سکوت تهران در قبال ورود ریاض به میدان «آرش»
رییس هیأت مدیره انجمن شرکتهای حفاری نفت و گاز ایران گفت: عربستان به میدان آرش ورود کرده، ما هم ساکت نشستهایم. به طوری که به نظر میرسد میادین مشترک را به همسایگان واگذار کردهایم.به گزارش اقتصادسرآمد، هدایتالله خادمی درباره همکاری گازی ایران و عربستان در حوزه میادین مشترک به ایلنا اظهار داشت: آنچه تاکنون مشخص شده عربستان رقیب نفتی ما است و از زمانی که اوپک تشکیل شد همواره رقیب ما بوده است. در برههای ما همهکاره اوپک بودیم اکنون این مسئولیت به لحاظ سیاسی و مدیریت و همچنین تصمیمگیری در زمینه قیمت به عربستان رسیده، همچنین به لحاظ میزان تولید از مخازن نیز عربستان گوی سبقت را از ما ربوده است.وی افزود: از سوی دیگر ما میادین مختلفی از جمله فرزاد B و A، آرش و فروزان را با عربستان مشترک هستیم. این کشور به طور جدی توسعه داده و برداشت داشته است اما باوجودی که اولین چاههای اکتشافی را هم ما حفر کردیم امروز عربستان برداشت بیشتری دارد و ما کاری نکردهایم، مثلا در فرزاد A عربستان برداشت با برنامهای را پیش میبرد و ایران کاری نکرده، در فرزاد B ما یک دکل حفاری مستقر کرده بودیم اما اکنون این دکل بیکار شده و به پهنه سرزمینی برگشته است. عربستان تعداد بسیار زیادی دکل دریایی در این منطقه مستقر کرده است، در گذشته چند دستگاه دکل شرکت آبان در ایران کار میکرد اما متوقف شد، اکنون عربستان اکثر دستگاههای دریایی شرکت آبان را خریداری کرده و در میادین مشترک با ما مستقر کرده و تقریبا در حال تخلیه میادین است.رییس هیأت مدیره انجمن شرکتهای حفاری نفت و گاز ایران گفت: ایران در سال ۱۳۴۶ با مشارکت یک شرکت ژاپنی در میدان آرش نفت و گاز کشف کرد و در سال ۲۰۱۳ شروع به تولید کردیم. ذخیره گاز درجای میدان یک تریلیون فوت مکعب و میزان نفت ذخیرهشده آن ۴۲ میلیون بشکه و مهمترین میدان توسعه نیافته و استراتژیک کشور است که ۴۰ درصد آن در ساختارهای زمینشناسی و آب و خاک ایران قرار گرفته است. اما متاسفانه اقدامی صورت ندادیم، این میدان در اصل مشترک بین ایران و کویت است اما عربستان با تهدید کویت در پی سهمخواهی از میدان است و اکنون ریاض یک مانع بزرگ بر سر راه ایران برای توسعه این میدان است.وی تاکید کرد: اگر ما امسال برداشت از میادین آرش و فرزاد A و B را شروع نکنیم دیگر قابل برداشت نیستند چون از نظر اقتصادی فایدهای ندارد چراکه عربستان و کشورهای همسایه در حال تخلیه هستند، بنابراین عربستان رقیبی است که دست ما راخوانده است و متاسفانه با ندانمکاری ما توانسته از میادین مشترک با ما بیشترین استفاده را کند. اکنون اگر هم ما مشارکت کنیم بازهم نمیتوانیم منویات توسعهای و برداشت را در این میادین جامه عمل بپوشانیم.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
اخبار روز
-
تقابل ظرفیت و خدمات در عصر بی ثباتی
-
روایت ملتِ ایستادگی، همبستگی و امید از رمضان تا محرم
-
تا پایان امسال؛ ایجاد اسکله تفریحی در بندر ماهشهر
-
برات الکترونیک بانک تجارت؛ همچنان بر مدار خدمت
-
تلاش مضاعف همکاران، ضامن حرکت پرشتاب بانک سرمایه در مسیر رشد و توسعه
-
تاکید مدیرعامل بانک سینا بر نهادینهسازی ابزارهای نوین مالی در فرایند تامین مالی واحدهای تولیدی
-
سهم ۶۶ هزار میلیارد ریالی تسهیلات ساخت و ودیعه مسکن در بانک اقتصادنوین
-
ثبت نام خودروی وارداتی در بانک ایران زمین آغاز شد
-
مجوز تاسیس نخستین صندوق سرمایه گذاری ارزی به بانک ملت اعطا شد
-
بانک مهر ایران در مسیر تبدیل شدن به بانک عامل اصناف کشور
-
«وینگر» ۱۳۰۰۰ تایی شد
-
استفاده از بازارهای بورس و سرمایه برای رونق بخشی به صنعت ساختمان ضروری است
-
سود بانک ملت در پایان سال مالی ۱۴۰۴ با جهش ۹۰ درصدی به ۲۶۱ همت رسید
-
ارائه خدمات چک در بستر اپلیکیشن «سرمایه»
-
امکان ثبتنام در دور جدید فروش خودروهای وارداتی در بانک اقتصادنوین فراهم شد
-
«بازارگاههای دیجیتال» میزبان نسخه جدید همراهبانک سپه شدند
-
ورود پساب کشاورزی و خانگی؛ معضل اصلی محیط زیست تالاب بین المللی انزلی
-
چرا سرزمین ۱۰۰۰برکه جنوب میزبان «آتوسا مومنی» شد؟
-
ابر بدهکاران صنعت برق صنایع فولادی و آلومینیوم هستند
-
مراسم تکریم مدیرکل پیشین و معارفه سرپرست جدید دفتر مرکزی حراست توانیر برگزار شد



