از سیر تا پیاز نشست خبری مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی؛ 

«ایران راه» راه و راه حل

تشریح آخرین وضعیت انعقاد قرارداد هندی‌ها در بندر چابهار
بهره‌برداری از ۶۶ هزار میلیاردریال پروژه دریایی و بندری در دهه فجر
بهره برداری از ۴۳ پروژه بندری و دریایی در دهه فجر
​​​​​​​گروه بنادر و دریانوردی- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اجرای ۱۲۰ هزار میلیارد ریال پروژه در حوزه دریایی و بندری از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون، اعلام کرد: ۶۵ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال نیز در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.
علی اکبر صفایی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، اظهار داشت: فرا رسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر را پیشاپیش تبریک عرض می کنیم و تقریبا حدود ۲ سال از تحولات سازمان بنادر و دریانوردی می گذرد و وظیفه اصلی این است بگوییم چه وعده ای داده ایم و چه مواردی محقق شده است.
وی ادامه داد: سیاست های توسعه دریامحور به عنوان یکی از مهم‌ترین سندهای تاریخی در حوزه دریا است که بالاترین شخص مملکت به آن پرداخته و نقطه عطفی در فعالیت ها به شمار می رود و می تواند موجب همگرایی تمامی ارگان ها و مجموعه های دریایی کشور شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه شورای هماهنگی ارگان های دریایی با تولی گردی سازمان بنادر بیش از ۳۰ سال تشکیل شده است، عنوان کرد: در حال حاضر شاهد سند بالادستی هستیم که می تواند مسیر پیش رو را کاملا شفاف کند و اعتقاد به اینکه دریا یکی از مهم ترین پیشران های کشور محسوب می شود، بر کسی پوشیده نیست و می تواند در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و...نتایج درخشانی را به دنبال داشته باشد.
صفایی افزود: بلافاصله از سوی رییس جمهور دستور لازم صادر و پس از آن کارگروه مربوطه توسط معاون اول تشکیل شد و از همه ارگان های دولتی شاهد حضور در این کارگروه هستیم.
وی با بیان اینکه مسیر کشورهای پیش رو در حوزه دریا به صورت یک سند و پیشنهاد تبدیل و به هیات دولت ارسال شده است، خاطرنشان کرد: در سیاست های کلی توسعه دریامحور، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یکی از ارکان دولت طی تلاش طی ۲ سال و بر اساس وظایف سازمان به عنوان یک ارگان مهم و اجرایی در حوزه دریا، سواحل و بنادر اقداماتی انجام داد که بتوانیم در حوزه دریامحور هم پروژه های اجرایی را داشته باشیم.

ایجاد نرم افزار جامع بندری تا سال آینده
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه امروز اقدامات نرم افزاری بسیار خوبی انجام شده است، گفت: نرم افزار جامع بندری ایجاد می شود و می تواند کل فعالیت های بندری کشور با تمامی ارگان های فعال اعم از شرکت های خصوصی و دستگاه های دولتی را برقرار کند. این نرم افزار  تا سال آینده به بهره برداری می رسد و دارای جامعیت، شفافیت و کیفیت خدمات به صاحبان کالا، دولت، بخش خصوصی و...است و در کنار پنجره صدور مجوز تاسیس شرکت ها، کار را پیش می برد و با وجود آن از سال آینده دیگر نیاز نیست کسی به صورت حضوری به بنادر کشور، مراجعه کند.

۱۰۵ پروژه به ارزش ۱۲۰ هزار میلیارد ریال از ابتدای دولت سیزدهم
صفایی با بیان اینکه پروژه های عمرانی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۱۰۵ پروژه بوده که اجرا شده و ارزش آن ۱۲۰ هزار میلیارد ریال است، گفت: این پروژه ها شامل پروژه هایی است که از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی اجرا شده و به بهره برداری رسیده و ۵۵ فروند تجهیز با اعتباری معادل ۱۲۲ میلیون یورو نیز مدنظر قرار گرفته است که در حوزه تجیهزات بندری و دریایی در دست اجرا داریم و از ۵۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته است و شامل ۵۳ فروند تجهیز دریایی و بندری به اعتبار ۱۱۵ میلیون یورو و ۲ هزار و ۵۴۹ میلیارد ریال  شامل یدک کش، بویه گذار، ماشین های آتشنشانی و...است.

بیمه شدن ۲۰ تا ۳۰ ساله ناوگان سازمان
 بنادر و دریانوردی
وی افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته در بخش تجهیزات دریایی و بندری بیش از ۱۰۰ فروند در دست برنامه ریزی داریم و آنچه به مردم وعده دادیم با این تجهیزات محقق و کل ناوگان دریایی و بندری سازمان بنادر و دریانوردی، نوسازی می شود و می تواند ۲۰ تا ۳۰ سال مجموعه دریایی و بندری کشوری را بیمه کند و تا کنون چنین نوسازی عظیمی در حوزه تجهیزات دریایی و بندری نداشته ایم.معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پروژه های عمرانی در دست اجرا ۲۹۱ پروژه فعال در حوزه حمل و نقل دریایی با اعتباری معادل ۵۲۰ هزار میلیارد ریال است، اعلام کرد: این پروژه ها از محل منابع سازمان بنادر و دریانوردی در دست اجرا و عددی کم سابقه و بی سابقه است و ۸۳ هزار میلیارد ریال نیز در سال جاری تامین اعتبار شده و از سال آینده بهره برداری آغاز و تحویل مردم می شود.

میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی
 در دولت سیزدهم
صفایی با بیان اینکه سرمایه گذاری بخش خصوصی که در دولت سیزدهم به بهره برداری رسیده شامل ۱۸ پروژه است، گفت: ۴ هزار ۶۰ میلیارد ریال اعتبار مربوط به پروژه بوده و شامل سیلوی غلات، نگهداری مواد معدنی، کارخانه خوراک دام و طیور، ترمینال ریلی و کالاهای خطرناک و...است.
وی ادامه داد: یکی از ماموریت های وزیر راه و شهرسازی به سازمان بنادر در حوزه نگهداری کالاهای اساسی است و با توجه به اینکه کالا در انبارهای روباز نگهداری می شد، وضعیت سلامت کالا نگران کننده بود وزیر راه و شهرسازی دستور داد به سمت ایجاد سیلوی غلات پیش برویم و دست بخش خصوصی را می‌بوسیم و خودمان را مکلف می‌دانیم که در عمل از بخش خصوصی حمایت کنیم.

نگهداری تمامی کالاهای اساسی در سیلو تا پایان دولت سیزدهم
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: تا پایان دولت سیزدهم کل کالاهای اساسی در سیلو و روغن در مخازن نگهداری می‌شود و سلامت این کالاها تامین شده خواهد بودصفایی با اشاره به اینکه در مورد سرمایه‌گذاری و قراردادهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در روز حمل و نقل، بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان قرارداد امضا شد، گفت: شاهد شروع عملیات اجرایی این پروژه ها در بنادر هستیم و از سال جاری و سال آینده به بهره برداری می رسد و اشتغال بسیار خوبی ایجاد می شود.

جزییات پروژه های دهه فجر در حوزه 
دریایی و بندری
وی با اشاره به اینکه در دهه فجر آمادگی داریم ۴۳ پروژه با اعتباری بالغ بر ۶۵ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال را به بهره برداری برسانیم، اظهار داشت: پروژه های هرمزگان با حضور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی از منابع سازمان بنادر و دریانوردی به بهره برداری می شود شامل پروژه بندر بوموسی، بهره برداری از بندر چند منظوره سیریک و بهره برداری از ۷ فروند اسکله شناور و یک رمپ چند منظوره در بنادر استان هرمزگان خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم بخش خصوصی در در پروژه های مذکور استان هرمزگان معادل ۲۱۴ هزار و ۴۰۸ میلیارد ریال است، گفت: ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیز زیربنا توسط سازمان بنادر در حال اجرا است.

آخرین وضعیت قرارداد با هندی‌ها در بندر چابهار
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی آخرین وضعیت انعقاد قراداد هندی‌ها در بندر چابهار را تشریح کرد و گفت: در مذاکرات با سفیر جدید هند در تهران، هم‌اکنون این قرارداد نهایی شده است و سازمان بنادر به تازگی از وزیر کشتیرانی هند دعوت کرده است تا برای انعقاد قرارداد بلندمدت، اسفند ماه آینده به ایران سفر کند.
صفایی در پاسخ به این‌که سرنوشت قرارداد با هندی ها در بندر چابهار به کجا رسید و قرار است چه تجهیزاتی به بندر وارد شود؟ اظهار داشت: دو تاریخ به طرف مقابل پیشنهاد کرده ایم و امیدواریم وزیر کشتیرانی هند به عنوان متولی اصلی به چابهار بیاید و با حضور دو وزیر قرارداد به امضا برسد؛ سفیر هند کاملا جدی، همراه و پای کار است و انشاءالله کار انجام می شود.
به گفته صفایی، اولویت ما در مورد تجهیزات، جرثقیل های دروازه‌ای روی اسکله و درون محوطه است.
وی با اشاره به اینکه وزیر کشتیرانی هند کنفرانسی در رابطه با چابهار داشت و ما تاکید داشتیم قرارداد چابهار در بندر چابهار منعقد شود، عنوان کرد: این مسئله باعث تاخیر شد و منجر شد دعوتنامه جدیدی ارسال شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد اینکه آیا تعدادی از بندهای قرارداد هندی‌ها در چابهار، اصلاح شده است، گفت: قرارداد بندهای مختلفی دارد و مذاکرات دو طرفه صورت گرفته و با تاییدیه معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری قرارداد پیش رفته و اصلاحیه‌ در برخی بندها انجام شد که بعضا تغییرات کلمه‌ای بود و مورد موافقت طرفین قرار گرفت؛ بر اساس مصوبه دولت، هر قرارداد بین المللی باید به تصویب معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری برسد و تاریخ دقیق زمانی اعلام می‌شود که وزیر کشتیرانی، بنادر و آبراه‌های هند در مورد حضورش اعلام نظر کند.
صفایی ادامه داد: ارتباط هند و ایران، قدیمی و تاریخی است و ایران یک قدرت منطقه‌است و هند یکی از اقتصادهای بزرگ آینده دنیا است و روابط دو کشور در سطح بالا و تنگاتنگ قرار دارد و ارتباط عمیقی بین وزارتخانه‌های دو کشور وجود دارد و می تواند تعاملات بیشتری نیز ایجاد شود.
در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود معارض در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهیدرجایی، اظهار داشت: حتی یک مورد معارض دولتی در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری نداریم و صرفا یک پایانه در آن محدوده ایجاد شده و وضعیتش مشخص است، به صورت کلی در این رابطه معارض شخصی داشته ایم که رفع معارض کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه ۲۴۰۰ هکتار اراضی بندر شهید رجایی است که مشغول فعالیت بوده و ۲۴۰۰ هکتار نیز الحاقی و در حال پیش برد است، عنوان کرد: ۴۵۰ هکتار از اراضی به بخش خصوصی واگذار شده تا بر اساس یک مدل جدید فعالیت کنند و میدان وسیع تری برای بخش خصوصی ایجاد شود؛ با اعتماد کار را پیش می بریم تا اقتصاد و حمل و نقل دریایی کشور توسط بخش خصوصی رونق یابد.

برنامه‌ریزی سازمان بنادر برای تحقق پروژه ایران-راه
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی توسعه حمل‌ و نقل بین المللی و اتصال بنادر به کریدورهای بین المللی طی دوسال گذشته و نقش شرکت های بزرگ در حمل و نقل دریایی، توضیح داد: وزیر راه و شهرسازی پروژه ایران-راه را مطرح کرد و این پروژه در دو سطح برنامه ریزی شده است و سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این مسیر پروژه های خود را تعریف کرده است؛ بخشی از این پروژه ها در حوزه ترانزیت است و باید اعلام کرد که بیش از ۳۰ درصد ترانزیت نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ترانزیت داشته ایم.
صفایی ادامه داد: بخشی از پروژه مربوط به حوزه خطوط کشتیرانی، حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی است و بخش دیگری از پروژه ها مربوط به ارتباط با کشورهای همسایه و کشورهایی است که می توانیم در مرحله اول با آن ها رشد تبادلات را داشته باشیم و خوشبختانه موفقیت هایی در بخش ترانزیت و جذب کالا و سرمایه گذار حاصل شده است.
وی با تاکید بر اینکه در بخش ترانزیت نکته مهم، قیمت تمام شده است و در بحث زمان و هزینه سازمان بنادر و دریانوردی اقداماتی را انجام داده است و امیدواریم با اقدامات دیگری که از سوی وزارت راه انجام می شود رشد ۳۰ درصدی ترانزیت تداوم و افزایش یابد. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون نزدیک ۲.۵ میلیون تن ترانزیت از کردستان عراق داشته ایم، گفت: خدمات خوبی در بندر امام خمینی (ره) ارائه می شود و با تقویت پمپ ها، نرخ بارگیری را افزایش می دهیم.صفایی در پاسخ به تعیین تکلیف وضعیت سازمان بنادر و دریانوردی در لایحه بودجه، توضیح داد: بودجه مورد نیاز را استخراج و به سازمان برنامه اعلام کرده ایم و عدد مربوطه پس از تصویب اعلام می شود.
وی در خصوص رسیدگی به وضعیت بومیان هرمز و حل مشکلات آن ها، عنوان کرد: جزیره هرمز در اختیار شیلات است و حدود ۱۰ سال قبل با توجه به کمبودها، سازمان بنادر در مورد ایجاد یک اسکله و ترمینال مسافری ورود کرد اما سطح خدمات را قبول نداریم و چند اقدام داشته ایم، در عین حال طرح سفرها و گردشگری دریایی را داشته ایم که شامل بندرگاه نخل ناخدا است و ۳.۵ کیلومتر به سمت دریا رفته ایم و حوضچه ایجاد کرده ایم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: مجوعه طرح توسعه بندر حقانی را مدنظر قرار داده ایم و بندر هرمز نیز فعالیت ها با شیلات انجام شده و کل بندر تحویل سازمان بنادر است و ۵۰ درصد ما و ۵۰ درصد شیلات کار را پیش می برد تا شرایط سفرها به صورت کامل برای مردم مهیا می شود.

ایجاد قطب گردشگری سفرها و گردشگری دریایی در هرمز، حقانی و نخل ناخدا
صفایی افزود: با فعالیت‌های صورت گرفته مجموعه هرمز، بندرگاه نخل ناخدا و بندر شهید حقانی به عنوان قطب سفرهای دریایی و گردشگری در کنار قشم، فعالیت خواهند کرد.
وضعیت جذب متخصصان و نخبگان
 در سازمان بنادر
وی در مورد وضعیت جذب متخصصان و نخبگان در سازمان بنادر و دریانوردی، توضیح داد: در گذشته نیروی متخصص از دانشگاه های دریایی شامل چابهار، نوشهر، خارگ و خرمشهر بورسیه می شد و به عنوان نیروی انسانی پشتوانه سازمان بنادر فعالیت می کردند اما متاسفانه قانون مدیریت خدمات کشوری این اختیار را گرفته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه با لطف سازمان امور استخدامی، مجوزی برای جذب ۴۰۸ نفر دریافت شد که ۱۰۰ نفر از آن ها مجوز نخبگان بود و تا کنون ۴۵ نخبه جذب کرده ایم، خاطرنشان کرد: برای ۳۰۹ نفر دیگر نیز اطلاعیه جذب خواهیم داشت و به دنبال این هستیم که بتوانیم به سمتی برویم که سازمان بنادر، سازمان شیلات و کشیترانی جهوری اسلامی ایران بتوانند، بورسیه داشته باشند و نیروی انسانی حوزه دریایی را پرورش دهند.

درآمد سازمان بنادر و دریانوردی طی ۱۰ ماه
وی در مورد درآمد سازمان بنادر طی ۱۰ ماهه گذشته؟ گفت: بودجه ما مشخص است و درآمد ما مقداری بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است که در بخش هزینه ها بیش از ۷۰ درصد درآمد را در زیرساخت ها هزینه می کنیم و ۳۰ درصد نیز در بخش جاری هزینه می شود، تلاش می کنیم بخش خصوصی در بخش روبنا هزینه کند و تعرفه را وضع می کنیم که بخش خصوصی زنده بماند و باید بدانیم که روزانه ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم در بندر شهیدرجایی کار می کنند.

توسعه دریامحور و ضرورت تولی‌گری
 وزارت راه و شهرسازی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص تقویت کریدور شمال جنوب و راهکار افزایش سهم اقتصاد دریامحور، بیان کرد: بر اساس آنچه به عنوان مجموعه سیاست های ابلاغی در حوزه دریامحور ابلاغ شده یکی از موارد بحث ترانزیت است و تاثیر اقتصادی بسیاری می گذارد.
صفایی ادامه داد: علاوه بر این ایجاد قطب های اقتصادی در سواحل مسئله مهمی است و متاسفانه صرفا ۱۰ درصد جمعیت کشور در استان های ساحلی زندگی می کنند و عمده مطلب بحث اشتغال است و برخی جوانان به دلیل اینکه نمی‌توانند شغلی پیدا کنند، مهاجرت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه آنچه در سند توسعه وجود دارد این است که باید قطب های اقتصادی ایجاد شود و جوانان در استان های ساحلی کار کنند، گفت: به تبع آن این افراد مسکن می خواهند و پتروشیمی ها عدد بزرگی معادل ۱۱ میلیارد دلار طراحی کرده اند تا با بخش خصوصی فعالیت کنند، همچنین پرورش آبزیان و شهرهای مولد کشاورزی توسط وزارت کشاورزی مدنظر قرار گرفته و سایر اقدامات در حوزه مسیر ریلی، راه ها و...مدنظر قرار می‌گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه توسعه سیاست‌های دریامحور متولی در بخش مسکن و حوز‌ه‌های ریلی، جاده‌ای، هوایی، دریایی و بندری وزارت راه و شهرسازی است، عنوان کرد: امیدواریم نرخ رشد اقتصادی در حوزه فعالیت‌های دریامحور (اقتصاد دریامحور) طی ده سال همواره حداقل دو برابر نرخ رشد اقتصادی کشور باشد.
صفایی تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که دوست داریم محقق شود اینکه بنادر در کشور باید یک متولی داشته باشند.

توضیح در مورد اقدامات ناشی از کاهش تراز 
آب دریای خزر
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش تراز آب دریای خزر و لایروبی در بنادر شمالی و اینکه مذاکراتی با روسیه به دلیل سدسازی در ولگا برای کشاورزی، صورت گرفته است، بیان کرد: در مورد بحث تراز دریای خزر باید بدانیم که وضعیت اقلیمی دنیا عوض شده است و شاهد کاهش تراز هستیم و این مسئله باعث شده میزان لایروبی افزایش یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه می گویند بخشی از این اتفاق به دلیل کاهش دبی رودخانه ولگا است که وارد خزر می شود، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم با طرف روسی مذاکره و همواره این مسئله را مطرح کرده ایم که منجر شد چند ماه قبل معاون نخست وزیر روسیه اعلام کند آقای پوتین دستور داده لایروبی ولگا انجام شود.صفایی افزود: لایروبی ولگا آغاز و بخشی از لایروبی انجام شده است و تاثیر بسیار زیادی برای تردد کشتی های ما به بنادر روسیه دارد و بر دبی ورودی نیز تاثیر می‌گذارد و نگرانی ما در عالی‌ترین سطوح مقامات کشور در حال پیگیری است و امیدواریم با افزایش بارندگی و اقدامات روسیه کاهش تراز آب دریای خزر، کمتر شود.
«ایران راه» راه و راه حل
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
اخبار روز
ضمیمه