فلج شدن تجارت دریایی در بحبوحه تشدید درگیری‌ها با اسرائیل؛ روزنامه دریایی سرآمد گزارش می‌دهد 

اقتصاد جهان زیر تیغ حوثی ها

ابهام در راهبرد واشنگتن و ادامه نظارت انصارالله بر مسیر کشتی‌ها
​​​​​​​گروه امنیت دریایی – توحید ورستان - بحران دریای سرخ هر روز شدیدتر می‌شود و احتمالا با تشدید حملات نیروی دریایی انصارالله به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل و حمله‌های ایالات متحده و بریتانیا به آن، منجر به ایجاد تنش‌های جدیدی در زنجیره تامین جهانی شود که از قبل نیز تحت فشار قرار گرفته است. این تنش‌ها به افزایش سریع قیمت نفت منجر شده و روند حمل و نقل را برای تعدادی از شرکت‌ها مانند تسلا که به دلیل مشکلات در زنجیره تامین فعالیت‌های تولید خود را در آلمان به حالت تعلیق درآورد، پیچیده کرد. از همین روی، بحران دریای سرخ نگرانی‌هایی را در مورد کمبود کالا ایجاد کرده که در صورت تداوم ممکن است تورم جهانی را مجدداً شعله‌ور کند.

فلج شدن تجارت جهانی
به گزارش خبرنگار روزنامه دریایی سرآمد، حمله انصارالله یمن به کشتی‌های باری اسرائیل در بحبوحه تشدید درگیری‌های اعراب و اسرائیل آغاز و بزرگ‌ترین کشتی‌های حمل‌ونقل جهان تحت تأثیر  درگیری در یکی از محبوب‌ترین مسیرهای حمل و نقل لجستیکی جهان شدند. همه این موارد، منجر به افزایش قابل توجه قیمت کالاهای اولیه، وقفه‌های متعدد عرضه و کمبود کانتینر در مناطق پر تقاضای آسیا به دلیل افزایش مدت زمان تحویل چنین تجهیزاتی می‌شود. براساس گزارش‌های منتشر شده تا ۲۰ دسامبر، ۱۰۳ کشتی کانتینری به جای عبور معمول خود از کانال سوئز، سفر طولانی را در اطراف قاره آفریقا انجام داده‌اند، که نشان می‌دهد خطر حمله موشکی همچنان وجود دارد. این روند توسط بزرگترین شرکت حمل و نقل و لجستیک مرسک آغاز شد که با وجود «عملیات ائتلاف رفاه» که توسط آمریکایی‌ها برای محافظت از کشتی‌های باری در دریای سرخ راه اندازی شد، بنابراین این شرکت همچنان کشتی‌های خود را به اطراف دماغه امید خوب می فرستد. به گفته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، این وضعیت در لجستیک جهانی بر منافع بیش از ۴۰ کشور در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد. این مقام آمریکایی پنجمین سفر خود را به خاورمیانه از آغاز تشدید درگیری‌های اعراب و اسرائیل انجام می‌دهد، اما به جز تشدید بیشتر به نتیجه قابل توجهی دست پیدا نکرد. باید توجه داشت که وضعیت در دریای سرخ قبلاً متشنج بود و تعدادی از درگیری‌های آفریقایی در سودان، جیبوتی و سومالی وجود دارد که شهروندان آن در دزدی دریایی و حمله به کشتی‌های تجاری غربی شرکت می‌کنند. همچنین، توقف فعالیت در بندر ایلات که در قسمت شمالی دریای سرخ واقع شده و کاهش شدید بار در بنادر اشدود و حیفا نقش مهمی در شکل گیری کاهش فعالیت کشتیرانی در تمامی سواحل این آبراه داشت.

ابهام در راهبرد واشنگتن
در ۸ ژانویه ۲۰۲۴، در پاسخ به اقدامات انصارالله، غرب تصمیم بر ایجاد ائتلاف دریایی گرفت. با این وجود، انصارالله به نظارت بر مسیر کشتی‌ها ادامه خواهند داد. اگر پس از اطلاع رسانی، کشتی وارد بندر اسرائیل شود، در لیست سیاه قرار می‌گیرد و دفعه بعد که از سواحل یمن عبور می‌کند، مورد حمله قرار می گیرد. در ۵ ژانویه، انصارالله ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده را تهدید کردند مبنی بر اینکه کشتی‌های آنها نیز در تیررس  موشک‌های یمنی قرار خواهند گرفت. شاید عربستان بتواند واقعیت این تهدید را تایید کند.  مجتمع‌های تولید نفت سعودی علیرغم حفاظت از سامانه پدافند هوایی آمریکایی پاتریوت، در جریان درگیری با یمن مورد اصابت قرار گرفت و سامانه‌های پاتریوت توسط موشک‌های یمنی منهدم شد. از همین روی، عربستان سعودی که پیش از این در درگیری با یمن آسیب دیده بود، از شرکت در ائتلاف آمریکایی که در آن نقش عملیات نظامی زمینی علیه یمن به آن محول شده، خودداری کرد. انصارالله برای حمله به کشتی‌های آمریکایی در دریای سرخ از موشک‌های ضد کشتی استفاده می‌کنند که با برد کوتاه‌تر، دقت و قدرت رزمی بیشتری دارند که ضربه زدن به هدف را تضمین می‌کند. چندین کشتی باری که سعی در عبور از دریای سرخ داشتند، قبلاً توسط نیروی دریایی یمن مورد اصابت چنین موشک‌هایی قرار گرفته‌اند. با توجه به این خطرات، بعید است آمریکایی‌ها وارد درگیری مستقیم با یمن شوند. رهبری سیاسی یمن قبلاً اعلام کرده بود که سیاست آنها علیه کشورهای ثالث نیست، فقط علیه اسرائیل بوده و اگر آمریکا می‌خواهد دریای سرخ را باز کند، نباید به یمن تجاوز کند بلکه سعی کند که اسرائیل به خشونت در نوار غزه پایان دهد. باید توجه داشت که کشتی‌ها بدون فعالیت مانده‌اند تا دریای سرخ باز شود یا هر روز که کشتی‌ها در آفریقا حرکت می‌کنند، قیمت کالاها از جمله نفت افزایش می‌یابد. ایالات متحده و متحدان اروپایی آن، بزرگترین شرکت‌های تجاری و تاجران نفت تحت فشار قرار گرفته‌اند و آنها خواستار احیای کشتی‌های تجاری در دریای سرخ هستند. البته بزودی مشخص می شود که آیا ایالات متحده در مورد یک عملیات نظامی تمام عیار علیه یمن تصمیم خواهد گرفت یا خود را تنها به حملات هوایی دقیق علیه اهداف انصارالله محدود خواهد کرد.

ترس از بازگشت تورم
ایده «نزدیک‌تر کردن تولید به خانه» ممکن است راه‌حلی ایده‌آل برای غرب در راستای محافظت در برابر خطرات ژئوپلیتیکی باشد، اما گفتن آسان‌تر از انجام آن است. در حال حاضر، آشفتگی خارجی می‌تواند به راحتی به تورم کوتاه مدت و ریسک زنجیره تامین تبدیل شود. پس از مهار اثرات اقتصادی بحران اوکراین در نتیجه حملات نیروی دریایی انصارالله به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل، بحران در دریای سرخ نیز پدیدار شد، اما ایالات متحده و متحدانش مصمم هستند تا بحران را گسترش و حملات را تهدیدی برای کل آزادی ناوبری جهانی اعلام کنند. از همین روی،  به نظر می‌رسد که تلاش‌های نظامی آن‌ها تنها به شعله‌ورتر کردن بحران کمک کرده است. کشتی‌های کانتینری مجبور شده‌اند مسیر خود را در سراسر آفریقا تغییر دهند که هزینه‌های حمل‌ونقل جهانی را افزایش می‌دهد و این امر تهدیدی برای دستاوردهای دولت بایدن در برابر تورم است، آن هم زمانی که کارزار انتخاباتی او آغاز می‌شود. همچنین در این شرایط، ایالات متحده و متحدانش میلیون‌ها دلار برای این موضوع باید خرج کنند. مبارزه با تورم که پس از پایان تعطیلی کرونا افزایش یافته بود، نشان دهنده یک هدف اقتصادی بزرگ برای دولت بایدن است. از همین روی هرگونه افزایش در این نرخ، آن‌هم در آستانه انتخابات می‌تواند منجر به شکست آن شود. در حالی‌که به نظر می‌رسید این کابوس پایان یافته است، بحران دریای سرخ تهدیدی برای براندازی تلاش‌های او در این زمینه و بازگشت به نقطه صفر با توجه به بحران زنجیره تامین و به ویژه تورم
 است.
اقتصاد جهان  زیر تیغ  حوثی ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه