گفت و گوی «اقتصاد سرآمد» با وحید محمدی، کاپیتان شناور طلای بندر 

«قاچاق سوخت» اشتیاق جوانان به دریانوردی و ملوانی را کم کرده است

تهیه قطعات یدکی شناور با درهم و دلار است درآمدمان به ریال!
​​​​​​​گروه گردشگری دریا – امید اسماعیلی - کشتی کاتاماران نوعی کشتی است که از دو نیم بدنه تشکیل شده است که توسط بدنه اصلی به هم وصل شده اند. عبارت کاتاماران از زبان تامیلی در کشور هندوستان آمده است که به قایق های دو بدنه اطلاق می کنند. بدنه اصلی در کشتی های کاتاماران محل قرار گرفتن بار ی مسافر می باشد. کاتاماران ها تعادل عرضی بسیار خوبی دارند و مساحت بزرگ عرشه آن ها، فرصت طراحی و جانمایی تجهیزات داخلی را فراهم می آورد. این شناورها قابلیت حفظ مسیر و قدرت مانور را دارا می باشند.
شناورهای کاتاماران، در جنوب کشور، وظیفه انتقال مسافر از بنادر به جزایر و بالعکس را برعهده دارند. در سفر خبرنگار روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد به بندر شهید رجایی استان هرمزگان، فرصت گفت و گویی با وحید محمدی، کاپیتان جوان و مالک کشتی مسافربری طلای بندر پیش آمد که به دغدغه ها و مسائل نقل و انتقال مسافران دریایی و حواشی آن پرداخته شده است که نظر شما به آن جلب می کنیم: 

اقتصاد سرآمد: شناوری که شما فرماندهی آن را برعهده دارید، چه نوع شناور و از کدام کلاس است؟
وحید محمدی: شناور مسافربری با کلاس کاتاماران که ظرفیت 150 نفر را دارد. نسبت به شناورهای با ظرفیت 60 یا 80 نفر با توجه به اینکه هزینه ها نگهداری مشابه اما درآمد دو برابری دارد، مزیت دارد.

اقتصاد سرآمد: نسبت سرمایه گذاری و درآمد این شناور را بفرمایید این که برگشت سرمایه آن به چه شکلی است؟  
وحید محمدی: حدود 17 میلیارد تومان سرمایه گذاشته ایم در حالی که  برگشت سرمایه مان در نیمه دوم سال یعنی حدود پنج ماه آن حدود 1 میلیارد تومان در ماه درآمد دارد. یعنی از آبان ماه تا اوایل فروردین ماه به دلیل حضور گردشگر این درآمد ممکن می گردد و در بقیه ماه ای سال نصف این مقدار درآمد حاصل می گردد.
اقتصاد سرآمد: آیا سرمایه گذار از این جریان هزینه و درآمد رضایت دارد؟
وحید محمدی: هدف سرمایه گذاران بیشتر ایجاد اشتغال و نان رساندن برای بقیه و کمک هزینه برای خود است. در حالی که از مجاری دیگر به اندازه کافی درآمد دارند. بیشتر سرمایه گذاران کمتر به برگشت سرمایه فکر می کنند، کما اینکه شاید 10 درصد هم برای این موضوع فکر و برنامه ریزی داشته باشند. 

اقتصاد سرآمد: به نظر می رسد که علاقه هم در این کار تأثیرگذار باشد.
وحید محمدی: البته، جد اندر جد من ناخدا بودند و من هم الان در همین کار هستم و به آن علاقه دارم.

اقتصاد سرآمد: از چه سالی به عنوان کاپیتان فعالیت دارید؟
وحید محمدی: من از سال 1388 در صنعت دریایی فعالیت دارم و از سال 1394 به عنوان کاپیتان مشغولم. از سال 1392 پشت سکان بودم، ولی مدرک آن را نداشتم. به صورت رسمی و با مدرک 8 سال است که کاپیتان می باشم. مدرک من فرماندهی شناور زیر TU 500 می باشد که از آموزشگاه بخش خصوصی آن را دریافت کردم.

اقتصاد سرآمد: میزان رغبت جوانان به این شغل چگونه است؟ آیا رقابت زیادی برای این شغل وجود دارد؟
وحید محمدی: بیشتر علاقه است. این علاقه بین جوانان بندرعباس وجود دارد؛ هرچند نسبت به قبل کمتر شده است. این کمتر شدن به دلیل سختی این شغل، دوری های ناشی از این کار و قیاس درآمد این شغل با درآمد کار قاچاق که مقدار دو روز آن برابر حقوق یک ماه این شغل است.

