيرمان ايران نيز برگزار مي گردد ، به افتخار بيش از 1.5 میلیون نفری که دریانوردی است كه در اين حرفه مشغول به كار هستند. طبق گزارش IMO، 90 درصد تجارت جهان از طریق کشتیرانی انجام می شود. ايران هر ساله صدها دریانورد را تربيت مي كند. اگرچه ممکن است اين تعداد دریانوردان در مقايسه با آمار جهاني تعداد كمي باشد اما وجود آن ها در کشتی‌های با پرچم ايران مزایای اقتصادی، امنيتي و سياسي  قابل توجهی برای ما به همراه دارد. بسیاری از این دریانوردان بخش قابل توجهی از زندگی خود را در دریا می گذرانند و خانواده و عزیزان خود را پشت سر می گذارند و اغلب در شرایط بسیار دشوار کار می کنند. فناوری، حتی در یک کشتی سنتی، به دریانوردان امروزی امکان تماس‌های صوتی و تصويري را می‌دهد و سیستم‌های موقعیت‌یابی جهانی به‌جای ستارگان و امكان جهت يابي و مسير صحيح حركت را به آن ها مي دهد، اما زندگی دریانورد همچنان تنها و گاهی خطرناک است و تنها تماس انسانی آن ها با دیگر اعضای پرسنل شناور مي باشد. من روز جهاني دريانورد را به همه اين عزيزان شجاع و صبورتبريك عرض مي كنم و از آن ها بابت حمايت از حيات دريايي و مشاركت بي ادعا در اقتصاد دريا تشكر مي كنم.
 برای دریانوردان فداکار  و سخت کوش که جهان  را در حرکت نگه می دارند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه