مدير كل شيلات گيلان

صيد بيش از ۶ هزار تن كيلكا  و ماهيان استخواني در سواحل گيلان


  مدير كل شيلات گيلان از صيد سه هزار و ۹۰۰ تن كيلكا و ۲ هزار و ۳۰۰ تن انواع ماهيان استخواني در سواحل گيلان خبر داد و گفت: آمار صيد تجميعي ماهي كيلكا در اين فصل نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ درصد و در ماهيان استخواني ۲۱ درصد رشد دارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، كوروش خليلي ارزش كيلكاماهيان صيد شده را بيش از ۷۰۰ ميليارد ريال اعلام كرد وبه ایرنا  افزود:۹۰ درصد اين ماهيان صيد شده راهي كارخانه‌هاي پودر ماهي شده و ۱۰ درصد آن براي مصرف انساني در بازار عرضه شده است.
۳۰ شركت كيلكاگير در استان گيلان فعال است كه ۲۷۰ صياد در اين شركت ها به فعاليت صيادي مشغولند. كيلكا ماهيان با استفاده از تورهاي قيفي شكل مجهز به‌نور، صيد مي‌شوند.
مدير كل شيلات همچنين با اشاره به صيد ۲ هزار و ۳۰۰ تن انواع ماهيان استخواني توسط شركت تعاوني هاي پره صيادي در استان اظهار كرد: صيد اين ماهيان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد رشد دارد.
خليلي ارزش ناخالص ماهيان صيد شده را ۶ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال اعلام كرد و افزود: ۵۵ درصد ماهيان صيد شده كفال، ۴۴ درصد ماهي سفيد و يك درصد ساير گونه ها بوده اند.
وي با اشاره به افزايش ۱۹ درصدي پره كشي گفت: چهار هزار صياد گيلاني در اواخر مهرماه فعاليت خود را در نوار ساحلي از آستارا تا چابكسر شروع كرده و صيد را تا اواسط فروردين ماه سال بعد ادامه مي دهند.
گيلان از كانون‌هاي صيادي در شمال كشور است و ۴۶ شركت تعاوني پره در ۳۰۰ كيلومتر آب هاي ساحلي اين استان به صيد ماهي مي‌پردازند.
روش صيد پره، شيوه‌اي است كه در آن تور آماده به كمك يك كرجي بصورت نيم‌دايره در فاصله مشخصي از ساحل تا عمق ۱۴ متري دريا پهن مي‌شود.تور مورد استفاده از ۱۱ تكه پره با اندازه‌هاي مختلف به هم‌دوخته، تشكيل شده و كشش و جمع كردن تور در گذشته توسط نيروي انساني و در حال حاضر با استفاده از نيروي تراكتور انجام مي‌شود.
صيد بيش از ۶ هزار تن كيلكا  و ماهيان استخواني در سواحل گيلان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه