نماینده ولی فقیه در استان لرستان

رنج بیکاری بر چهره جوانان این استان بر رشد جمعیت تاثیر گذاشته است

خرم آباد- رضا حبیبی خبرنگار اقتصادسرآمد- نماینده ولی فقیه در استان لرستان گفت: لرستان از توسعه نامتوازن رنج می برد و این مشکل استان باید با نگاه ویژه برطرف شود. 
حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه لرستان و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با گرامیداشت دهه مبارک فجر بیان کرد: سفر معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به لرستان تکمیل سفر دور اول ریاست جمهوری و مقدمه ای برای سفر دور دوم است.
وی با اشاره به تنگناهای واحدهای اقتصادی استان افزود: امید است با تدبیر مشکلات و تنگناهای این واحدها برطرف شود.
وی با اشاره به اینکه باید برنامه و بودجه در نسبت با استان‌ها بازتعریف و توسعه نامتوازن برطرف شود، اظهار داشت: توسعه نامتوازن باعث شده که مشکلاتی در استان هایی از کشور ایجاد شود و برخی استان ها در وضعیت نامناسبی قرار گیرند.وی بیان اینکه دولت سیزدهم مردم را پشتوانه خود دارد، عنوان کرد: اصلاحات دولت براساس کارشناسی دقیق و رسیدگی به معیشت مردم است.
حجت الاسلام شاهرخی گفت: دولت با قوت و قدرت کار را پیش می برد و در این راستا حمایت مردم را نیز دارد.
وی افزود: لرستان از توسعه نامتوازن رنج می برد و نمی توان تنها با اتکا به اعتبارات سالیانه عقب افتادگی های موجود در استان را حل کرد و بر همین اساس ریاست جمهوری بحث استان ویژه بودن را برای لرستان بکار بردند.
وی اظهار داشت: صنعتی در لرستان وجود ندارد و این استان از مواهب طبیعی فراوان برخوردار است اما در رشد اقتصادی و جمعیت وضعیت خوبی ندارد.
وی با اشاره به اینکه سدهای در دست احداث و در حال تکمیل و مطالعه به ویژه «معشوره» و «بختیاری» مورد توجه قرار گیرند عنوان کرد: شبکه آبیاری از سدها به زمین ها و دشت های استان باعث اشتغال‌زایی برای جوانان استان می شود..
- معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور مشکلات مجوزی سد معشوره در حال پیگیری است و تکمیل این سد در دستور کار دولت قرار دارد. داود منظور در ادامه این جلسه بیان کرد: رسیدگی به مسائل و مطالبات مردم و خدمتگزاری به آن ها افتخار دولت سیزدهم است.
منظوربا اشاره به بازید از کشت و صنعت خرم آباد گفت: این فناوری جدید در کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک در کشت و صنعت خرم آباد بسیار خوب است‌ و الگویی برای توسعه است که با دانش جدید و فناوری در حال تولید محصولات براساس استانداردهای روز دنیا است.
وی با اشاره به اینکه امروز دیگر کشاورزی سنتی پاسخگو نیست افزود: بخش کشاورزی باید با روش های جدید و فناورانه فعال شود تا بتوانیم وارد بازار صادرات شویم.
وی اظهار داشت: گلخانه‌ها الگوهای جدید تولید ثروت هستند و باید حمایت شوند.رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به لزوم تکثیر الگوهای موفق در کشور گفت: در سطح استان ها باید عقب ماندگی ها برطرف شود و در این راستا باید در لرستان مهار آب‌های سطحی در اولویت قرار گیرد..
وی ادامه داد: طرح های آبرسانی در لرستان انجام می شود و طرح های جمع آوری فاضلاب در دستور کار قرار دارد و تعداد این طرح ها در کشور بسیار زیاد است.
وی افزود: اگر بتوانیم آب پایدار و قابل برنامه ریزی را در اختیار فعالان اقتصادی و کشاورزان قرار دهیم، با توسعه صنایع تبدیلی و استفاده از روش های جدید کشاورزی، فضای استان و سطح درآمدها تغییر خواهد کرد.
وی با اشاره به اعتبارات تبصره ۱۸ اظهار داشت: منابع خوب و پایداری برای تبصره ۱۸ وجود دارد و در روزهای آینده در اختیار استان قرار می گیرد و کسب و کارهای خرد و کوچک از طریق منابع استانی و ملی تامین اعتبار می شوند.
استاندار لرستان نیز گفت: توزیع اعتبارات به این استان باید براساس نیازمندی ها باشد، چراکه لرستان در برخی بخش ها مورد توجه قرار نگرفته است.
فرهاد زیویار بیان کرد: نظام مسائل استان‌ها متفاوت است و لرستان در برخی از بخش ها مورد توجه قرار نگرفته است.
وی اظهار داشت: اعتباراتی با عنوان تبصره ۱۸ بصورت مساوی بین استانها توزیع می شود، در حالیکه برخی از استانها این ارقام اعتباری تاثیری در پیشبرد طرح ها ندارد.استاندار لرستان ادامه داد: درصورتیکه این اعتبارات در لرستان چند برابر شود تحول در اشتغال و سرمایه گذاری استان رخ خواهد داد.
زیویار با بیان اینکه در اینگونه موارد مساوات چندان جوابگوی رفع مشکلات استانها نیست، تاکید کرد: اعتبارات باید براساس نیازمندی ها و عقب افتادگی های استانها تخصیص یابد.
وی یادآور شد: لرستان نقش استان معین برای حفظ امنیت و استقلال کشور دارد و این مزیت باید به لرستان اصالت بدهد و پیوست استان های دیگر نشویم.
استاندار لرستان عنوان کرد: لرستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و نیازمند امکانات زیادی است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان نیز گفت: براساس آخرین آمار سرشماری سال ۹۵ سالانه ۱۲ هزار لرستانی از این استان به استان های با کسب و کار فعال مهاجرت می کنند.
سمانه حسن پور بیان کرد: لرستان ۲۸ هزار متر مربع وسعت دارد و ۱.۷۲ درصد مساحت کشور است.
وی با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت استان نصف کشور و ۶۴.۵ درصد جمعیت شهری است، اظهار داشت: روند نرخ بیکاری لرستان گویای این است که در سنوات اخیر نرخ بیکاری اندکی بهبود داشته ولی از سال ۷۵ تاکنون رتبه های یک تا چهار را داشته ایم.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان ادامه داد: نرخ تورم لرستان تا سال گذشته روند افزایشی داشت ولی از ابتدای امسال با توجه شعار سال و تلاش برای نظارت بر بازار حدود ۱۰ درصد کاهش نرخ تورم داشته ایم.
حسن پور عنوان کرد: درآمد سرانه لرستان کمتر از نصف درآمد سالانه کشور و روند رشد اقتصادی لرستان بیانگر این است که تابع رشد نوسانات اقتصادی کلان کشور نیستیم.
وی با اشاره به اینکه براساس آخرین آمار سرشماری در سال ۹۵ سالانه ۱۲ هزار لرستانی از استان خارج می شوند، افزود: بیشترین تراکم جمعیتی در استان های کسب و کار فعال از جمله تهران، البرز، کرمان، یزد، خوزستان و اصفهان است.
حسن‌پور گفت: ویژگی مهم لرستان ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، رتبه اول در تولید ماهیان سردآبی، رتبه برتر تولید غلات، دانه های روغنی، حبوبات و تولیدات محصولات باغی است.
وی افزود: این استان با برخورداری از منابع آبی عظیم و ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه خروشان نیازمند سازه‌های آبی است، چراکه زمین های زراعی استان در ارتفاع قراردارند.
وی با بیان اینکه فرایند ثبت جهانی قلعه تاریخی فلک الافلاک آغاز شده است، ادامه داد: ۲ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در این استان وجود دارد که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شدند.
وی با بیان اینکه ۲۳ درصد ذخایر سنگ کشور در لرستان وجود دارد و همچین قطب مهم تولید داروهای کشور هستیم، اظهار داشت: شرکت های بزرگ داروسازی در حوزه انسانی، گیاهی و دامی دراین استان فعال است.
حسن پور گفت: ۵۳ عنوان طرح بنام در قانون بودجه ۱۴۰۲ در لرستان ثبت شده و اعتبارات مصوب سال ۱۴۰۲ استان یک هزار و ۳۲۸ طرح است.
 رنج بیکاری بر چهره جوانان این استان بر رشد جمعیت تاثیر گذاشته است
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
اخبار روز
ضمیمه