اقتصاد سرآمد: قاچاق چه محصولی بیشتر وجود دارد؟
وحید محمدی: گازوییل! 

اقتصاد سرآمد: از کجا به کجا قاچاق می شود؟
وحید محمدی: از طرف قشم، میناب، درگهان و ... با لنچ تا نزدیکی های کشور امارات می برند.

اقتصاد سرآمد: با توجه به خبرهایی که هرچند وقت یک بار درخصوص توقیف لنچ های حامل گازوییل منتشر می شود، باز هم از این موضوع استقبال می شود؟
وحید محمدی: برای اینکه درآمد خوبی گیرشان می آید. حاضرند همه ریسک های این کار را اعم از دستگیر شدن، انفجار لنچ، خطرات جانی، توقیف لنچ، ممنوع الخروج شدن و ... آن را بپذیرند. البته خیلی از کسانی که کارهای دیگری هم در شهر و روستاها دارند مانند مشاغل مربوط به گردشگری درآمدهای بیشتری نسبت به کار بر روی کشتی دارند. بیشتر دریانوردان کار آن ها به صورت 15 روز کار، 15 روز استراحت می باشد که درآمدی حدود 12 میلیون تومان دارند. که درآمد چندانی نیست. برخی هم به صورت 30 روز کامل مشغول می شوند که حقوق دو برابر این مقدار را می گیرند ولی اکثراً به همان روال 15 روز کار و 15 روز استراحت هستند. در برخی شناورهای تجاری، دریانوردان، 20 روز کار و 10 روز استراحت دارند.
حالا این شرایط را با درآمد یک ناخدا مقایسه کنید که می تواند با یک بار سوخت بردن به امارات در یک شب، 30 میلیون تومان درآمد داشته باشد و در ماه می تواند 2 بار هم برود. هرچند این کار قانونی نیست اما شرایط آن مهیا می باشد. دولت به صورت مقطعی سیاست های پیش می گیرد که کمتر به رفت و آمد این لنچ ها گیر می دهند و برخی مقاطع هم حساسیت بیشتر می شود و لنچ های حامل سوخت قاچاق گیر می افتند.

اقتصاد سرآمد: چه اقدامات و مصوباتی از دولت می تواند امور پیش روی شما را بهتر و تسهیل کند؟
وحید محمدی: دولت همچنان که برای کولبران، تسهیلاتی را قائل شده است، باید برای مرزنشینان جنوب هم تسهیلاتی در نظر بگیرد؛ چرا که هزینه های زندگی در جنوب بسیار بالاست، به دلیل اینکه، اقلام و مایحتاج مردم جنوب بیشتر از طرف کشورهای حاشیه جنوبی می آید، معمولاً به هزینه ها برمبنای درهم و دینار آن کشورها محاسبه می شود. الان قطعات موتورهای شناور ما با درهم و دلار حساب می شود، ولی درآمد ما به ریال است که اختلاف قابل توجهی دارد.

اقتصاد سرآمد: شما اگر به 20 سال قبل برگردید باز هم این شغل را انتخاب می کنید؟
وحید محمدی: بله! برای اینکه علاقه دارم. این شغل در ما ریشه دارد و از اجداد ما به ما رسیده است.

اقتصاد سرآمد: توصیه شما به جوانان چیست؟
وحید محمدی: جوانان به تحصیل خودشان ادامه دهند و در کار تخصصی شان پیشرفت کنند. اگر در کار دریانوردی هستند، مدارک بالاتر بگیرند، مثلاً اگر مدرک زیر 500 تن را دارند، مدرک زیر 3000 تن را بگیرند و اینکه ارتقاء پیدا کنند و در یک مقطع باقی نمانند.

اقتصاد سرآمد: شما که در این شغل هستید، سفیر فرهنگی حوزه دریا محسوب می شوید؛ اگر فرزند داشته باشید، فرزندتان را برای این کار تشویق می کنید؟
وحید محمدی: این چند سالی که در کار دریا بودم، تجربیاتی را کسب کردم و شرایط را درک می کنم. در گذشته با همان مدرک دیپلم، وارد یک آموزشگاه آزاد می شدند و مدرک کاپیتانی یا ملوانی را می توانستند بگیرید و وارد کار دریا شوند و ناخدایی می کردند. ولی الان اگر با لیسانس مهندسی دریایی وارد این کار بشوند، سواد انجام کار و کار با سیستم ناوبری آن ها خیلی بهتر است. حتی می توانند در یک آموزشگاه دریایی به عنوان استاد تدریس کنند و وجهه و اعتبار بیشتری دارند.
«قاچاق سوخت» اشتیاق جوانان به دریانوردی و ملوانی را کم کرده است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه