مقام روس:  بی‌ثباتی در دریای سرخ بر اهمیت کریدور بین‌المللی شمال-جنوب می‌افزاید

«آلکسی اورچوک» (Alexey Overchuk‌) معاون نخست وزیر روسیه با توجه به بی‌ثباتی بوجود آمده در دریای سرخ نسبت به هرچه برجسته‌تر شدن اهمیت راهبردی کریدور بین‌المللی شمال-جنوب به‌ویژه با موقعیت برتر ژئوپلتیک ایران در مسیر آن اشاره و تاکید کرد.
به گزارش اقتصادسرآمداز تاس روسیه، اورچوک در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه روسی «اکسپرت» (‌Expert‌) گفت: اهمیت کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب با توجه به بی‌ثباتی فعلی در دریای سرخ، افزایش خواهد یافت.
وی گفت: تمرکز اصلی بر توسعه کریدور حمل ونقل بین‌المللی شمال جنوب است، این راه گذر کوتاه‌ترین مسیری است که از میان شماری از کشورهای دوست می‌گذرد، با توجه به آنچه در منطقه دریای سرخ دیده می‌شود، (کریدور) شمال-جنوب اهمیت جهانی پیدا خواهد کرد و کالاهای اروپا با شرایط مطلوب‌تری عرضه خواهند شد.
معاون نخست وزیر روسیه یادآور شد که روسیه در سال ۲۰۲۲ به همراه ایران و جمهوری های قزاقستان و ترکمنستان خدمات ریلی منظمی را با دسترسی به بنادر اقیانوس هند ارائه کردند، علاوه بر این مقدمات آغاز ساخت راه‌آهن رشت - آستارا در خاک ایران در حال انجام است.
به گزارش ایرنا، کریدور بین‌المللی شمال-جنوب در سال ۲۰۰۱ به عنوان یک راه‌گذر تجاری جدید برای تقویت ارتباطات اقتصادی بین هند، آسیای مرکزی و اروپای شرقی تعریف شد.
مقام روس: بی‌ثباتی در دریای سرخ بر اهمیت کریدور بین‌المللی شمال-جنوب می‌افزاید
 گذرراه شمال جنوب با عبور از ایران مسیر ۱۶ هزار کیلومتری ترابری را به یک مسیر ۷ هزار کیلومتری جایگزین می سازد
کریدور بین‌المللی شمال جنوب مهم‌ترین مسیر تجارت بین آسیا و اروپا به‌شمار می‌رود که مسافت ۱۶ هزار کیلومتری حمل بار از طریق دریای سرخ و کانال سوئز به اروپا را با یک مسیر ۷ هزار کیلومتری جایگزین و در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه نیز تا ۳۰ درصد ارزان‌تر می‌کند.
این راه‌گذر ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر را به کشورهای حوزهٔ اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می‌سازد.
مقام روس:  بی‌ثباتی در دریای سرخ بر اهمیت کریدور بین‌المللی شمال-جنوب می‌افزاید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه